Ja, det är det. Ganska stor dessutom.

Till vänster ett random snitt med en ganska ny Bosch Optiline Wood (1 609 B05 348) och till höger ett snitt med en helt ny Bosch Best for Wood klinga (2 608 642 101). Båda 48 tänder och monterade i samma GCM8. Hittar ingen data på den billigare klingan, men de ser ut att ha ungefär samma tandgeometri (-5° spånvinkel 15°, ...).

Snitten är från samma träbit 45x70 gjorda med några minuters mellanrum.

Närbild på två jämförda träsnitt med olika kvalitet, gjorda med Bosch sågklingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild till:
Två träsnitt visade sida vid sida, jämför nyhet och finish mellan Bosch Optiline och Bosch Best for Wood sågklingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-druvan och 4 till
  • Laddar…
Ja, man ska aldrig snåla in på skärande verktyg.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Snitten är gjorda med klingor från Bosch som anges vara lämpade för sågning i trä i och med att de heter någonting med "wood": Hur stor är prisskillnaden? Har du haft samma kraft/hastighet i matningen i respektive snitt?

• Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Snitten är gjorda så lika jag kunnat, både gällande matning och vinkel. Den nedersta bilden visar mina första två snitt, men jag hade lite svårt att acceptera resultatet så jag bytte klinga några gånger och gjorde fler snitt. Totalt kanske ett halvdussin snitt med var klinga, alla med liknande resultat. Den dyrare klingan levererar ungefär samma resultat oavsett hur jag matar, medans den enklare är mer känslig - förvisso marginellt - för både matningshastighet och vinkel. Jag uppfattar även den billigare klingan som något snabbare, dvs sågar igenom virket fortare. Den dyrare är väldigt tyst, nästan kusligt tyst.

Prisskillnaden på klingorna är diffus, eftersom den enklare klingan inte går att köpa utan sågen. Men jag uppskattar att det är ungefär halva priset mot den dyrare. Den dyrare kostade 740 kronor så det får ändå anses vara en inte speciellt exklusiv klinga, men jag uppfattar det som toppmodellen från Bosch.

Strip Strip skrev:
Ja, det är det. Ganska stor dessutom.

Till vänster ett random snitt med en ganska ny Bosch Optiline Wood (1 609 B05 348) och till höger ett snitt med en helt ny Bosch Best for Wood klinga (2 608 642 101). Båda 48 tänder och monterade i samma GCM8. Hittar ingen data på den billigare klingan, men de ser ut att ha ungefär samma tandgeometri (-5° spånvinkel 15°, ...).

Snitten är från samma träbit 45x70 gjorda med några minuters mellanrum.

[bild]

En bild till:
[bild]
Har du vänt på bitarna mellan bilderna? Best for wood till höger på övre bilden och till vänster på nedre?

• Gilla
Strip
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du vänt på bitarna mellan bilderna? Best for wood till höger på övre bilden och till vänster på nedre?
Jahadu, det stämmer bra det. Det tänkte jag inte på :thinking:
Jag la till den nedre bilden för den hade lite bättre fokus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.