Har precis köpt ett torp från ca. Slutet av 1800-talet. På övervåningen fins det två kattvindar i sovrummet. Är dessa bärande eller går väggarna att ta bort. Det är ett stockhus. Väggarna mellan kattvind och sovrum ser ut som smala halva stockar. Är dessa bärande?
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Det vore bra med fler bilder på resten av taket. Är taket inomhus bara de bräder som man ser på bilden? Är den översta stocken i väggen också halv? Finns det en tvärgående timmervägg mitt i huset som bär upp nocken, men kanske också den översta stocken i kattvindsväggen?
Min gissning är att om taket bara är en nock och sedan grova bräder lagda tvärs mot nocken som man ser på bilden så bär kattvindsväggen upp bräderna.
Egentligen är det här en fråga för @heimlaga
Min gissning är att om taket bara är en nock och sedan grova bräder lagda tvärs mot nocken som man ser på bilden så bär kattvindsväggen upp bräderna.
Egentligen är det här en fråga för @heimlaga
Hej, ja lite svårt att se, men så här ser det ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Nu gissar jag bara och du kan hoppas på att någon av forumets timmermän dyker upp, men jag skulle säga att kattvindsväggen dels hjälper till att hålla uppe taket, men framför allt håller ihop hela timringen så att ytterväggens stockar inte ska glida och väggen börja bukta utåt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Fast den ser inte ut att va knutad med gaveln?Henningelvis skrev:
Om den inte är knutad så är det ytterhörnen (förhöjt väggliv) och takåsarna som håller fast galveln. Även vanligt att man satte följare på gavlarna för att styva upp det, speciellt om man inte har ett åstak.
Jag håller med föregående om att det ser ut som ett åstak, så frågan är om en ås ligger på kattvindsväggen? Vanligast är att åsarna bärs upp och låser tvärgående väggar.
Så med det sagt är det inte helt lätt att se även om TS lagt upp mycket bilder. Men utifrån det man kan se (åstak och inte knutade med gaveln) så kan chansen va stor att de bara är att ta bort. Men inte garanterat.
Dessutom är det vanligt att såhär gamla hus satt sig ordentligt och det som inte är tänkt att ta last, kan faktiskt göra det nu.
Sen för guds skull ta bort glasulls tussarna och dreva med något vettigt! Gamla bomullslakan eller linväv typ
Jag tyvärr ganska säker på.att de är bärande. När man byggde hus, förr i tiden, byggde man inte efter premissern "bärande, och inte bärande". Utan man byggde en byggnad där allt satt ihop och samverkade. Dock överdimensionerades det mesta, varpå många saker går att ändra ändå. Men just taket är en känslig del. Jag är övertygad om att huset/taket är stabilt nog i sidled för att klara sig utan. Men du bör växla av med en stolpe/pelare vid varje "takstol", om du ändå vill ha bort väggarna.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Jag tycker att det är svårt att avgöra om kattvindsväggen är knutad med gaveln eller inte, trots alla bilder. Helst ville man ju ha en bild på gaveln utifrån.U Utsliten och utdömd skrev:
På de två första bilderna vilar inte ens de halva stockarna på varandra, så de lär inte ta upp några vertikala laster iallafall. Däremot verkar dom sitta i gaveln och där kan de ha en viktig funktion för att stabilisera så inte väggen kroknar på grund av fönsterhålet.
Det kan ju också vara så att stockarna har varit runda från början, men nån kreativ tidigare ägare har kluvit dom för att få lite mer utrymme/slätare vägg.
Det kan ju också vara så att stockarna har varit runda från början, men nån kreativ tidigare ägare har kluvit dom för att få lite mer utrymme/slätare vägg.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Med hänseende vart dymlingarna syns sitta så tror jag inte att nån klyvt stockarna i efterhand. Isf är den nån som tagit redig många järn som satt dymlingarna sjukt ocentrerat.
Jag tycker heller inte att väggen ser knutad ut, utan bara att nån karvat ut nån cm i gaveln för att hålla kattvindsvägen i lod, som en omvänd gåt. Skulle det varit knutad hade timmermannen lagt ner mer energi på finnischen för att få det tightare, mot drag. Samma med hur lite stockarna överlappar, till och med enkelkattsknut och även olika hakknutar är svåra att få till med så lite material kvar av stocken.
Jag tycker heller inte att väggen ser knutad ut, utan bara att nån karvat ut nån cm i gaveln för att hålla kattvindsvägen i lod, som en omvänd gåt. Skulle det varit knutad hade timmermannen lagt ner mer energi på finnischen för att få det tightare, mot drag. Samma med hur lite stockarna överlappar, till och med enkelkattsknut och även olika hakknutar är svåra att få till med så lite material kvar av stocken.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Mitt bidrag till diskussionen är att den som skrädde stockarna på de 2 sista bilderna för 100+ år sedan antingen borde ha slipat yxan bättre eller jobbat på sin teknik.
För övrigt förstår jag inte alls varför någon skulle vilja ta bort kattvindsväggar? Kattvindar är ju svinbra förvaring! Den golvytan inne i ett sovrum (för den som envisas med att riva väggarna) skulle inte tillföra någon extra nytta ändå.
För övrigt förstår jag inte alls varför någon skulle vilja ta bort kattvindsväggar? Kattvindar är ju svinbra förvaring! Den golvytan inne i ett sovrum (för den som envisas med att riva väggarna) skulle inte tillföra någon extra nytta ändå.
Ja stockarna verkar inte knutnaU Utsliten och utdömd skrev:Med hänseende vart dymlingarna syns sitta så tror jag inte att nån klyvt stockarna i efterhand. Isf är den nån som tagit redig många järn som satt dymlingarna sjukt ocentrerat.
En kattvind är ju bra utrymme men vi har även en stor fin lada till förvaring. Och utrymmet vill vi bygga en liten hundsäng åt vår labrador.SågspånPappspikEternit skrev:
Mitt bidrag till diskussionen är att den som skrädde stockarna på de 2 sista bilderna för 100+ år sedan antingen borde ha slipat yxan bättre eller jobbat på sin teknik.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det tror jag också....och jag är yrkesverksam timmerman och dessutom utbildad byggnadsingenjör på Batchelor nivå.Henningelvis skrev: