Om man anlitat denna firma och det inte hänt något på 3-4 veckor utan allt bara stått still.
Med badkar i paket mitt på golvet och handfat i paket etc.
Svåra att få tag på och inte skrivit under avtalet.
Påbörjat jobbet men inget händer.
Försenat kakel är senaste förklaringen.
Kan dom inte bli ersättnings skyldiga?
Hej Ullapulla.A ullapulla skrev:Om man anlitat denna firma och det inte hänt något på 3-4 veckor utan allt bara stått still.
Vi har som företag utfört ett arbete åt JJJ AB där Shareef varit projektledare ute i Hisings Backa nära Hornbach.
Vi gjorde vårt jobb enligt avtal och levererade det som beställts i punkt och prickar.
Jag kontaktade slutkund och dom har bekräftat att hela badrummet är betalt till JJJ AB men vårt avtalade arbete har inte betalats av dem.
Efter slutfört arbete slutade de svara och mitt nummer är nu blockerat.
Jag har tvingats starta en juridisk process för att få ut den betalning vi har rätt till enl. avtal.
Mitt råd till dig baserat på min erfarenhet är att se detta som en tydlig varning. Håll inne alla betalningar du kan och se till att all kommunikation sker skriftligt framöver.
vilka har varit dina kontaktpersoner ?M Millbergaren skrev:Hej Ullapulla.
Vi har som företag utfört ett arbete åt JJJ AB där Shareef varit projektledare ute i Hisings Backa nära Hornbach.
Vi gjorde vårt jobb enligt avtal och levererade det som beställts i punkt och prickar.
Jag kontaktade slutkund och dom har bekräftat att hela badrummet är betalt till JJJ AB men vårt avtalade arbete har inte betalats av dem.
Jag har tvingats starta en juridisk process för att få ut den betalning vi har rätt till enl. avtal.
Mitt råd till dig baserat på min erfarenhet är att se detta som en tydlig varning. Håll inne alla betalningar du kan och se till att all kommunikation sker skriftligt framöver.
Det är min dotter i Tuve som blivit drabbad. Tror dom har en jurist på tråden just nu.M Millbergaren skrev:
Dom har ju skrivit under ett avtal.
Men absolut. 🙏Jag skickar över numret till henne.
Allt matriell står bara i hallen nu och det väntas tydligen på kakel från höganäs ( kanske inte skickat för att inte JJJ kan betala för det)
A ullapulla skrev:Det är min dotter i Tuve som blivit drabbad. Tror dom har en jurist på tråden just nu.
Dom har ju skrivit under ett avtal.
Men absolut. 🙏Jag skickar över numret till henne.
Allt matriell står bara i hallen nu och det väntas tydligen på kakel från höganäs ( kanske inte skickat för att inte JJJ kan betala för det)
Hej, kan ni berätta mer?M Millbergaren skrev:Hej Ullapulla.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Vad är det egentligen för bolag? Googlar man så dyker der bara upp en elfirma i Huddinge. Verkar osannolikt att de skulle bygga badrum i Göteborgsområdet.
Det absolut bästa rådet här är att ALDRIG betala i förskott till en hantverkare.A ullapulla skrev:Om man anlitat denna firma och det inte hänt något på 3-4 veckor utan allt bara stått still.
Större jobb, kan man absolut betala för jobb som redan är utförda enligt en redan tidigare kommunicerad lyftplan. Denna ska då givetvis vara i skrift i kontraktet. Exakta saker som ska vara klara för att man ska delbetala.
Men tex renovering av ett badrum ska man akta sig stort för att betala i förskott.
Många har gjort detta generalfel, och många ångrar sig bittert.
Det enda påtryckningsmedel du har kvar när en företagare strular med leverans och fusk, är just ekonomiskt.
Betala endast efter en oberoende besiktningsman godkänt arbetet om du inte är nöjd.
(Ja denne kostar pengar att anlita, men ack så värt det!)
