Ett av mina element ser annorlunda ut än övriga och på det är jag osäker på om det här är strypventilen. Närbilden är tagen underifrån och riktad upp mot taket.
Jag har skruvat av det lilla locket på förgreningen (den lilla vertikala stumps)n som syns på den stora bilden, och under locket syns den där mässingsgrejen med en skåra i sig. Jag kände lite lätt på det med ett mynt men det verkade sitta rätt hårt. Kan det vara strypventilen? Det här är elementet närmast värmepumpen och det skulle behöva strypas.
Jag har skruvat av det lilla locket på förgreningen (den lilla vertikala stumps)n som syns på den stora bilden, och under locket syns den där mässingsgrejen med en skåra i sig. Jag kände lite lätt på det med ett mynt men det verkade sitta rätt hårt. Kan det vara strypventilen? Det här är elementet närmast värmepumpen och det skulle behöva strypas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är egentligen mest en avstängning men det funkar bra för ditt ändamål också. Använd en rejäl mejsel bara och dra helt i botten innan du börjar öppna så vet du var du ligger från helt strypt läge för din justering som får ske steg för steg vartefter.
Tack för svaret. Den lossnade efter att jag tog i lite och gick sen ganska lätt till stoppet.GK100 skrev:
Vet du hur det är generellt med strypventiler, alltså inte som den här, utan riktiga, är det fullt stopp när de är fullt i skruvade, och sen ökat flöde till det tar stopp åt andra hållet? Frågar därför att jag läst runt lite och blivit osäker. I någon beskrivning använder det förinställningsnycklar och där verkar det intervallet mellan öppet och stängt ligga någonstans på mitten.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Det är korrekt att det inte behöver finnas något direkt stopp det som leverantören säger är max. Åtdragen åt andra hållet ska alltid innebära helt stängd.S_B_O skrev:Tack för svaret. Den lossnade efter att jag tog i lite och gick sen ganska lätt till stoppet.
Vet du hur det är generellt med strypventiler, alltså inte som den här, utan riktiga, är det fullt stopp när de är fullt i skruvade, och sen ökat flöde till det tar stopp åt andra hållet? Frågar därför att jag läst runt lite och blivit osäker. I någon beskrivning använder det förinställningsnycklar och där verkar det intervallet mellan öppet och stängt ligga någonstans på mitten.
De flesta liknande denna fast mer sofistikerade med ratt, mätuttag osv är nog möjliga att stänga av med också. Det du tänker på är kanske förinställning av ventiler för termostater med olika verktyg där är det max öppning som ställs in men det går ju stänga där också fast med termostaten på min eller ett handvred ditsatt.
Jag blir inte klok på det. Har provat strypventilen i båda dess ytterlägen och tänka att i något läge borde cirkulationen upphöra och elementet sluta vara så hett. Men så blir det inte. Tänker jag helt fel?
Grundproblemet är att elementen i slutet av slingan inte blir varma. Jag har provat att vrida upp viloläget på cirkulationspumpen, och det har delvist löst problemen. Men jag vill inte pressa pumpen utan vill kunna strypa de närmsta elementen som blir onödigt varma. Det ena är under en trappa och det andra i farstun, medan de i vardagsrummet går på halvfart.
Grundproblemet är att elementen i slutet av slingan inte blir varma. Jag har provat att vrida upp viloläget på cirkulationspumpen, och det har delvist löst problemen. Men jag vill inte pressa pumpen utan vill kunna strypa de närmsta elementen som blir onödigt varma. Det ena är under en trappa och det andra i farstun, medan de i vardagsrummet går på halvfart.
Skruvar du den du visar på bilden högervarv i botten så är den stängd, låt den stå där och vänta några timmar så har det säkert svalnat. Sen får du öppna lite i taget och avvakta ett rejält tag för utvärdering det är inget som går på minuten direkt.S_B_O skrev:Jag blir inte klok på det. Har provat strypventilen i båda dess ytterlägen och tänka att i något läge borde cirkulationen upphöra och elementet sluta vara så hett. Men så blir det inte. Tänker jag helt fel?
Jag får göra så, det kanske klarnar imorgon. Det som gör det klurigt är också att det inte verkar vara något jämnt flöde från värmepumpen utan värmen kommer stötvis, sen hinner elementet svalna och så blir det varmt igen efter en stund.
Hej, sorry för att jag återupplivar tråden såhär 10 år senare men hur löste du problemet? Jag har samma problem hos mig och lyckas inte få upp värmen i det sista elementet i min slinga.S S_B_O skrev: