Hej,

I torsdags la mattläggaren matta på vägg och golv i vårt ny byggda badrum. På fredga fixk man gå där inne, men inte duscha förrän 5 dagar efter, sade han.
Allt ser snyggt ut, men man vill ju inspektera och dubbel kolla innan alla betalningar, då man även låste påpeka ev fel så snabbt som möjligt.

Därför vill jag bara fråga om lite luftbubblor eller vad man kallar det i väggen. Är det normalt? Tänkte fotat men glömde det. Kanske inte syns på väl heller.
Har sett några på väggen men framför allt på den övre mattan om man säger så.
Ja ni vet man får ju en slags bård upp till då mattan alltid är för kort i rocken..

Hej,
Det ska inte vara några bubblor i mattan.
Antingen är det luft bakom som mattläggaren inte tryckt ut ordentligt.
Om det är små ”bubblor” eller upphöjningar kan det vara skräp i limmet t.ex.

Att man inte får duscha på 5 dagar har jag aldrig hört talas om....

Försök fixa bilder (y):D

L Larsson93 skrev:
Hej,
Det ska inte vara några bubblor i mattan.
Antingen är det luft bakom som mattläggaren inte tryckt ut ordentligt.
Om det är små ”bubblor” eller upphöjningar kan det vara skräp i limmet t.ex.

Att man inte får duscha på 5 dagar har jag aldrig hört talas om....

Försök fixa bilder (y):D
Nu har jag bilder. Skickar dubbletter i några bilder där jag ringar in stället och utan ringa in för att se. Hörn av ett rum med gråa väggar, där vita cirklar är ritade för att markera specifika ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av hörn i rum med takfönster och vägglampa, utan markeringar.
Skapa konto
Vit målad vägg med svagt synlig defekt nära hörnet, ej markerad.
Skapa konto
Inre hörn av ett rum med takfönster och väggarmatur, utan markerat område.
Skapa konto
Interiörbild som visar en vägg under ett fönster, markeringsring saknas för att identifiera specifikt ställe.
Skapa konto

Sista bilden syns det tydligt.

För mycket lim så kan det bli så, personligen så känns det så. Men svårt att bedöma genom enbart bilder.

Tycker verkligen du ska ta ett snack med firman och kanske pausa rörmockaren & elektriker för vidare montage innan ni rett ut alltz

Är det vanlig papp-gips mattan är limmad på?

L Larsson93 skrev:

För mycket lim så kan det bli så, personligen så känns det så. Men svårt att bedöma genom enbart bilder.

Tycker verkligen du ska ta ett snack med firman och kanske pausa rörmockaren & elektriker för vidare montage innan ni rett ut alltz

Ja jag tror det är det.

Såg även detta. Kan fukt komma in där?

Vad kan man göra åt bubblorna?
Rörmokaren är typ klara där inne och elektriker ksa bara installera

• Bubblor och sprickbildning i målning vid en vit dörrkarm och vägg.
    Skapa konto
L Larsson93 skrev:

Så här svarade mattläggaren nu
Hej.
Bubblorna beror på att bården är limmad på mattan. Plast mot plast vilket gör att underlaget är tätt och inte suger.
Brukar försvinna efter ett tag normalt.
Tätheten upptill behöver du inte bekymra dig för. Det är inte vattenutsatt område där.

Som jag har hört av andra och som jag kände med honom så är han väldigt noggrann. Så jag vill gärna tro honom

windestal
A AlwaysAndForever skrev:
Så här svarade mattläggaren nu
Hej.
Bubblorna beror på att bården är limmad på mattan. Plast mot plast vilket gör att underlaget är tätt och inte suger.
Brukar försvinna efter ett tag normalt.
Tätheten upptill behöver du inte bekymra dig för. Det är inte vattenutsatt område där.

Som jag har hört av andra och som jag kände med honom så är han väldigt noggrann. Så jag vill gärna tro honom
Vi hade också bubblor liknande dina, men inte lika många, efter mattsättning i vårt badrum. Frågade också mattläggaren och fick som du svaret att det försvinner efter ett tag. Det gjorde de också. Det var som sagt inte lika mycket bubblor och gällde väl mer den vanliga väggen än bården, om jag minns rätt, men kanske kan ge dig lite hopp iaf.