Dagens lärdom som aldrig blir föråldrad!
Redigerat:
Då skulle jag inte släppa in entreprenören över huvud taget.A ullapulla skrev:
För om dom inte vill skriva på avtalet så är något väldigt fel.
Har dom inte skrivit på så är inte avtalet giltigt.
Viten, förseningar, betalningar osv...
Oerhört viktigt!
Så om dom har ställt in massa material vid denna renovering, så har dom ingen rätt till det. Lås dörren fortare än kvickt och neka dom inträde! Vill dom ha tillbaka sitt material så ge dom det, i värsta fall kan det bli något av egenmäktigt förfarande att hålla på levererat material. För det är ju trots allt inte ditt... (om inte tvivelaktig förskottsbetalning skett)
Har din dotter betalat något i förskott?
Snälla säg att det inte är så.
För alla varningsklockor ringer här...
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/
Redigerat:
TACK snälla alla för svar. Man blir bara så frustrerad och vill gärna veta om någon annan råkat illa ut. Det kan ju ha sin naturliga förklaring också. Men något skavde. DOCK vill min dotter att lägga ner denna tråden och avvakta. SÅ än en gång TACK för bollningKrilleman skrev:
Då skulle jag inte släppa in entreprenören över huvud taget.
För om dom inte vill skriva på avtalet så är något väldigt fel.
Har dom inte skrivit på så är inte avtalet giltigt.
Viten, förseningar, betalningar osv...
Oerhört viktigt!
Så om dom har ställt in massa material vid denna renovering, så har dom ingen rätt till det. Lås dörren fortare än kvickt och neka dom inträde! Vill dom ha tillbaka sitt material så ge dom det, i värsta fall kan det bli något av egenmäktigt förfarande att hålla på levererat material. För det är ju trots allt inte ditt...
Har din dotter betalat något i förskott?
Snälla säg att det inte är så.
För alla varningsklockor ringer här...
[länk]
Bästa svaret
Det finns bara en naturlig förklaring som entreprenör att inte vilja skriva på kontraktet...A ullapulla skrev:
Fuskande hala hantverkare!
Jag framhäver fortfarande: Betala ALDRIG i förskott för en badrumsrenovering.
Tja!
Okej, ag ska beskriva situationen så gott jag faktiskt kan i skrift och utifrån fakta och direkt erfarenhet av hur JJJ AB agerat i vårt projekt/med oss.
Det här är ett företag som marknadsför sig på flera städer Göteborg, Gotland och Stockholm och troligtvis Malmö.
Det första som blev tydligt när jag grävde mig djupare efter obetald faktura var att de helt saknar egna telefonnummer till nyckelpersoner
Det finns inga anställda som arbetar fysiskt som kan ta ansvar för jobb detta fick jag muntligt bekräftat
Allt bygger på arbetsledare/projektledare som säljer in totalentreprenad som om de har en egen organisation bakom sig med riktig styrka.
Inget fel att ta in UE om man har mycket att göra. Men har man 0 arbetare och hyr in/säljer vidare jobb på 100%. Det är en stor varning.
Totalentreprenad är tryggt för en kund men bara om entreprenören faktiskt har kapacitet att bära det faktiska ansvaret på riktigt.
Här saknades det kapaciteten helt.
Jobbet säljs Billigare ut till underentreprenörer och när företaget inte tar sitt ekonomiska ansvar faller hela tryggheten för både kund och UE. I mitt fall som nu.
Vi tog deras projekt ENDAST på grund av deras dåvarande recensioner som nu är borta??? Men och ett mycket seriöst intryck från projektledaren Shareef. Jag kan inte styrka detta men jag vet att någon vän till någon på JJJ AB jobbar på offerta och ger dom inside info och troligtvis förfalskat recensioner(inget jag kan bevisa)
Jag kontaktade iaf offerta just gällande detta företag. Se bild på svaret.
