466 läst ·
4 svar
466 läst
4 svar
Är det möjligt att ta bort vitlack från ett Malmstenbord?
Hej,
Vi har ett vintage Malmstenbord hemma i stilen Herrgård, björk med vitlack. Lacket är kass (oklart hur gammalt det är) och kommer av när man tvättar bordet, får våtmarken, etc. Vi vill helt enkelt ta bort lacket helt och ha bordet i sitt naturliga trä.
Däremot när vi kontaktade en tjej som restaurerar möbler så sade hon ”det går inte för att färgen kommer ha gått ner i träfibrerna.” Detta låter mycket konstigt för mig då jag har sett massa med personer göra samma sak med målade möbler förut.
Är det något specifik med Malmstenlack/björk som gör att det här inte skulle gå att få det trärent igen? Annars tänkte jag göra det själv med hjälp av paint stripper, slipning, och sedan bets och polyuretan. (Jag är från USA och vet inte exakt vilka produkter som finns i Sverige, men så hade vi gjort i USA). Stolarna kommer förstås vara ett hundarbete…
Vi har ett vintage Malmstenbord hemma i stilen Herrgård, björk med vitlack. Lacket är kass (oklart hur gammalt det är) och kommer av när man tvättar bordet, får våtmarken, etc. Vi vill helt enkelt ta bort lacket helt och ha bordet i sitt naturliga trä.
Däremot när vi kontaktade en tjej som restaurerar möbler så sade hon ”det går inte för att färgen kommer ha gått ner i träfibrerna.” Detta låter mycket konstigt för mig då jag har sett massa med personer göra samma sak med målade möbler förut.
Är det något specifik med Malmstenlack/björk som gör att det här inte skulle gå att få det trärent igen? Annars tänkte jag göra det själv med hjälp av paint stripper, slipning, och sedan bets och polyuretan. (Jag är från USA och vet inte exakt vilka produkter som finns i Sverige, men så hade vi gjort i USA). Stolarna kommer förstås vara ett hundarbete…
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Är det massivträ går det typ alltid att få trärent men frågan är om du måste ta bort så mycket att du fördärvar dekordetaljer på kuppen. Sen kan det vara så att bordet är byggt för att vara målat så att de bara spacklat igen kvisthål och annat så det ser mindre bra ut i klarlack eller annan genomskinlig ytbehandling.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Om det inte är så att det är sprutmålat med syrahärdande färg då.............Det är nog inte riktigt lika enkelt att få trärent som med vanlig 1K penselfärg.
Bordet såldes ursprungligen både trärent eller vitlackat. Det är mycket möjligt att det var lackat från början och senare påbättrats i senare skede och det är den färgen TS får vid gnidning. Testa undertill om färgsläppet finns även där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur är det möjligt att 2 datorer drar mindre än 1?
El -
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Badrum -
Flytta garageporten – är det möjligt och vad krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stenläggare per timme, är det omöjligt
Altan & Uteplats -
Är det möjligt att ha trägolv med golvvärme i källare
Golv