Hej, ska riva denna vägg. Är osäker på om den är bärande eller inte. Någon som kan avgöra på detta?

• Vindsutrymme med trästödbalkar och exponerade elkablar; frågeställning om vägg är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhet med markerad vägg mellan vardagsrum och sovrum, ifrågasatt om bärande.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med balkar och reglar, potentiellt bärande vägg, i ett loft eller takutrymme.
    Skapa konto
Förmodligen inte då det är W-takstolar men har du ingen sektionsritning?

tips på sökord på google, hjärtevägg, stötande vägg, konstruktör.

BirgitS
Fackverkstakstolar innebär normalt att det inte är några bärande innerväggar på våningsplanet under. Men det är ju ingen garanti, det beror t.ex. på dimensioneringen av takstolarna.

S Sson85 skrev:
stötande vägg
Vad får man för träff på det? 🥸

• Haha
  • Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Förmodligen inte då det är W-takstolar men har du ingen sektionsritning?
Ska kika när jag kommer hem till min lägenhet. Kom att tänka på samma sak

A Axleed skrev:
Ska kika när jag kommer hem till min lägenhet. Kom att tänka på samma sak

• Byggnadsritning av ett hus med specifikationer för rum som sovrum, kök och vardagsrum. Noteringar om ventilation och inredning syns på planen.
    Skapa konto
Det där är inte sektionsritningen.

En sektionsritning är en ritning på huset i genomskärning, sett från gaveln i det här fallet.
På ritningen från mäklaren skymtar en hjärtvägg i källarplanet, det kan tyda på att motsvarande vägg på bottenplanet också är bärande.

• Gilla
Axleed
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På ritningen från mäklaren skymtar en hjärtvägg i källarplanet, det kan tyda på att motsvarande vägg på bottenplanet också är bärande.
It doesn't matter because a self-supporting truss that doesn't need support is one thing, but a floor that is dynamically loaded is another matter. Hence the basement wall that supports it.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.