Någon vänlig själ som kan svara vad ni tror?

• Ritning av en konstruktion med sektioner märkt 240 och 222, samt en skala med mått i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med rumsbeteckningar och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Vägg under renovering med synliga träreglar och rördragning, eluttag på väggen. Städskaft och dammsugare står intill.
    Skapa konto
Med en spännvidd på nästan 8 meter så skulle jag tro att den är bärande.

Vad är det för typ av takstolar?

L Lrt skrev:
Någon vänlig själ som kan svara vad ni tror?
Vi ska alltså ta bort vägg mellan vardagsrum och kök samt lämna en regel upptill på ca 20 cm , vi hoppas att en elektriker kan dra om elen till den delen av väggen till höger som ska vara kvar , vi kommer ha bänkskåp hela vägen i princip

maah maah skrev:
Med en spännvidd på nästan 8 meter så skulle jag tro att den är bärande.

Vad är det för typ av takstolar?
Den enda ritningen jag hittar på taket är den sektions ritningen jag bifogat ovan..

L Lrt skrev:
Den enda ritningen jag hittar på taket är den sektions ritningen jag bifogat ovan, vi har dessvärre ingen öppning alt mot taket det är ett platt tak . Huset är från -72

Kollade lite slarvigt först. Ser nu på sektionsritningen att det är (nästan) platt tak.

Jag kan inte säga med säkerhet. Ni behöver ta in en konstruktör som kollar på det.
Riv inget mer innan ni har gjort det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
L Lrt skrev:
Den enda ritningen jag hittar på taket är den sektions ritningen jag bifogat ovan..
Du kan väl stoppa upp huvudet och titta? eller finns det inte någon lucka?
Sektionsritningen talar för bärande.

Det som talar emot en bärande vägg är att det ser ut som tunna 45x45 reglar, som även ser ut att vara skarvade, och med masonit som yta eller har det varit något mer utanför?

Sen el. Det kommer nog kosta en hel del att dra om det där. Är det så att det sitter en central i nedre våningen just där?

P PappasHammare skrev:

Det som talar emot en bärande vägg är att det ser ut som tunna 45x45 reglar, som även ser ut att vara skarvade, och med masonit som yta eller har det varit något mer utanför?
Finns ingen lucka… det är 45x45 reglar, det var därför jag är mindre benägen att tro att den är bärande men samtidigt så gör ju hela denna väggen med vissa öppningar genom hela huset.
Vi kommer ta hit någon som kollar men är mest nyfiken på hobbynivå.

P PappasHammare skrev:

Sen el. Det kommer nog kosta en hel del att dra om det där. Är det så att det sitter en central i nedre våningen just där?
Ja, det är en central i källarplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.