Vi som verksamhet levererade enligt avtal och skickade fakturan efter skriftligt godkänd faktura innan utskick. Vi har endast haft skriftliga ök.
Betalningen betalades inte då och förföll. påminnelse skickades 1v efter förfallodatum och den bestriddes utan grund men med typ chatgpt/AI som skrivit. Vilket är mycket oprofetionellt Och sedan upphörde all kommunikation EFTER att jag gav alla intyg då shareef svor hederligt att betala då mina pengar står parkerade om jag då gav han intyg vilket jag gjorde och sa att nu litar jag på ditt ord. Efter det blev det knäpptyst- helt tyst
Har pratat fåtal gånger och infon jag har fått är att han nu inte har något med det att göra och har sagt upp sig osv. Men att han inte fått lön.
När dom blockerade mitt nr så viste jag inte vad jag skulle göra så jag kontaktade slutkunden för att förstå situationen helt eller om jag missat något.
Kund bekräftade att projektet är avslutat och att allt är betalt till JJJ AB och att inga fakturor återstår. Vi har dokumentation som styrker detta. Med det sagt så har företaget har tagit fullt betalt för ett färdigt jobb men valt att inte de den som faktiskt utfört arbetet.
Vi blev då blockerade på telefon. Inga mail har besvararts. Ingen ansvarig återkopplar.
Det här är ett beteende som jag tror för företag med allvarliga likviditetsproblem eller företag som medvetet låter underentreprenörer bära hela ekonomiska risken.
Ser man över deras bolagsstruktur ser man av nystartade och bolag på olika adresser vilket är en röd flagga för mig som jag såg sent.
Har även försökt kontakta deras redovisningsbyrå vid namnet revisionsfirma och lämnat in allt material per mail samt smsat. Trots att de har skyldigheter kring viss rapportering får jag inga svar. Detta förstärker bilden av min situation inte är under kontroll.
Jag trodde att dom inte hade fått inbetalt men efter slutkundens bekräftelse så har jag inte hoppet.
Blir nu tvunget att ta ärendet juridiskt eftersom det inte finns någon som svarar.
Det är ett tungt och onödigt steg för man lägger yttligare pengar hos jurist utöver material och arbetad tid till JJJ AB
men helt nödvändigt när ett företag beter sig på det här sättet
har ulllapulla skriftliga avtal eller mail som bekräftar pris omfattning och tidplan SMS osv.
Har du gjort några betalningar och i så fall hur mycket?!
Hur långt är projektet kommet?
Det här är numret till personen som är vd och ansvarig för ekonomin och man till kvinnan i bolaget osv. Googlar du VDn hittar du sen norsborg bygg AB osv..
072 733 91 31
Här är svaret jag fick när jag bad om mail uppgifter. Kan du bilar så vet du att detta är ett jävla skämt
Han har blockerat mig helt, trots att vi endast kräver betalning för ett slutfört arbete
Okej, ag ska beskriva situationen så gott jag faktiskt kan i skrift och utifrån fakta och direkt erfarenhet av hur JJJ AB agerat i vårt projekt/med oss.
Det här är ett företag som marknadsför sig på flera städer Göteborg, Gotland och Stockholm och troligtvis Malmö.
Det första som blev tydligt när jag grävde mig djupare efter obetald faktura var att de helt saknar egna telefonnummer till nyckelpersoner
Det finns inga anställda som arbetar fysiskt som kan ta ansvar för jobb detta fick jag muntligt bekräftat
Allt bygger på arbetsledare/projektledare som säljer in totalentreprenad som om de har en egen organisation bakom sig med riktig styrka.
Inget fel att ta in UE om man har mycket att göra. Men har man 0 arbetare och hyr in/säljer vidare jobb på 100%. Det är en stor varning.
Totalentreprenad är tryggt för en kund men bara om entreprenören faktiskt har kapacitet att bära det faktiska ansvaret på riktigt.
Här saknades det kapaciteten helt.
