Jag gillar och behöver det kompakta formatet i mitt lilla snickarrum. Om jag haft ett stort garage och sågen kunde stå uppmonterad kanske det blivit en Bosch GCM 8SJL istället, skilde ju inte många kronor. Sen verkar ju folk verkligen gilla XPS, så det blir intressant att testa.

Har oxå ganska litet, så storleken har klart betydelse, men det ja hoppas på är bättre ljudnivå. Självklart låter en såg, men den ja har är bedrövlig. Behövs hörselskydd bara man kör klingan i luften. Sen xps verkar spännande. Lite nyfiken på hur det kommer funka på mina andra klingor. Har några 210, frågan är om det går att köra med dom..?

Sågen kom idag och jag har testat den lite snabbt innan jag ska åka och jobba.
Har bara testat på lite spillbitar, men förstan intrycket är att det verkar vara en bra såg.
Tydliga skalor för vinklar och stabil konstruktion. Spånutblåset funkar bra jämfört med den tidigare sågen ja hade. Ljudnivån är behaglig. Man måste inte ha hörselskydd, även om man bör ha det. Kapat lite reglar, vanliga 45 och några 90×45. Torra och nytryck, sågen har absolut inga problem med dom iaf. Sågade även lite golvlister och klingan fixar dom galant så länge man inte har bråttom igenom. "litet" minus ger ja till xps systemet. Det funkar bra och visar vart snittet kommer hamna. Däremot så enligt reklam så visar linjen båda sidor av klingan, men strecket är tunnare än klingan, så den visar snarare mitten på klingan. Är man bara medveten om det så är det ingen fara.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Låter ju bra även om reklamen antyder att XPS-ljuset bör visa hela klingans tjocklek och inte mer. Har inte hämtat ut min såg än.

Fick se en Bosch 8 GCM SJ hos en bekant idag och funderade på om man gjort rätt val, den var riktigt kompakt och kändes så stabil, bättre än det jag sett i butik. Men sen läste jag tråden om uppföljaren 8 GCM SJL, som jag ju klämt på i butik. Den ska vara mindre kompakt än föregångaren SJ och upplevdes av nån som mindre gedigen. Stämmer med mina observationer, så det var förhoppningsvis ett bra val. :)

Redigerat:
Janne Kuhlin skrev:
Sågen kom idag och jag har testat den lite snabbt innan jag ska åka och jobba.
Har bara testat på lite spillbitar, men förstan intrycket är att det verkar vara en bra såg.
Tydliga skalor för vinklar och stabil konstruktion. Spånutblåset funkar bra jämfört med den tidigare sågen ja hade. Ljudnivån är behaglig. Man måste inte ha hörselskydd, även om man bör ha det. Kapat lite reglar, vanliga 45 och några 90×45. Torra och nytryck, sågen har absolut inga problem med dom iaf. Sågade även lite golvlister och klingan fixar dom galant så länge man inte har bråttom igenom. "litet" minus ger ja till xps systemet. Det funkar bra och visar vart snittet kommer hamna. Däremot så enligt reklam så visar linjen båda sidor av klingan, men strecket är tunnare än klingan, så den visar snarare mitten på klingan. Är man bara medveten om det så är det ingen fara.
Verkar märkligt att den bara skulle visa mitten. Min 717xps visar iaf hela bredden. Ifall klungan står stilla, ser du skuggan av klingans tänder på sidorna? Dessa skuggor blir lite svagare än mittlinjen när klungan roterar, kanske dem du inte ser så tydligt?

Ja, det var ju precis så det var. Var så taggad på att få testa innan jobbet så jag slarvade nog lite. Det är så att står klingan still så ser man tänderna i skuggan. Jag hade fart på klingan när jag testade.
Vet inte hur stor Bosch är, men denna är lagom stor åt mig iaf :)

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Hittade en jämförelse på ett norskt forum, där man precis som i en del kommentarer här verkar mena att SJ var ett bättre köp än "nya" SJL. Den senare ska vara 30 cm djupare än sin kompakta föregångare, och även 2 kg tyngre med sina 17 kilo. Men också ha lite bättre sågkapacitet på djupet förstås.

Då passar 11,5 kilo lätta Dewalt DWS774 mig betydligt bättre. Förutsatt att den levererar som den ska förstås!

Redigerat:
Ja vikten var verkligen inget problem. :) Angående att den levererar så beror det säker lite på ens behov. Jämfört med min gamla biltema så är den en dröm iaf. Den skär som en varm kniv genom smör när ja sågar tryckat. Beror ju säkert en del på klingkvalite oxå ;)

Jo, det är klart. Jag beställde sågbordet DE7033 och en 48-tänders dewalt-klinga med negativ tandvinkel, DT4320. Ser fram emot att testa grejerna i helgen!

• Gilla
Janne79
  • Laddar…
Du blir garanterat nöjd :)

Det sitter en 30 klinga i, men 48 är nog inte helt fel. Vart beställde du? Toolab hade den klingan för 749 såg ja

Letade klingor rätt länge, funderar på 60t och ev. noname-kvalitetsklinga, men blev till slut den nämnda från Amazon.co.uk. Rätt onödigt, gick på 640 inkl. frakt, liten skillnad mot Toolab. Tradera, visst, men de intressanta klingorna fanns bara på auktioner (ingen köp-nu) med 12 dagar kvar :confused:

Aja, 100 spänn är ju 100 spänn. :) Brukar va så på tradera, aldrig "köp nu" på dom bra grejerna. Har min inte bråttom med frakten så brukar ebay vara ett bra alternativ. Köpte en speed square där för knappa hundringen.

Antingen så är ja helt oteknisk eller så saknar denna såg djupstopp?! Det var helt klart en stor besvikelse...

774an har inget djupstopp........ men jag har då aldrig behövt något. Infällningar och tappar och sådant blir bättre på glidbordet på bordcirkelsågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.