2 221 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Är det någon ide att fråga
Oj märks att jag inte kollat min förbrukning på ett tag senaste året från dagens datum 11057kwh har vi gjort åt.
Kanske istället för och jaga kWh sikta på att klara uppvärmning vid strömavbrott och när luft luften segar vid 20-25 minus. Är från 2014 så den är ju inte nu men gjorde service på den förra året och han sa att den beräknas hålla i säkert 5 år till
Det jag gillar med ved och pellets är att man betalt energin i förskott och slipper få det som saftig faktura sen. Budgeten är visserligen så bra att vi inte grät över elräkningen i vintras men vill ju ändå ha så jämna utgifter det går utan toppar och dalar
Kanske istället för och jaga kWh sikta på att klara uppvärmning vid strömavbrott och när luft luften segar vid 20-25 minus. Är från 2014 så den är ju inte nu men gjorde service på den förra året och han sa att den beräknas hålla i säkert 5 år till
Det jag gillar med ved och pellets är att man betalt energin i förskott och slipper få det som saftig faktura sen. Budgeten är visserligen så bra att vi inte grät över elräkningen i vintras men vill ju ändå ha så jämna utgifter det går utan toppar och dalar
Det ska väl helst vara en modell som har en utedel och alltså tar värmen utifrån som en LLVP för att det ska vara någon mening. Alternativt om du har frånluftsventilation utan återvinning kan det nog vara vettigt att ersätta den med en värmepumpsberedare, om det finns modeller som är tänkta att fungera så.B Bådablir9 skrev:
Har ju frånluft på taket med ventiler i kök badrum toa o tvättstuga. Till luft är självdrag. Frågan är bara hur stor är utedelen och vart kan den vara om en sån behövs. Samt om den kanske muckar med undertrycker till sorbitionsavfuktaren i grunden.S sprucetwig skrev:Det ska väl helst vara en modell som har en utedel och alltså tar värmen utifrån som en LLVP för att det ska vara någon mening. Alternativt om du har frånluftsventilation utan återvinning kan det nog vara vettigt att ersätta den med en värmepumpsberedare, om det finns modeller som är tänkta att fungera så.
Plus att om man ska lägga till ytterligare en utedel utöver luft luften vi redan har så kanske buller nivåer gör det behagligare med luftvattenvärmepump ändå.
Gått förbi grannarnas luftvattenvärmepump och tycker de läder mer än våran luft luft
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Onödigt om vi ska räkna kronor, men det är en komforthöjare med vattenburet utan desslike.
Solceller får du räkna på om du skulle gå + på det… men troligen så finns det betydligt bättre investeringar att göra.
Solceller får du räkna på om du skulle gå + på det… men troligen så finns det betydligt bättre investeringar att göra.
Jag vet inte vad jag prioriterar. Är ju det som är felet. Sambo vill ställa frågor om en massa ändringar som jag redan klurat på. Och delvis kommit fram till att ha behålla luftluft och tillsätta kamin blir enklast. Men jag vet ju inte om det är rätt eller fel tänkt och vill därför kolla.MathiasS skrev:
Men är ju ändå nyfiken på om alternativen kan göra nytta antingen i komfort eller kWh