158:an är iofs inget föredöme men borde fungerat bättre än parcan iallafall. Det vanligaste felet är att när väl det blir vettig fart i spisen börja termostaten att bromsa brasan vilket ,om man tex har en laddventil, blir ett moment 22. Ett problem som parcan inte kan få.

Wamslern är avsedd för koks, stor eldstad & nästan inga rökgångar. Parcan har hyffsat stor eldstad OCH ganska långa rökgångar. Där är skillnaden.

Men i fall jag ska byta min gamla huqvarna veedspis vad finns för inte för dyrt nytt ?? jag har sett nya för en 11t - 15 t ca

Vad är det för fel på vedspisen? Det går att renovera den. Många delar finns att köpa som reservdelar. Eller så kan du titta på blocket efter en liknande. Det borde bli billigare än att köpa en ny.

Som sagt var vad ska man byta ut till i fall man ska byta vedspis till nått efektivare ??

Fast det är väl onödigt att byta ut om du har en som går att renovera och kanske få hålla på att mecka med gamla rökgången för att den inte passar på en ny? Köp till täljsten som jag skrev i ett tidigare inlägg så lagrar de värme och den blir mer energieffektiv. Det tar på miljön att producera nya spisar det också, speciellt om det redan finns en befintlig.

Fat den här är tyvärr alldeles för efter satt och jag vet att dom går att renovera ... så renovering av den är inte ett alternativ i det här fallet .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.