Bläddar lite på forumet av nyfikenhet och de mesta handlar om solceller för elproduktion.
Bara så där mellan tummen och pekfingret, någon som har smält upp en solfångaranläggning på den senaste tiden?
Jag har en solfångare Lesol 3+ som tuggat på i 21år nu :cool:

Det är nog inte många som fortfarande nyinstallerar solfångare för varmvattenproduktion. Se trådar i detta forum. Många som har solfångare på sitt hus för varmvattenproduktion, monterar bort dem av olika skäl, t.ex. sönderfrusna, värmebäraren kokar på sommarn, de begriper sig inte på dem, driftsinstruktion saknas, det är alltför dyrt att anlita hantverkare för att bringa i ordning. Dessutom om en solfångaranläggningen inte fungerar, så gör det inget, då det inte är något som måste fungera. Värme och varmvatten har man i enfamiljshuset ändå. Anläggningen försummas och sköts därför inte. En solfångaranläggning om normalt dimensionerad täcker bara ca 60 % av varmvattenbehovet för ett 4-personers hushåll. Varmvattenbehov för ett 4-personers hushåll är bara ca 8 kWh/dygn, ca 10 kr/dygn, dvs bara 300 kr/mån eller 3600 kr/år. Du kan bara spara 180 kr/mån. Det går därför knappt att spara något med en sådan solfångaranläggning. Om en service behövs av hantverkare, förloras direkt kanske 2 års besparing. Behöver komponenter bytas, ja då ännu värre.

Redigerat:
Angånde skötsel, så jag inte rört min solfångare på mer än 10 år.

Redigerat:
Föregående talare intygar också, att det är precis som jag säger, att anläggningar försummas och lämnas vind för våg, lämnas utan tillsyn. Tacka för att de inte fungerar.
Ingen bryr sig heller om att kontrollera om de verkligen ger något tillskott. Vissa kan vara felinställda och kör på natten upp varmvatten från ackumulatortank upp till solfångarna där det kyls av och värmen förloras till kråkorna. Husägaren får höga elräkningar men tror det beror på elbolagens ständiga prisökningar.

Nu var det jag själv som var föregående talare eller hänvisar du till andra trådar?
Jag menade bara att den fungerar utan problem och mek och ger gott om värme.
Jag har "rätt" bra koll på anläggningen (har byggt den själv). Det är ju inte precis rocket science och få en solanläggning att fungera. Om man kör sin solanläggning på vintern har man verkligen nollkoll.
Jag var mest nyfiken på hur folk resonerar om nyinstallationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.