1 092 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Är det möjligt att montera bort Bahco ACJ?
Hej!
Har ett hus med bahco ACJ (takvärme) samt ett nytt ftx aggregatet (flexit cl2) på vinden. Vi satt in en luftvärmepump förra vinter (mitsubishi hero ln35), denna värmer hela vårt enplanshus på 117m2. Undrar nu om det är möjligt att montera bort Bahco ACJ? Vi har enbart igång den utan uppsatt temperatur och är det Ok att ha ACJ helt avstängd?
Mvh Daniel
Har ett hus med bahco ACJ (takvärme) samt ett nytt ftx aggregatet (flexit cl2) på vinden. Vi satt in en luftvärmepump förra vinter (mitsubishi hero ln35), denna värmer hela vårt enplanshus på 117m2. Undrar nu om det är möjligt att montera bort Bahco ACJ? Vi har enbart igång den utan uppsatt temperatur och är det Ok att ha ACJ helt avstängd?
Mvh Daniel
Jag har monterat bort min ACJ, men kopplat ihop rören med mitt nya FTX Flexit SL4, du kan ta bort flera tilluftsventiler behövs bara en per rum, jag har istället radiatorer i alla rum med bergvärme.D Dexxamannen skrev:Hej!
Mvh Daniel
Men skall du värma alla rum med enbart en luftvärmepump, måste du ha stort luftflöde vilket ACJ luftvärme ger.
Luftvärme är tyvärr ett riktigt dåligt system som installerades på 80-90talet i många hus.
En luftluftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Blir det t.ex. mycket kallt kanske inte luftvärmepumpen klarar ge tillräckligt med värme och man måste kunna sätta på ACJ. Stänger man av ACJ måste man också kontrollera att ventilationen och tilluften i huset blir det flöde den ska vara. Det som kostar minst om man vill ha bort ACJ är luftluftvärmepump kombinerat med el-radiatorer som säkerställer att värmen räcker till.
Tack för svar! Vi har planer på att renovera tvättstugan framöver, så ACJn får tuffa på tillsvidare utan värme! Vi har hittills klarat av att enbart köra luftvärmepumpen, dock kan de bli lite kallt längst bort i huset när det är som kallast ute. Har luftvärmepumpen placerad i största rummet med öppen planlösning, samt en kakelugn som står relativt nära, brukar dra på en brasa om det är kallt 🙂
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det möjligt att koppla på en stickkontakt till denna armatur?
Belysning -
balkonggolv med 45x95 regel, är det möjligt?
Altan & Uteplats -
Är det möjligt att ta bort vitlack från ett Malmstenbord?
Möbelsnickeri -
Hur är det möjligt att 2 datorer drar mindre än 1?
El -
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Badrum