Har haft elektriker hemma som dragit kabel i min källare. Min enda instruktion var att de skulle förlägga den i vinkeln mellan tak och vägg.
Resultatet är i mina ögon amatörmässigt. Jag hade gjort detta mycket snyggare själv (om jag hade fått göra det).
Böjar är inte snyggt gjorda, kabeln ligger inte dikt an mot tak utan går över ventilens väggfasta del.
Kabeln fortsätter att ligga en bit nedanför takvinkeln.
Pluggen inte helt intryckt så klammern ligger inte dikt an mot vägg och kabel.
Snabbast möjliga genväg i hörnet. Hade förväntat mig 90 graders böjar och endast vertikal eller horisontell dragning.
Kabeln ser ut att ha klamrats i det läge den valde att hamna istället för att dras i räta linjer vertikalt och horisontellt.
Jag tycker också att klamrarna är väldigt stora och fula. Tidigare dragningar i källaren är gjorda med diskreta metallklamrar som fästs bakoim kabeln och sedan böjs runt den.
Är ovanstående bilder exempel på en acceptabel dragning eller kan jag kräva att de gör om? Finns det någon standard/kvalitetsnivå man kan förvänta sig att elektrikern håller sig till?
(I pannrummet ser det ännu värre ut, men där bryr jag mig inte så mycket.)
Resultatet är i mina ögon amatörmässigt. Jag hade gjort detta mycket snyggare själv (om jag hade fått göra det).
Böjar är inte snyggt gjorda, kabeln ligger inte dikt an mot tak utan går över ventilens väggfasta del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln fortsätter att ligga en bit nedanför takvinkeln.
Logga in
Skapa konto
Pluggen inte helt intryckt så klammern ligger inte dikt an mot vägg och kabel.
Logga in
Skapa konto
Snabbast möjliga genväg i hörnet. Hade förväntat mig 90 graders böjar och endast vertikal eller horisontell dragning.
Logga in
Skapa konto
Kabeln ser ut att ha klamrats i det läge den valde att hamna istället för att dras i räta linjer vertikalt och horisontellt.
Logga in
Skapa konto
Jag tycker också att klamrarna är väldigt stora och fula. Tidigare dragningar i källaren är gjorda med diskreta metallklamrar som fästs bakoim kabeln och sedan böjs runt den.
Är ovanstående bilder exempel på en acceptabel dragning eller kan jag kräva att de gör om? Finns det någon standard/kvalitetsnivå man kan förvänta sig att elektrikern håller sig till?
(I pannrummet ser det ännu värre ut, men där bryr jag mig inte så mycket.)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ser förjävligt ut. Ring firman och be en elektriker som inte är blind komma och åtgärda
Ok för att TKK är lite jobbigare att montera men det där var ovanligt fult även för att vara TC-klammer. Högra tätningsnippeln ser inte helt tät ut heller.
Fråga chefen på firman om hen tycker att det här är något hen vill ha firmans namn på.
Fråga chefen på firman om hen tycker att det här är något hen vill ha firmans namn på.
Jag trodde TKK var spikklammer och därmed något som man inte bör använda i stenväggar. Har jag fattat fel?tommib skrev:
Nu var ju inte TS fråga inte vilken som var den ultimata klammern för stenväggar, men jag gillar den här:
https://www.enelco.se/product.html/skruvklammer-speedy?category_id=228
TKK är spikklammer och just den typen som TS beskriver för de andra kablarna i källaren. I stenvägg används den tillsammans med spikplugg. För ett snyggt montage kan man använda en linjelaser och borra hålen i linjen. Eftersom spiken är centrerad i klammern blir kabeldragningen precis som linjen.
TKK klammer
Spikplugg

TKK klammer
Spikplugg
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Bedrövligt! Men fort gick det nog.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ser ut som när en lärling som längtar hem till tv-spelen varit framme...