Finns ju mobila bandsågar som far runt och sågar upp åt folk, får du ner trädet säkert så kan man anlita en sådan att såga upp det, om du hittar nån i närheten. Sen ska det det stabbas och torkas i två år åtminstone.

Att fälla stora ekar på tätbefolkat område är inget jag skulle göra själv eller som novis. Jag vill inte ens fälla de tallar själv som jag har planerat ta ner, i vinter ska dom ner och då ska jag har farsan till hjälp. Man sågar på ett visst vis för att få trädet att falla i rätt riktning men kan inte alltid lita på att det funkar. Så vi brukar vara två med en som drar trädet i rätt riktning med ett rep fäst lite högre upp. Bara som extra säkerhet. Och nu är det inte stora tallar det gäller, kanske 8-9 tum. Annars borde man ha traktor och vinsch.

Hemmakatten
En duktig trädfällare använder inga linor utan gör ett fällskär på rätt ställe. Min man har tagit ner många höga träd på rätt sätt. Men en mycket hög björk som var rutten inuti och stod alldeles för nära gäststugan fick en arborist ta ner. Man måste inse sina begränsningar

C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En duktig trädfällare använder inga linor utan gör ett fällskär på rätt ställe.
Det kan nog förvisso finnas situationer där en linor har sitt användningsområde, men generellt brukar man varna för att lägga träd i spänn vid fällning då det är risk för att trädet spjälkas. Själv har jag erfarat några andra risker med rep/linor vid trädfällning. Dels så är rep oftast rätt töjbara så om trädet går åt fel håll så styr repet betydligt sämre än vad man tror även om man gjort fast det. Sen kan rep lätt haka upp sig i grenar och orsaka plötsliga och oväntade = farliga ryck när trädet faller. För det tredje så är det oftast betydligt större krafter i rörelse än man tror, så att man orkar hålla emot ett normalstort träd som ändå faller åt fel håll är bara att glömma. Summa summarum bör man vara försiktig med rep/linor om man inte vet exakt vad man gör.

En duktig trädfällare använder inga linor utan gör ett fällskär på rätt ställe. Min man har tagit ner många höga träd på rätt sätt. Men en mycket hög björk som var rutten inuti och stod alldeles för nära gäststugan fick en arborist ta ner. Man måste inse sina begränsningar
Fällskär och linor utesluter ju inte varandra, har du väldigt mycket baklut så är det ju väldigt praktiskt med något att dra i så du får trädet att börja falla. När trädet väl har börjat röra sig så spelar det absolut ingen roll om du bara drar i en punkt.

En vajer i trädet gör ju samma jobb som kilar fast det är inte lika jobbigt att använda.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Precis som det står i tidigare inlägg har inte fällskär och vajerstöd så mycket med varandra att göra. Fällskär lägger man alltid med större träd och vid grövre dimensioner så gör man även säkert hörn. Vajerstöd tar man till i besvärliga områden och där man behöver extra säkerhet, man drar inte utan använder det som mothåll, inte i spänn, så att man med kilar och brytjärn får trädet dit man vill. Och framför allt läsa av trädet och glöm inte att kontrollera hur det blåser, nere vid marken är inte detsamma som 20 m upp och kanske lite byigt. Ek är ju lite extra krångligt då den ofta har stora tunga grenar som inte alltid är så symmetriskt, så den kan behöva tas ned i delar.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi använder också fällskär. Men vill ha den extra säkerheten.

Vilken diameter är det på eken?

De tunga grenarna kan medföra att tyngdpunkten ligger på ett helt annat ställe än förväntat och då hjälper fällskär inte alls. Det som är kvar när man sågar från andra hållet mot fällskäret skall inte sågas av helt utan användas för att kontrollera fällriktningen.

Är det en fullvuxen ek finns det ingen chans att ta hand om den manuellt. Man kan fälla osv om man har rätt utrustning men du kommer aldrig kunna flytta stocken. Färsk ek är väldigt tungt. Om jag minns rätt väger torr gran ca 400kg/m3 och ek ca 700kg/m3, björk ligger mellan någonstans.

Finns det risk för skada på fastigheter är det säkrare att börja med att ta ned grenar innan man tar stammen. Igen, om trädet är stort, orkar inte två man bära grenarna ens om man inte gör korta bitar.

Om någon skulle vilja köpa trädet kommer kostnaden för att fälla och ta hand om det högst troligen bli högre än vinsten. Det är inte bara risk för spik utan även frostsprickor är vanligt så att få den klassad som ämne till faner är inte trolig. Du kommer högst troligen få massavedspris för den men igen, vem vill ta hand om den lilla volymen ...
Ta ned träden och sälj/skänk dem som ved så får du bort dem.

