3 977 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Är denna planlösning bra?
Gjorde en skiss som kanske kan ge er lite idéer.
Den blev lite korridorskänsla över det och badrum saknas från hallen, men kanske att skafferiet kan göras om till badrum om sovrum fyra görs mindre.
Väggen mellan vardagsrum och kök kan nog med fördel tas bort för att skapa en öppen planlösning och få in en köksö.
Osäker på om bilden kommer med, men jag gör ett försök.
Den blev lite korridorskänsla över det och badrum saknas från hallen, men kanske att skafferiet kan göras om till badrum om sovrum fyra görs mindre.
Väggen mellan vardagsrum och kök kan nog med fördel tas bort för att skapa en öppen planlösning och få in en köksö.
Osäker på om bilden kommer med, men jag gör ett försök.
Detaljförbättring, kapprum vid entré.
Eftersom ni ville ha rymligare hall, föreslår jag att ni behåller fönstret i det blivande kapprummet, Låt sedan kapprummet bli en del av hallen utan vägg emellan. Installera inbyggnadsgarderober, och välj gärna skåpsdjup 40 cm för att behålla största möjliga golvyta fri. Montera spegelglas på alla eller några av skåpsdörrarna. Lägg i hall och kapprum samma golvmaterial, kanske en oöm, vacker och lättstädad klinker av hög kvalitet.
Summan borde bli en inbjudande ljus och praktisk entré.
Jag vill också ge er tipset att, så tidigt som möjligt, koppla in en driven trädgårdsarkitekt. Det låter kanske lyxigt, men priset kommer inte i närheten av ens kostnaden för era nya fina fönster. Då blir det ju så mycket roligare om man också får något fint att se genom dem. Men ni får också ett samlat grepp om hur huset inramas exteriört.
Eftersom ni ville ha rymligare hall, föreslår jag att ni behåller fönstret i det blivande kapprummet, Låt sedan kapprummet bli en del av hallen utan vägg emellan. Installera inbyggnadsgarderober, och välj gärna skåpsdjup 40 cm för att behålla största möjliga golvyta fri. Montera spegelglas på alla eller några av skåpsdörrarna. Lägg i hall och kapprum samma golvmaterial, kanske en oöm, vacker och lättstädad klinker av hög kvalitet.
Summan borde bli en inbjudande ljus och praktisk entré.
Jag vill också ge er tipset att, så tidigt som möjligt, koppla in en driven trädgårdsarkitekt. Det låter kanske lyxigt, men priset kommer inte i närheten av ens kostnaden för era nya fina fönster. Då blir det ju så mycket roligare om man också får något fint att se genom dem. Men ni får också ett samlat grepp om hur huset inramas exteriört.
evasch >> Sorry dröjsmål! Jag brukar skissa direkt i Word. Funkar till och med för fullt körbara bygglovsritningar.
Standard och tradition (tyvärr ohämmad vana) styr det mesta inom byggenskap. Läs andras skisser och ritningar med linjal, så knäcker du många koder själv. Googla på begreppet "trappa"/"trappor" och luska vidare.
Standard och tradition (tyvärr ohämmad vana) styr det mesta inom byggenskap. Läs andras skisser och ritningar med linjal, så knäcker du många koder själv. Googla på begreppet "trappa"/"trappor" och luska vidare.
Jag ritar i Google sketchup, gratis "cad"-program. Som visserligen är aningens knöligt innan man lärt sig, men en barnlek jämfört med att lära sig ett riktigt CAD-program.evasch skrev:
Så fort hjärnan börjar fungera lite sketchup så börjar allt gå som en dans, och man börjar önska att alla andra program var lika intuitiva.
Glöm dock inte den bästa metoden av alla under vissa faser; papper och blyertspenna.
Med normal takhöjd, tar rak trappa som minst ca 3,5mx0,8m.
En u-trapp ca 1,8x1,8 m. En L, ca 1,5x3 m.
Sen kan man kanske kompromissa lite, men jag vill varna för det, trots allt.
Det finns ju många fler trappformer också.
Gör som vi, skaffa några huskataloger och kika i.
Därifrån kan du sno alla möjliga mått, trappor, utrymme mellan olika delar i köket, utrymme för matbord, avstånd mellan diverse olika viktiga delar och funktioner.
Jämför också med vad ni lever med just nu, och vad ni önskar ändra på.
Gudars vad jag mätt olika mått både hemma hos mig och hos andra ...
Ja jag med,börjar känna mig ganska dum när jag frågar hur många kvm dom har både här och där. Och ändra på det vi har nu.....det mesta menar du
Nääää, riktigt så illa är det inte,men jag vet iaf att vi vill ha större sovrum, mer yta på det planet där man rör sig mest och ett barnrum på den våningen, och med det kommer ett föräldrarsovrum
Klicka här för att svara