Har haft elektriker hemma som dragit kabel i min källare. Min enda instruktion var att de skulle förlägga den i vinkeln mellan tak och vägg.

Resultatet är i mina ögon amatörmässigt. Jag hade gjort detta mycket snyggare själv (om jag hade fått göra det).

Böjar är inte snyggt gjorda, kabeln ligger inte dikt an mot tak utan går över ventilens väggfasta del.
Elektrisk kabel dragen ojämnt över en ventil och inte längs med takvinkeln med klumpiga klamrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln fortsätter att ligga en bit nedanför takvinkeln.
Elkabel dragen slarvigt längs ett hörn mellan tak och vägg med synliga klamrar och ojämn förläggning.
Skapa konto

Pluggen inte helt intryckt så klammern ligger inte dikt an mot vägg och kabel.
Dåligt installerad elektrisk kabel med klumpig klammer och löst sittande i hörnet där tak möter vägg.
Skapa konto

Snabbast möjliga genväg i hörnet. Hade förväntat mig 90 graders böjar och endast vertikal eller horisontell dragning.
Elkabel dragen oprofessionellt i hörnet av ett tak och en vägg, inte helt dikt an, med stora klamrar.
Skapa konto

Kabeln ser ut att ha klamrats i det läge den valde att hamna istället för att dras i räta linjer vertikalt och horisontellt.
Oprofessionellt utförd elektrisk kabeldragning i vinkel av vägg och tak med klumpiga klamrar.
Skapa konto

Jag tycker också att klamrarna är väldigt stora och fula. Tidigare dragningar i källaren är gjorda med diskreta metallklamrar som fästs bakoim kabeln och sedan böjs runt den.

Är ovanstående bilder exempel på en acceptabel dragning eller kan jag kräva att de gör om? Finns det någon standard/kvalitetsnivå man kan förvänta sig att elektrikern håller sig till?

(I pannrummet ser det ännu värre ut, men där bryr jag mig inte så mycket.)

Ser förjävligt ut. Ring firman och be en elektriker som inte är blind komma och åtgärda

• Gilla
Mjölsered och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker inte den är acceptabel för ett proffs.

• Gilla
Mjölsered och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ok för att TKK är lite jobbigare att montera men det där var ovanligt fult även för att vara TC-klammer. Högra tätningsnippeln ser inte helt tät ut heller.

Fråga chefen på firman om hen tycker att det här är något hen vill ha firmans namn på.

Mikael_L
Det ser för hemskt ut.

Skulle aldrig kunnat lämna det så där, jag klamrar t.o.m snyggare och mer noggrant över undertak där det inte ens syns.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Var det en registrerad firma som gjorde det?
Om så är fallet så ta kontakt med dem.
Det är inte snyggt och man ska förvänta sig bättre jobb.
Var det en fuskfirma som var billig så ta det som lärdomspengar

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det är en registrerad firma som gjort det. Jag har inte själv anlitat dem utan de är underentreprenörer till firman som jag köpt solcellsinstallation av.

Då ska du ta kontakt den firman som du har anlitat så får dom ta striden med sin underentreprenör

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
Ok för att TKK är lite jobbigare att montera men det där var ovanligt fult även för att vara TC-klammer.
Jag trodde TKK var spikklammer och därmed något som man inte bör använda i stenväggar. Har jag fattat fel?

Nu var ju inte TS fråga inte vilken som var den ultimata klammern för stenväggar, men jag gillar den här:
https://www.enelco.se/product.html/skruvklammer-speedy?category_id=228

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är böjningsradien till vänster i första bilden korrekt?

tommib
TKK är spikklammer och just den typen som TS beskriver för de andra kablarna i källaren. I stenvägg används den tillsammans med spikplugg. För ett snyggt montage kan man använda en linjelaser och borra hålen i linjen. Eftersom spiken är centrerad i klammern blir kabeldragningen precis som linjen.

TKK klammer
148231-44-1501945.jpg
Spikplugg
2141925A.jpg

Bedrövligt! Men fort gick det nog.

Ser ut som när en lärling som längtar hem till tv-spelen varit framme...

• Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är böjningsradien till vänster i första bilden korrekt?
Där är kabeln snarare knäckt än böjd. Finns det regler för böjningsradie?

5
Å det gick inte att gå rakt upp i hörnet på väggen från brytaren? Då hade hen ju sluppit att dra kabeln över tallriken å vidare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.