34 110 läst ·
32 svar
34k läst
32 svar
Är det motiverat att köpa Mieles produkter?
Sida 1 av 3
Har kikat runt lite på tvätt 8kg och tork och hittat några prisvärda produkter
Bosch tvätt WAS32464SN 5890kr
Bosch tork WTE86362SN 5190kr
Blir då nyfiken om Miele kommer hålla lite mer än dubbelt så länge som dessa Bosch produkter så det kan motivera att köpa dessa? Tycker det är lite väl mycket pengar.
Miele tvätt W5873 13.350kr
Miele tork T 7950WP 12.000kr
25350kr
vs
11080kr
Det skiljer för mycket för att det ska gå att motivera eller hur?
Bosch tvätt WAS32464SN 5890kr
Bosch tork WTE86362SN 5190kr
Blir då nyfiken om Miele kommer hålla lite mer än dubbelt så länge som dessa Bosch produkter så det kan motivera att köpa dessa? Tycker det är lite väl mycket pengar.
Miele tvätt W5873 13.350kr
Miele tork T 7950WP 12.000kr
25350kr
vs
11080kr
Det skiljer för mycket för att det ska gå att motivera eller hur?
Hej,
Jag är ingen expert, men resonerar så här:
Mieles grejjer må vara bättre än tex bosch. KOmponenterna hänger säkert med längre, och det kanske finns fördelar som att maskinerna inte skakar /väsnas lika mycket.
Men utvecklingen går framåt och det finns ju tyvärr en hel del tur / otur i detta också.
Mieles produkter har troligen mindre risk att gå sönder inom säg 20 år, men även om de inte gör det så har ju utveckligen gått framåt såpass långt så att man kanske ändå vill köpa en ny efter 10 år, och det har man ju råd med om man bara lagt ner hälften från början.
Och sedan är ju alla (?) maskiner i 5000-7000-klassen fortfarande bra maskiner som mycket väl kan hålla lika länge som mieles.
Vi kör på Whirlpools tvätt/tork med 6:th sense. Jättenöjda med dessa, kalasbra pris från tretti.se om jag inte missminner mig.
Mvh
Stefan
Jag är ingen expert, men resonerar så här:
Mieles grejjer må vara bättre än tex bosch. KOmponenterna hänger säkert med längre, och det kanske finns fördelar som att maskinerna inte skakar /väsnas lika mycket.
Men utvecklingen går framåt och det finns ju tyvärr en hel del tur / otur i detta också.
Mieles produkter har troligen mindre risk att gå sönder inom säg 20 år, men även om de inte gör det så har ju utveckligen gått framåt såpass långt så att man kanske ändå vill köpa en ny efter 10 år, och det har man ju råd med om man bara lagt ner hälften från början.
Och sedan är ju alla (?) maskiner i 5000-7000-klassen fortfarande bra maskiner som mycket väl kan hålla lika länge som mieles.
Vi kör på Whirlpools tvätt/tork med 6:th sense. Jättenöjda med dessa, kalasbra pris från tretti.se om jag inte missminner mig.
Mvh
Stefan
Problemet som jag ser det är inte om maskinen håller 10 eller 20 år. Det som jag vill slippa är irriterande småfel som tar tid och energi då de kräver felsökning, vara hemma och passa reparatörer, vara utan tvättmaskin en eller flera dagar/veckor. Jag vill heller inte efter några år bara ha en halv maskin för att någon användbar icke-vital funktion har slutat att fungera, en display som slutat fungera till hälften, eller att maskinen börjar tvätta halv-bra eller bara tvätta ordentligt när man fyller den med bara halva mängden tvätt av vad den borde klara.
Jag vill att en maskin ska fungera så problemfritt som möjligt under sin livstid oavsett om livstiden är 10 eller 20 år. Den ska inte sakta degenerera pga småfel utan den ska helst fungera helt problemfritt tills dess tid är ute och då den bara ska lägga sig ner och tvärdö.
Jag vill att en maskin ska fungera så problemfritt som möjligt under sin livstid oavsett om livstiden är 10 eller 20 år. Den ska inte sakta degenerera pga småfel utan den ska helst fungera helt problemfritt tills dess tid är ute och då den bara ska lägga sig ner och tvärdö.
Håller med dig helt "bra-byggare". Men produkter från tex bosch i nämnd prisklass är ju fortfarande bra och gedigna grejjer.
Skulle vara intressant att se en lista / statistik på hur mycket mer småfel det är på en maskin för 6000:- än en för 13000:-
Skulle vara intressant att se en lista / statistik på hur mycket mer småfel det är på en maskin för 6000:- än en för 13000:-
Och jag vill inte tära på naturresurser i onödan, gillar inte att saker SKA gå sönder så att tillverkaren får sälja nya. Hellre långlivade grejor med kvalitet.
- skickat från min mobil, via byggahus-appen.
- skickat från min mobil, via byggahus-appen.
Håller med, bättre att köpa bra maskiner och slippa problem och vara mer miljöanpassad.
Sen är jag tveksam till att Miele verkligen är bättre än tex Asko eller Cylindas med 5 års garanti tror mest att man betalar för märket när man köper Miele
Sen är jag tveksam till att Miele verkligen är bättre än tex Asko eller Cylindas med 5 års garanti tror mest att man betalar för märket när man köper Miele
Är trumspindeln i aluminium så håller maskinen inte många år och är bara att skrota när den frätts upp. Gäller alltså TM. Jag skulle definitivt köpt Miele tvättmaskin. Tror de dyrare Cylinda har trumspindel i rostfritt med.
