Har läst igenom trådar och artiklar om hur gamla lampor kan renoveras enligt konstens alla regler, mycket nyttig och välformulerad information. Jag har följande gamla grej i taket:
Jag köpte den på loppmarknad för 12 år sedan och försäljaren angav att den var renoverad, men vet inte när och om det var gjort av elektriker eller lekman. Blev intresserad att kolla upp den och undrar om någon mer erfaren kan bekräfta eller dementera följande härledningar:
1. Lampan kan räknas som skyddsjordad: varje arm är kopplad till jord, jag har mätt kontinuiteten (multimeter piper) med varje arm till röret den hänger i och till jordplinten i sockerbiten. Jord är framdragen till dosan.
2. Lampan kan inte räknas som dubbelisolerad eftersom ledarna går löst i röret och exponeras i kopplingsutrymmet i "träpentagonen". Den skulle räknas som dubbelisolerad om man kunde dra dubbelisolerade noll- och fasledare genom röret (inte mycket plats till det) och täcka över kopplingsutrymmet.
3. Det är inte på samma sätt farligt om metalldelar på en taklampa blir spänningsförande (till skillnad från t.ex. en bordslampa eller golvlampa). I alla fall inte i ett torrt, parkettbelagt rum med flera meter till närmaste jordade föremål. Man känner knappt om man nuddar fasen då man står på en stol och grejar i dosan.
4. Om man roterar armarna runt fästbulten skaver kanterna isoleringen på lampsladdarna, men en sådan rörelse ingår ju inte i den normala operationsmoden (till skillnad från golv- och skrivbordslampor). Isoleringen kan möjligtvis gnagas sönder vid flytt/oömt handhavande men säkringen går då troligen då man kopplar in lampan.
5. Det krävs två fel för att en farlig situation skall uppstå: jordförbindelsen släpper från en av armarna och tändtråden/fasen kommer i kontakt med samma arm. Om man då håller i den defekta armen och en av de övriga jordade armarna (i värsta fall med andra handen) får man en farlig strömgenomgång (jordfelsbrytare finns INTE).
6. Korollarium av 3 och 5 är att glappande jord (t.ex. pga. slarv) till någon av armarna kan vara skapa en farligare situation jämfört med att ha lampan helt ojordad.
7. Lamphållarna är av en säker typ (icke-spänningssatta gängor).
Tack!
Johannes
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte den på loppmarknad för 12 år sedan och försäljaren angav att den var renoverad, men vet inte när och om det var gjort av elektriker eller lekman. Blev intresserad att kolla upp den och undrar om någon mer erfaren kan bekräfta eller dementera följande härledningar:
1. Lampan kan räknas som skyddsjordad: varje arm är kopplad till jord, jag har mätt kontinuiteten (multimeter piper) med varje arm till röret den hänger i och till jordplinten i sockerbiten. Jord är framdragen till dosan.
2. Lampan kan inte räknas som dubbelisolerad eftersom ledarna går löst i röret och exponeras i kopplingsutrymmet i "träpentagonen". Den skulle räknas som dubbelisolerad om man kunde dra dubbelisolerade noll- och fasledare genom röret (inte mycket plats till det) och täcka över kopplingsutrymmet.
3. Det är inte på samma sätt farligt om metalldelar på en taklampa blir spänningsförande (till skillnad från t.ex. en bordslampa eller golvlampa). I alla fall inte i ett torrt, parkettbelagt rum med flera meter till närmaste jordade föremål. Man känner knappt om man nuddar fasen då man står på en stol och grejar i dosan.
4. Om man roterar armarna runt fästbulten skaver kanterna isoleringen på lampsladdarna, men en sådan rörelse ingår ju inte i den normala operationsmoden (till skillnad från golv- och skrivbordslampor). Isoleringen kan möjligtvis gnagas sönder vid flytt/oömt handhavande men säkringen går då troligen då man kopplar in lampan.
5. Det krävs två fel för att en farlig situation skall uppstå: jordförbindelsen släpper från en av armarna och tändtråden/fasen kommer i kontakt med samma arm. Om man då håller i den defekta armen och en av de övriga jordade armarna (i värsta fall med andra handen) får man en farlig strömgenomgång (jordfelsbrytare finns INTE).
6. Korollarium av 3 och 5 är att glappande jord (t.ex. pga. slarv) till någon av armarna kan vara skapa en farligare situation jämfört med att ha lampan helt ojordad.
7. Lamphållarna är av en säker typ (icke-spänningssatta gängor).
Tack!
Johannes
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det ser ju ut som det är lampsladd som går ut i armarna, den är i så fall dubbelisolerad.
Anslutningen av jord till muttrarna ser väl inte ut att riktigt uppfylla krav på god kontakt. Kopplingsutrymme med träväggar är inte heller enligt reglerna.
Men personligen skulle jag inte vara orolig för att använda lampan, så som det ser ut nu.
Anslutningen av jord till muttrarna ser väl inte ut att riktigt uppfylla krav på god kontakt. Kopplingsutrymme med träväggar är inte heller enligt reglerna.
Men personligen skulle jag inte vara orolig för att använda lampan, så som det ser ut nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag tycker också att den kan godkännas, med anmärkningar.