Som sagt ovan, låt någon annan ta hand om eken eller ta ned den i små bitar om ni gör det själva. Använd säkerhetssele för att stå på stege och såga med motorsåg är för stor risk.
Har man inte vana av skogsbruk och inte vill riskera att skadas allvarligt ska man inte göra vissa saker själv.

Är björken rak så borde ni klara denna men se upp med längden. På marken når de längre än man tror.

Vill du ha råsågad ek är det bättre att åka till ett mindre sågverk och köpa där eller kolla blocket.

Missade att det var en ask också. Lika med denna även om den inte är riktigt lika tung.
Risk för röta i mitten så det kan vara ett skal kvar beroende på storlek och ålder.
Sälj som ved.

Var i landet bor ni?

Redigerat:
Så svaret blir nej, det finns med största säkerhet ingen ekonomi och det kommer att krävas mycket arbete innan du kan nyttja ev. ekplank. Och som jag läste din fråga var syftet från början inte att du skulle bygga bord, skärbrädor, etc, och därför ville ta ned en ek utan om en ek som skulle tas bort gick att nyttja till något, låter som samma påstående men har lite olika vinkling.;)

Jag sågar lite i min fars skog och ser mig endast som glad amatör.
Men blandar ni inte ihop rikt och fällskär i dom senare inläggen? :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Kan vara. Jag har aldrig haft något namn för det där hacket man gör först som då helst ska vara vart träet ska falla.

T TheGame skrev:
Jo det gör nog någon ovan, många år sen jag jobbade i skogen med pappa och morfar men nog var det så här. Riktskär sätter man på den sida man vill trädet skall fällas mot, fällskäret är det man sågar nästan igenom från baksidan. Fällskäret avslutas något ovan riktskäret med en liten bit kvar som fungerar som "gångjärn" och styr trädets fallriktning. Vi använde alltid brytjärn i fällskäret, man blir oerhört stark med brytjärnet. Stod träden helt tokigt satt vi en stammlunnare med bladet tryckt mot baksidan och i värsta fall ställde vi den framför med vajerspänn, spelet hade en dragkraft på 6 ton så några meter upp så fick man ganska bra kraft.

T TheGame skrev:
Den som ger sig på sånt här arbete bör ha koll på de olika momenten, men självklart gör man först ett rikt.;)
Som du säger är rikt viktigt, men sedan är det trädet och hur du gör fällskäret ev. med säkert hörn och kilar, etc, även att du med fällskäret får en rak brytmån och tjocklek som avgör hur trädet går. Men nu är vi inne på det grundläggande som man bör kunna innan man över huvud taget funderar på att ta ned större träd själv.:rolleyes:

Jo vi brukar säga med säkert hörn när trädet är nästan lika eller bredare än svärdet eller om man vill fälla mot trädets "naturliga fallriktning".
Min farfar när han levde sågade grova träd med instick men drog som runtom och använde kil, gick ganska fort men han var å andra sidan betydligt mer erfaren

jonmo jonmo skrev:
För att faktiskt svara på frågan

Nej, det är ganska lätt att ta hand om virke. Men det är tungt och kräver mycket jobb.

1. Som nämnts behöver du först såga stammar och tjocka raka grenar till plank. Det kan man göra själv med en jigg till motorsågen, med en bättre bandsåg och rätt blad om det är tunnare stockar eller i det lokala sågverket där gubbarna som snart kommer dö blir jätteglada av att få något att göra. [länk] kan vara ett bra ställe att leta efter gubbar.

2. När du väl sågat plank av det behöver virket torkas. Då trä primärt gör sig av med vatten genom ändträ, behöver man försegla ändträt på något sätt för att förhindra detta. Det som händer om man inte gör det är att ändarna torkar fortare än mitten, och spricker därför. Du kan använda antingen trälim eller vilken plastfärg som helst som du har en skvätt över av. Väl målat skall planken staplas med mellanliggande småpinnar, upp från marken och under tak. Sedan väntar man tills det är torrt, vilket tar 1-4 år beroende på plankens tjocklek. Detta såg ut att vara en rimlig artikel om det: [länk]

3. Profit.

PS. Se till att få en rejäl huggkubbe eller tre av eken, den räcker en livstid.
Du säger 1-4år och länkar till en text som säger 60-200dagar. Visserligen inte ek, men ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.