Om jag vore du skulle jag bara be om ett förtydligande/en garanti på att om bubblorna inte försvinner (inom tid som mattläggaren får specificera) så gör företaget om och tar ev följdkostnader för det, och sedan vänta och se.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Vi hade också bubblor liknande dina, men inte lika många, efter mattsättning i vårt badrum. Frågade också mattläggaren och fick som du svaret att det försvinner efter ett tag. Det gjorde de också. Det var som sagt inte lika mycket bubblor och gällde väl mer den vanliga väggen än bården, om jag minns rätt, men kanske kan ge dig lite hopp iaf.

Om jag vore du skulle jag bara be om ett förtydligande/en garanti på att om bubblorna inte försvinner (inom tid som mattläggaren får specificera) så gör företaget om och tar ev följdkostnader för det, och sedan vänta och se.
Det lät ju lovande iaf

Ser slarvigt ut på bilderna. Samma person som gjort lister och fogar ? Varför matta på matta, var det ert förslag ?

När jag limmar på mattan där bården ska sitta brukar jag vänta ut limmet så det blir ”hugg” då förhindrar man bubblorna avsevärt.

Men det är ju ett hantverk och det som är tjusningen. Alla har vi olika sätt att genomföra vårt arbete :)

Håller med föregående talare ang att få en försäkran om att de verkligen försvinner annars så får han ta på sig det (y)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser slarvigt ut på bilderna. Samma person som gjort lister och fogar ? Varför matta på matta, var det ert förslag ?
Nej inte vår idé men mattan är ju inte tillräckligt hög för nå till taket. Hur skulle de annars gjort?

Nepp inte samma som gjort lister

Man kan/ brukar skarva kant i kant. Tyckte hela intrycket blev lite sådär med denna lösning men men...

Nej inte vår idé men mattan är ju inte tillräckligt hög för nå till taket. Hur skulle de annars gjort?

Nepp inte samma som gjort lister

När det är sådan utrymmen med snedtak eller högt i tak då kan man vända på väggmattan och sätta den som ”tapet” skillnaden är att man får skarvar som svetsas.
Lika godkänt som med bård

L Larsson93 skrev:
När jag limmar på mattan där bården ska sitta brukar jag vänta ut limmet så det blir ”hugg” då förhindrar man bubblorna avsevärt.

Men det är ju ett hantverk och det som är tjusningen. Alla har vi olika sätt att genomföra vårt arbete :)

Håller med föregående talare ang att få en försäkran om att de verkligen försvinner annars så får han ta på sig det (y)
L Larsson93 skrev:

Det räcker inte med att ha hans mejl som bevis? Bor i liten ort så man vill gärna inte börja krångla. Men självklart gör jag det om jag måste för det är ju viktigt.

Han kan haft lite bråttom då det varit lite press med alla hantverkare osv för bli klara I hyfsad tid. Kan det avgjort nåt tro. Tror du bubblor kan försvinna?
Skickade tillbaka svar efter det mejlet och ja han sa vänta några veckor och hör av oss annars.
Men eg inget svar on de bubblor jag ser I nedre delen. Det som knappt syns men jag ändå kan se.

Va tänkte du om skarven och om fukt in där?

Det räcker inte med att ha hans mejl som bevis? Bor i liten ort så man vill gärna inte börja krångla. Men självklart gör jag det om jag måste för det är ju viktigt.

Han kan haft lite bråttom då det varit lite press med alla hantverkare osv för bli klara I hyfsad tid. Kan det avgjort nåt tro. Tror du bubblor kan försvinna?
Skickade tillbaka svar efter det mejlet och ja han sa vänta några veckor och hör av oss annars.
Men eg inget svar on de bubblor jag ser I nedre delen. Det som knappt syns men jag ändå kan se.

Va tänkte du om skarven och om fukt in där?

Jo det kan räcka som bevis, håller tummarna att bubblorna lägger sig :)

Nej, tror inte beror på tiden.
Oftast sätter man med bård så det var nog därför han satt på det sättet.

Ang skarven om du är orolig så kan du fylla i lite transparant silikon

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.