Valt en firma med bra omdömen som nu börjat tapetsera.
Blir lite undrande över skarvarna, ska de verkligen synas så tydligt? Har en mörkare "EasyUp" tapet från Boråstapeter och målaren menar att det inte går att få till bättre då den har vita kanter men att man kan dutta i lite färg i skarvarna så det syns mindre.

Han har dessutom skarvat i hörnen, på vissa ställen med små märken som syns?

Målaren verkar mån om att vi ska bli nöjda och att resultatet ska bli bra, han har t.ex bredspacklat trots att hans chef som lämnade offerten inte tyckte det behövdes så vi slipper betala för bredspackling. Har aldrig tapetserat tidigare utan det här är första gången så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig för slutresultat? Så tar gärna emot synpunkter.

Obs att tapeterna inte har torkat helt på bilderna utan är nyuppsatta.

• Nyligen tapetserad mörk vägg med synliga skarvar och vita kanter, skuggor i rummet reflekterade på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt mörk tapet från Boråstapeter med synlig vit skarv och små märken.
    Skapa konto
  • Nyuppsatt mörk EasyUp-tapet från Boråstapeter med synliga skarvar och hörnskarvning.
    Skapa konto
  • Nyuppsatt mörk EasyUp-tapet med synliga vita skarvar och små märken i hörnen på en vägg.
    Skapa konto
  • Nyuppsatt mörk EasyUp-tapet från Boråstapeter med synliga skarvar och vita kanter på en vägg.
    Skapa konto
  • Nyuppsatt mörk tapet i hörn med synliga vita skarvar och små märken.
    Skapa konto
  • Vägg med nyuppsatt mörk EasyUp-tapet från Boråstapeter där en skarv syns tydligt mot den vita taklisten.
    Skapa konto
  • Närbild på mörk EasyUp tapet med synliga vita skarvar och ett fönsterbräde i förgrunden.
    Skapa konto
  • Mörk "EasyUp" tapet med synliga skarvar och vita kanter ovanför fönster, nyuppsatt och inte torr.
    Skapa konto
Redigerat:
Har han lagt skarvarna omlott - med bra tapeter "kant-i-kant" är skarvarna till och med svåra att upptäcka,,,,

S Sven Thomas Jansson skrev:
Har han lagt skarvarna omlott - med bra tapeter "kant-i-kant" är skarvarna till och med svåra att upptäcka,,,,
Tyckte det såg ut som han lagt dem "kant-i-kant" när jag kollade närmare när jag var där men de var definitivt inte svåra att upptäcka, speciellt inte då skarvarna är vita på en mörk tapet. Kan man hoppas att de syns mindre när tapeterna torkat? Förmodligen inte va?

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Torell
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Tyckte det såg ut som han lagt dem "kant-i-kant" när jag kollade närmare när jag var där men de var definitivt inte svåra att upptäcka, speciellt inte då skarvarna är vita på en mörk tapet. Kan man hoppas att de syns mindre när tapeterna torkat? Förmodligen inte va?
Nej, de tapeter jag har använt rör sig inte efter uppsättningen.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Nä.. jag har svart tapet i vardagsrummet och där ser man inga skarvar..

Samt har jag ytterligare ett rum med svart tapet där man inte ser några skarvar.. Och ett annat rum med en mörklila tapet, där man nu (efter fyra år) kan se någon skarv (eftersom huset har rört sig)..

Vardagsrummet har en pensionerad målare gjort och med en (ganska) dyr non-woven, de andra rummen har jag själv gjort med non-woven från rusta..

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Låter som att man inte ska acceptera ett resultat med för mycket skarvar? Trist, hade hoppats slippa klaga och tjafsa. Är ändå en målarfirma som bara sysslar med målning och tapetsering så hade hoppats på ett bättre resultat. Men jag får ta det med dem imorrn innan de kör vidare med de andra rummen.

Vad säger ni om att dutta i färg i skarven så att den syns mindre som målaren som tapetserar föreslog? Är en tapet utan mönsterpassning, bara lite färgskiftningar i själva färgen. Är det en acceptabel lösning?

Vi har EasyUp tapeter från Boråstapeter i hela vårat hus och dom är satta kant i kant då ser man inga skarvar. Dina ser ut att vara satta omlott som man gör med papperstapeter.

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Vi har EasyUp tapeter från Boråstapeter i hela vårat hus och dom är satta kant i kant då ser man inga skarvar. Dina ser ut att vara satta omlott som man gör med papperstapeter.
Jag försökte kolla noga just det, de ser ut att vara satta kant i kant men med glipa emellan. Tapetseraren sa att han satt dem kant i kant men att det är vita glipor pga att tapeten har vita kanter och att det inte går att undvika. Jag köper inte riktigt det...

T TobiasStockholm skrev:
Jag försökte kolla noga just det, de ser ut att vara satta kant i kant men med glipa emellan. Tapetseraren sa att han satt dem kant i kant men att det är vita glipor pga att tapeten har vita kanter och att det inte går att undvika. Jag köper inte riktigt det...
Kollade noggrannare på bilderna och det är hörnet som ser ut att vara omlott. Du borde kunna kolla med tapettillverkaren hur det borde bli

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Kollade noggrannare på bilderna och det är hörnet som ser ut att vara omlott. Du borde kunna kolla med tapettillverkaren hur det borde bli
Bra idé tänkte faktiskt ringa Boråstapeter imorgon.

• Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Målaren talar i nattmössan, hade de där vita kanterna inte gått att undvika hade jag haft zebrarandiga väggar hemma :p

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Målaren talar i nattmössan, hade de där vita kanterna inte gått att undvika hade jag haft zebrarandiga väggar hemma :p
Vad säger ni om att dutta i färg i skarven så att den syns mindre som målaren som tapetserar föreslog? Är en tapet utan mönsterpassning, bara lite färgskiftningar i själva färgen. Är det en acceptabel lösning?

T TobiasStockholm skrev:
På något enstaka ställe, ja, men inte på varenda skarv, det kommer se randigt ut iom att tapeten inte är enfärgad .

Eller ska han färgmatcha "duttningarna" också?

T TobiasStockholm skrev:

Det låter som en usel undanflykt.
Köp inte det resonemanget.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Nej, blöta tapeter krymper när de torkar men bra lim för att det stretchar snarare, så det blir likadant eller värre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.