27 404 läst ·
128 svar
27k läst
128 svar
Är det dyrare att öka värmen
Det bör vara så, hur annars skulle regleringen ske? Det är i varje några av dessa värden som t ex Nibe redovisar i serviceinto. Så rimligen har du rätt, vilket belyses med extremfallet där man stänger av alla element (utom möjligen enstaka) och då sparar proportionerlig mängd energi.Claes Sörmland skrev:
Så svaret till TS är inte svart-vitt.
Den stora poängen med central reglering är dock (som flera varit inne på) efterlevnaden och kontrollen.
Givet samma temperatur inne så är det liten skillnad på vart man reglerar temperaturen. Vill jag ha svalt i ett rum så skall jag naturligtvis få sänka termostaten där. Att kräva att alla skall sänka till 3/5 är bara löjligt. Det kan de inte kontrollera och därmed är det definitivt småpåveri.
Som alla redan har påpekat så bör termostaterna vara på fullt flöde, och har man fest eller liknande med mycket folk brukar jag rekommendera att man då kan sänka lite tillfälligt på sitt element om man inte vill köra med öppna fönster och elda för kråkorna.
Sen sänker man värmen på vredet på pumpen. Ett supersmart sätt att spara pengar är att man köper ett par Aqara sensorer för några hundralappar och en eller två routrar. Vi är 20 lägenheter och har sex sådana sensorer utplacerade. Tack vare detta har vi kunnat sänka tempen till mellan 21 och 22 grader och herregud vad pengar vi sparade. Speciellt under krisåren. Jag tror vi sparade 60 000 kr bara där. Vi ställer sedan reglaget på pumpen manuellt efter den lägenhet som har sämst värme, och skulle i teorin också kunna justera in den slingan i framtiden. Men lägenheterna ligger så jämnt att en injustering kanske inte behövs innan vi gör någon stor värmebesparande åtgärd.
Moderna pumpar har så klart egna sensorer men vår pump är gammal så då var detta ett sätt att ändå dra nytta av modern teknik. Man kan sedan enkelt förlänga nätverket med hjälp av Aqaras plug eller strömbrytare om man har sensorer som inte nås.
Sen sänker man värmen på vredet på pumpen. Ett supersmart sätt att spara pengar är att man köper ett par Aqara sensorer för några hundralappar och en eller två routrar. Vi är 20 lägenheter och har sex sådana sensorer utplacerade. Tack vare detta har vi kunnat sänka tempen till mellan 21 och 22 grader och herregud vad pengar vi sparade. Speciellt under krisåren. Jag tror vi sparade 60 000 kr bara där. Vi ställer sedan reglaget på pumpen manuellt efter den lägenhet som har sämst värme, och skulle i teorin också kunna justera in den slingan i framtiden. Men lägenheterna ligger så jämnt att en injustering kanske inte behövs innan vi gör någon stor värmebesparande åtgärd.
Moderna pumpar har så klart egna sensorer men vår pump är gammal så då var detta ett sätt att ändå dra nytta av modern teknik. Man kan sedan enkelt förlänga nätverket med hjälp av Aqaras plug eller strömbrytare om man har sensorer som inte nås.
Jag rekommenderar dock inte Aqaras sensorer, de stödjer inte Zigbeerouting (jag antar att du tänker på de med Zigbee). Jag skulle hellre välja en modell som stödjer routing (dvs att de kan välja olika första router, vilket inte Aqaras kan) och istället har större batteri. Det ger mycket bättre stabilitet. Men nu glider jag OT från tråden...F Frsto skrev:Som alla redan har påpekat så bör termostaterna vara på fullt flöde, och har man fest eller liknande med mycket folk brukar jag rekommendera att man då kan sänka lite tillfälligt på sitt element om man inte vill köra med öppna fönster och elda för kråkorna.
Nix.S Staffan-N skrev:Lämnar man termostaterna vidöppna och sänker framledningstempen så finns risken att varmvattnet inte fördelas jämt över byggnaden. Min uppfattning är att man behöver låta termostaterna välja hur mycket de "plockar ut" från kretsen och att det ska finnas varmvatten så det räcker, för att man ska få jämn värme.
Säkerställandet av tillräckligt med värme/flöde/energi till varje värmeavgivande enhet sker genom injustering av förinställningen i varje värmeavgivande enhet samt i STAD-ventilerna.
STAD-ventilerna är till för att justera in flödena på de olika slingorna.
Läs mitt inlägg 26
Ja det finns många olika fabrikat på sensorer. Det borde jag ha skrivit.pacman42 skrev:
Jag rekommenderar dock inte Aqaras sensorer, de stödjer inte Zigbeerouting (jag antar att du tänker på de med Zigbee). Jag skulle hellre välja en modell som stödjer routing (dvs att de kan välja olika första router, vilket inte Aqaras kan) och istället har större batteri. Det ger mycket bättre stabilitet. Men nu glider jag OT från tråden...
Varför hålla på å vrida på termostaten när det ska vara många personer i ett rum?F Frsto skrev:
Bättre/bäst är att justera in förinställningen rätt på alla radiatorer etc och att ställa termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På så sätt så behöver man "aldrig" röra termostaterna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Helst skulle man göra en komplett injustering av ny värmekurva. Öppna samtliga termostater i alla lägenheter, justera in kurvan så alla kan få ut ca 23grader som max. Sen får de som pallar 20 grader ha det som goda samariter
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Har du 57/50 så är det svårt att sänka framledningstemperaturen samtidigt som rumstemperaturen är oförändrad utan att byta radiatorerna eller montera fläktar under radiatorerna.S stugan_i_skogen skrev:
Ja, bygger man nytt system så är det bättre att välja större/fler radiatorer och på så sätt lägre framledningstemperatur än mindre radiatorer och högre framledningstemperatur.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det funkar att reglera på termostaterna. Returtempen blir högre och framledningen behöver inte höjas lika mycket i nästa loop så att säga.rock_fc skrev:
Men som framkommit är det bättre att justera ned temperaturen centralt eftersom då höjer man inte framledningstemperaturen lika högt samt att man genom en åtgärd får ner totalen direkt jämfört med att springa runt och justera termostater.
Men som med alla system kan man egentligen inte säga vad som är rätt eller fel utan att göra en djupdykning i systemets uppbyggnad.