Dessutom, som sagts tidigare, det är ju betydligt mer miljövänligt med att byta maskin vart 15:e år jämfört med vart 3:e.
Vad gäller produktutveckling så är den snarare av ondo sen efter 90 talet.
Dessutom, som sagts tidigare, det är ju betydligt mer miljövänligt med att byta maskin vart 15:e år jämfört med vart 3:e.
Vad gäller produktutveckling så är den snarare av ondo sen efter 90 talet.
Jag vill inte slösa på våra resurser i onödan men vad säger att Miele är så mycket bättre att det kan motiveras?
Om deras maskiner nu är så otroligt bra borde de utan problem ge 5 eller 10års garanti. Varför gör de inte det?
Om deras maskiner nu är så otroligt bra borde de utan problem ge 5 eller 10års garanti. Varför gör de inte det?
Ett intressant citat
Under april 2011 gjorde Råd & Rön ytterligare ett test på tvättmaskiner. Förstaplatsen gick då till LG F1480QDS (68 poäng) följt av Miele W5963WPS (63p) och Bosch WAS32782 med 62 poäng. När vi tittar på det som känns mest relevant för en tvättmaskin, dvs att tvätten blir ren, så är Bosch och Miele lika bra, men maskinen från Bosch kostar hälften av Mieles tvättmaskin!
I botten i detta test hamnade Cylinda, Gorenje och Panasonics tvättmaskiner.
Det går säkert att hitta många exempel på att en viss Bosch, Miele, Cylinda eller whatever inte levt upp till förväntningarna, jag har egna erfarenheter andra har sina.
Jag hade en av de dyraste Bosch tvättmaskinerna (inköp år 2000 hjfm) som jag haft reparatör på (minns inte vad det var), bytt kol i motorn på själv två gånger och under ca 5 års tid tvättade den inte rent om man fyllde maskinen helt, och ibland luktade tvätten illa efter tvätt. Den Boschmaskinen rasade samman ungefär efter 10 år. Den ersattes av en Miele som ännu så länge tvättar rent och tvätten luktar inte illa.
Detsamma gäller min diskmaskin som också var en Bosch som också hade sina småskavanker (diskade inte rent t.ex.) och är nu bytt till en Miele.
Så i mitt hus har Bosch vitvaror svårt att få inpasseringstillstånd medan Miele ännu så länge släpps in.
Jag hade en av de dyraste Bosch tvättmaskinerna (inköp år 2000 hjfm) som jag haft reparatör på (minns inte vad det var), bytt kol i motorn på själv två gånger och under ca 5 års tid tvättade den inte rent om man fyllde maskinen helt, och ibland luktade tvätten illa efter tvätt. Den Boschmaskinen rasade samman ungefär efter 10 år. Den ersattes av en Miele som ännu så länge tvättar rent och tvätten luktar inte illa.
Detsamma gäller min diskmaskin som också var en Bosch som också hade sina småskavanker (diskade inte rent t.ex.) och är nu bytt till en Miele.
Så i mitt hus har Bosch vitvaror svårt att få inpasseringstillstånd medan Miele ännu så länge släpps in.
Jag har jobbat 6 år på en Elon butik och jag kan inte annat än rek. Miele.
Du betalar inte för namnet, utan kvalitet.
Tar ex. Bosch/siemens (samma företag) finns det olika kvaliteter ex. Finns det maskiner från polen, italien, tyskland dom är idag tillverkade för att hålla ca 3-5 år (Uppgifter från deras representant, dom anser att kunden vill byta då). Man bör också tänka på att priset på en tvättmaskin har inte höjts på 20år.
Man kan räkna på att en tvättmaskin kostar ca 1000:- om året. Miele kostar 500:- om året.
Ska du köpa andra märken satsa på dom med 5års garanti och håll dig runt 5000:-.
Tar ex. Bosch/siemens (samma företag) finns det olika kvaliteter ex. Finns det maskiner från polen, italien, tyskland dom är idag tillverkade för att hålla ca 3-5 år (Uppgifter från deras representant, dom anser att kunden vill byta då). Man bör också tänka på att priset på en tvättmaskin har inte höjts på 20år.
Man kan räkna på att en tvättmaskin kostar ca 1000:- om året. Miele kostar 500:- om året.
Ska du köpa andra märken satsa på dom med 5års garanti och håll dig runt 5000:-.
Jag hade själv bauknecht tvätt o tork med 5 års garanti fick en garanti reparation efter 4 år och körde dom på tippen i sommras då 6 år.
Inköpspris då ca 12 000:- (5 999:- st)
Fick fel medd. Att pumpen inte fungerade men den pumpade ur i början. Men stannade innan slutcentrifugering och gick inte att tömma ur. Körde jag sep. Centrifugering funkade allt.
/
750:- i felsökning och dom trodde att det skulle kosta 1500-3000:- att laga.
Blev tippen. Tumlaren var lagad med silver tejp då lucklåset i plast gett upp 1 år tidigare.
Nu Miele 1500 varv med skontrumma. 6990:-
Inköpspris då ca 12 000:- (5 999:- st)
Fick fel medd. Att pumpen inte fungerade men den pumpade ur i början. Men stannade innan slutcentrifugering och gick inte att tömma ur. Körde jag sep. Centrifugering funkade allt.
750:- i felsökning och dom trodde att det skulle kosta 1500-3000:- att laga.
Blev tippen. Tumlaren var lagad med silver tejp då lucklåset i plast gett upp 1 år tidigare.
Nu Miele 1500 varv med skontrumma. 6990:-