Jobbet säljs Billigare ut till underentreprenörer och när företaget inte tar sitt ekonomiska ansvar faller hela tryggheten för både kund och UE. I mitt fall som nu.
Vi tog deras projekt ENDAST på grund av deras dåvarande recensioner som nu är borta??? Men och ett mycket seriöst intryck från projektledaren Shareef. Jag kan inte styrka detta men jag vet att någon vän till någon på JJJ AB jobbar på offerta och ger dom inside info och troligtvis förfalskat recensioner(inget jag kan bevisa)
Jag kontaktade iaf offerta just gällande detta företag. Se bild på svaret.
Vi som verksamhet levererade enligt avtal och skickade fakturan efter skriftligt godkänd faktura innan utskick. Vi har endast haft skriftliga ök.
Betalningen betalades inte då och förföll. påminnelse skickades 1v efter förfallodatum och den bestriddes utan grund men med typ chatgpt/AI som skrivit. Vilket är mycket oprofetionellt Och sedan upphörde all kommunikation EFTER att jag gav alla intyg då shareef svor hederligt att betala då mina pengar står parkerade om jag då gav han intyg vilket jag gjorde och sa att nu litar jag på ditt ord. Efter det blev det knäpptyst- helt tyst
Har pratat fåtal gånger och infon jag har fått är att han nu inte har något med det att göra och har sagt upp sig osv. Men att han inte fått lön.
När dom blockerade mitt nr så viste jag inte vad jag skulle göra så jag kontaktade slutkunden för att förstå situationen helt eller om jag missat något.
Kund bekräftade att projektet är avslutat och att allt är betalt till JJJ AB och att inga fakturor återstår. Vi har dokumentation som styrker detta. Med det sagt så har företaget har tagit fullt betalt för ett färdigt jobb men valt att inte de den som faktiskt utfört arbetet.
Vi blev då blockerade på telefon. Inga mail har besvararts. Ingen ansvarig återkopplar.
Det här är ett beteende som jag tror för företag med allvarliga likviditetsproblem eller företag som medvetet låter underentreprenörer bära hela ekonomiska risken.
Ser man över deras bolagsstruktur ser man av nystartade och bolag på olika adresser vilket är en röd flagga för mig som jag såg sent.
Har även försökt kontakta deras redovisningsbyrå vid namnet revisionsfirma och lämnat in allt material per mail samt smsat. Trots att de har skyldigheter kring viss rapportering får jag inga svar. Detta förstärker bilden av min situation inte är under kontroll.
Jag trodde att dom inte hade fått inbetalt men efter slutkundens bekräftelse så har jag inte hoppet.
Blir nu tvunget att ta ärendet juridiskt eftersom det inte finns någon som svarar.
Det är ett tungt och onödigt steg för man lägger yttligare pengar hos jurist utöver material och arbetad tid till JJJ AB
men helt nödvändigt när ett företag beter sig på det här sättet
har ulllapulla skriftliga avtal eller mail som bekräftar pris omfattning och tidplan SMS osv.
Har du gjort några betalningar och i så fall hur mycket?!
Hur långt är projektet kommet?
Det här är numret till personen som är vd och ansvarig för ekonomin och man till kvinnan i bolaget osv. Googlar du VDn hittar du sen norsborg bygg AB osv..
072 733 91 31
Här är svaret jag fick när jag bad om mail uppgifter. Kan du bilar så vet du att detta är ett jävla skämt
Han har blockerat mig helt, trots att vi endast kräver betalning för ett slutfört arbete
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det någon som vet var man kan få tag i denna nyckeln till en vindsl
Hemma hos -
Vet någon vad det här kan vara för inbyggd kanal i källaryttervägg?
Ventilation -
Är det någon som har erfarenhet av handdukshängare från Fyndiq/Amazon?
Badrum -
Har ni någon idé hur man på enklast sätt fixar detta
Kök -
Är det någon som vet vad det här är för kamin eller ugn?
Övrigt Off Topic