Trä är inte en optimal kopplingsdosa. Det skulle finnas plats för en dubbelisolering av samtliga ledare där. Men det var tydligen trångt i röret uppifrån?
Takkoppen behöver också skyddsjordas. Alternativt sätter man på ett doslock med lamputtag.
Men bara skyddsledaren är tillförlitligt ansluten i alla punkter så tycker jag att lampan kan användas.
Trä är inte en optimal kopplingsdosa. Det skulle finnas plats för en dubbelisolering av samtliga ledare där. Men det var tydligen trångt i röret uppifrån?
Takkoppen behöver också skyddsjordas. Alternativt sätter man på ett doslock med lamputtag.
Men bara skyddsledaren är tillförlitligt ansluten i alla punkter så tycker jag att lampan kan användas.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Mätte takkoppen, den har bara en glapp kontakt med jorden (beroende på hur man vickar röret) 😞. Koppen är helt slät på insidan, jag kan inte punktsvetsa fast något där -> skruvgenomföring -> inte snyggt. Att bara slipa bort oxid och tejpa fast kardelerna i en ny jordledning med typ aluminiumtejp blir knappast bra?
Lamputtag har jag så montera ett sådant sen en lamp-stickpropp med dubbelisolerad sladd rätt in i sockerbiten är ok?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag misstänkte det. Man kan diskutera riskerna med att den delen inte är skyddsjordad. Där ingår sannolikheten för
- att man tar i enbart denna del (hög),
- att man inte bryter strömmen först (måttlig),
- att det inträffar ett jordfel när man bökar med koppen mot kabelhärvan där i (måttlig) och
- att man med andra handen/foten har kontakt med jord (låg).
- att man tar i enbart denna del (hög),
- att man inte bryter strömmen först (måttlig),
- att det inträffar ett jordfel när man bökar med koppen mot kabelhärvan där i (måttlig) och
- att man med andra handen/foten har kontakt med jord (låg).
Ja, det är bra lösning så slipper man fundera.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack Bo för tipsen. Plockade ned lampan för att sätta ett uttag, och passade på att kolla hur trådarna går igenom röret. Nu ser det lite farligt ut igen eller hur (fas/tändråd isolering skadad där de kommer ut i nedre delen av röret). Röret är inte heller tillförlitligt jordat (till skillnad från hur det verkade vid min första mätning.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte de skadade trådarna. Genom att gå ner till 1.0 mm2 gick det att knöla igenom en isolerad kabel:
Skarp kant som skruvar in sig i kabeln. Inte optimalt (men åtminstone är det nu ett extra lager isolering att nöta på där):
Känns ju jävligt farligt, om någon (barn t.ex.) får för sig att rotera lampan (leka takfläkt), kanten skruvar in sig i fasen och röret blir strömförande. Då riskerar nästa lampbytare/demontör en tvåhands-dödsfälla mellan röret och de jordade metalldelarna om hen glömt att bryta strömmen.
Vore det månne säkrare att ha hela lampan ojordad, även om den inte är fullständigt dubbelisolerad? Jag kan alternativt tänka mig att jorda röret genom att koppla en tredje bit gulgrön ledare från ubåten och skruva fast den mellan brickan och muttern i mitten av "trädosan", som har god kontakt med röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarp kant som skruvar in sig i kabeln. Inte optimalt (men åtminstone är det nu ett extra lager isolering att nöta på där):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns ju jävligt farligt, om någon (barn t.ex.) får för sig att rotera lampan (leka takfläkt), kanten skruvar in sig i fasen och röret blir strömförande. Då riskerar nästa lampbytare/demontör en tvåhands-dödsfälla mellan röret och de jordade metalldelarna om hen glömt att bryta strömmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore det månne säkrare att ha hela lampan ojordad, även om den inte är fullständigt dubbelisolerad? Jag kan alternativt tänka mig att jorda röret genom att koppla en tredje bit gulgrön ledare från ubåten och skruva fast den mellan brickan och muttern i mitten av "trädosan", som har god kontakt med röret.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag tycker att du är gott på rätt väg. En RKK 3G0.75 mm² kanske vore nästa steg för att få lite glapp mot vassa kanter?
Att lämna armaturen helt ojordad begränsar dess användning till gamla isolerade rum med ojordade uttag. Det vore lite synd.
Det skulle behöva tillföras här är ett kopparsvep över röret anslutet till skyddsjord så att man fångar eventuella isolationsskador av sladden som löper i röret.
Att lämna armaturen helt ojordad begränsar dess användning till gamla isolerade rum med ojordade uttag. Det vore lite synd.
Det skulle behöva tillföras här är ett kopparsvep över röret anslutet till skyddsjord så att man fångar eventuella isolationsskador av sladden som löper i röret.
Tack! Sådan 3 x 0.75 mm2 kabel hade varit perfekt, hade dock ingen hemma. Kopparsvep låter perfekt och lättmonterat. Antar att det bara är att klämma in ena änden av en ny jordledare (från ubåten) mellan svepet och röret?
Med en liten rundfil går det att få hålet i den lilla hylsan där kabeln gör 90° något mjukare. Men hylsan har en invändig gänga i vilken röret skruvas, och änden på detta är inte så vass men trycks oavsett in i isoleringen om man skruvar mer. Nåja, tänker nöja mig nu och avsluta detta projekt.
Redigerat:

