10 190 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Är ägarna till robotgräsklippare otrevliga typer?
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Dalbotös som modererar här är på semester, men jag ska läsa igenom trådarna nu och ta ställning.
Jag hoppas verkligen att det är konsumenter som diskuterar här och inte en massa återförsäljare som krigar och försöker sälja in sitt märke och smutskasta konkurrenter. Det ser vi ju tyvärr på sina håll också.
Jag hoppas verkligen att det är konsumenter som diskuterar här och inte en massa återförsäljare som krigar och försöker sälja in sitt märke och smutskasta konkurrenter. Det ser vi ju tyvärr på sina håll också.
Är ni inte bara lata?
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Vem var den frågan ställd till?
Nej, jag tror inte att problemet är återförsäljare som krigar. Men det finns ett par die hard-fantaster som tycks se ett ifrågasättande av en funktion i det robotmärke/modell som de själva använder som ett angrepp på deras person. De känner sig kränkta. Det kan inte nog påpekas att vi människor är olika med olika personligheter och att konflikter uppstår. Och när två personer med liknande "bångstyriga" personligheter möts i en konflikt så yr fjädrarna. Ibland kan det faktiskt komma goda saker ur sådana diskussioner - saken drivs till sin spets och varenda sten vänds på för att övertyga varandra om den egna robotens (eller t.ex. batteriladdarens) förträfflighet. Då kommer randvillkoren fram - exakt vad skiljer två tekniska lösningar åt? Tongången kan vara hög men inte bara lärande utan ibland riktigt underhållande. Och istället för att oja sig över detta, kan man ta fram popcorn och en kall öl och följa skådespelet. Och i slutänden kommer det ofta något gott ur det.Marlen Eskilsson skrev:Dalbotös som modererar här är på semester, men jag ska läsa igenom trådarna nu och ta ställning.
För egen del är jag "konflikträdd" och ger mig inte in i diskussioner bara för diskussionens skull. Och för mig är det "bara" en klipprobot och skulle inte orka lägga ned själ och hjärta för att övertyga någon annan om mina gräsklipparrobotpreferenser. Men det finns människor som vill det - stor sak i det - och var skall de göra det annars, om inte under "Robotgräsklippare"-forumet på byggahus.se?
Du skall ta detta positivt men att just du redovisar vad din Gardena robot kan och inte kan prestera vill jag väl påstå är alldeles tydligt beskrivet i dina långa utförliga och oftast både trevliga och underhållande inlägg. Så att du inte tar ställning, men dock på ditt alldeles eget sätt, är väl ett understatement av rang. Jag tror nog att vi alla som ids skriva på forum som detta gör det i tron av att något gott kan komma ut av det, dvs. att vi kan hjälpa de som har liknande maskiner man själv har erfarenhet av eller kanske är i stånd att skaffa en, ingen nämnd och ingen glömd.Gudahov skrev:Nej, jag tror inte att problemet är återförsäljare som krigar. Men det finns ett par die hard-fantaster som tycks se ett ifrågasättande av en funktion i det robotmärke/modell som de själva använder som ett angrepp på deras person. De känner sig kränkta. Det kan inte nog påpekas att vi människor är olika med olika personligheter och att konflikter uppstår. Och när två personer med liknande "bångstyriga" personligheter möts i en konflikt så yr fjädrarna. Ibland kan det faktiskt komma goda saker ur sådana diskussioner - saken drivs till sin spets och varenda sten vänds på för att övertyga varandra om den egna robotens (eller t.ex. batteriladdarens) förträfflighet. Då kommer randvillkoren fram - exakt vad skiljer två tekniska lösningar åt? Tongången kan vara hög men inte bara lärande utan ibland riktigt underhållande. Och istället för att oja sig över detta, kan man ta fram popcorn och en kall öl och följa skådespelet. Och i slutänden kommer det ofta något gott ur det.
För egen del är jag "konflikträdd" och ger mig inte in i diskussioner bara för diskussionens skull. Och för mig är det "bara" en klipprobot och skulle inte orka lägga ned själ och hjärta för att övertyga någon annan om mina gräsklipparrobotpreferenser. Men det finns människor som vill det - stor sak i det - och var skall de göra det annars, om inte under "Robotgräsklippare"-forumet på byggahus.se?
Men jag håller med om att jag inte har märkt att det skulle vara tillverkare som huserar på trådarna, det närmaste är väl någon/gra som jobbar hos någon återförsäljare, typ Järnia men det har jag inte alls upplevt störande, tvärtom.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har läst här nu på förmiddagen och har identifierat en handfull medlemmar som har varit otrevliga och osakliga i sin diskussion och ska se om jag kan komma till rätta med det här. Det ska ju kännas trevligt att diskutera i vårt forum och det är viktigt att man håller sig till ämnet i en tråd.
Jag ska hålla ett extra öga på diskussionen här i robotgräsklipparforumet. Sedan är jag naturligtvis jätteglad om ni rapporterar inlägg har en otrevlig ton, så att vi kan ta tag i det direkt. Den som inte är trevlig och diskuterar sakligt hör inte hemma i vårt forum. Skärper man sig inte efter en varning kommer man att bli avstängd. Så långt hoppas jag dock inte att vi ska behöva gå.
Jag ska hålla ett extra öga på diskussionen här i robotgräsklipparforumet. Sedan är jag naturligtvis jätteglad om ni rapporterar inlägg har en otrevlig ton, så att vi kan ta tag i det direkt. Den som inte är trevlig och diskuterar sakligt hör inte hemma i vårt forum. Skärper man sig inte efter en varning kommer man att bli avstängd. Så långt hoppas jag dock inte att vi ska behöva gå.
Tycker inte att jag försvarar Gardena R40Li över dess förmåga; utan försöker hålla en så objektiv "analys"/beskriving som jag förmår. Skulle Gardenan visa sig inte hålla måttet, så skulle jag åtminstone önska mig en annan maskin.MBygga skrev:Du skall ta detta positivt men att just du redovisar vad din Gardena robot kan och inte kan prestera vill jag väl påstå är alldeles tydligt beskrivet i dina långa utförliga och oftast både trevliga och underhållande inlägg. Så att du inte tar ställning, men dock på ditt alldeles eget sätt, är väl ett understatement av rang.
Precis, man blir ju lite fokuserad på den maskin man valt att lägga sina pengar på, dvs. man försöker att rätta till de eventuella brister den kan ha på ett så bra sätt som möjligt så man får en problemfri gång. Vissa av de knepen vill man ju också förmedla till andra som kan ha samma situation men det innebär ju inte att man är odelat förtjust i allt som sin maskin presterar för det, vilket en del gärna vill få det till. Alla maskiner har fördelar och nackdelar och på ett sådant här forum skall dessa komma fram men då helst från de som har erfarenheterna från sina respektive maskinfabrikat och modeller för då blir det som mest rättvisande vilket jag tycker att t.ex. dina redovisningar vittnar omGudahov skrev:Tycker inte att jag försvarar Gardena R40Li över dess förmåga; utan försöker hålla en så objektiv "analys"/beskriving som jag förmår. Skulle Gardenan visa sig inte hålla måttet, så skulle jag åtminstone önska mig en annan maskin.Men det är klart, genom investeringen så har man ju låst in sig i en klippare och det finns ingen större anledning att hålla på och jämföra med andra modeller/fabrikat, utan bara att försöka få ut maximalt ur den klippare jag har. Och visst, det kanske upplevs som att jag tar ställning.
Jag skulle också vilja påpeka att det finns ett antal försök till ironi i trådarna här, vilket inte alltid faller så bra ut. Det är mer än en gång som ironiska inlägg uppfattas som fientliga, vilket kanse inte riktigt är meningen. Ironi är svårt, särskilt skrivet...
Jag tror det som hände när jag startade Landroid tråden var att ganska snabbt tappades fokus bort från att vara en informations tråd till LD ägare eller blivande ägare till att bli en tråd HQ vs LD där icke intressenter diskuterar HQ patent, HQ funktioner vs LD funktioner. Detta tror jag triggade en hel hätska inlägg vilket inte hade något med syftet av tråden att göra. Dessa inlägg borde ju vara i en annan tråd tycker jag. Nu finns det också en handfull till robotgräsklippare som konkurrerar med HQ vilket jag tror är bra för alla, det blir då att HQ faller in i mängden istället för att HQ har en utmanare som man skall sparka på. Jag har inte skrivit mycket i Landroid tråden, men det beror mest på att jag tycker att det var för mycket offtopic, hårdbevakad av HQ användare. Men efter ett tag så känns det som detta försvann och blev sundare, och nu tycker jag nog att princip alla frågor är avklarade, utom hur den mår efter några år när vi får se förslitningsskador, vilka reservdelar alla behöver efter 1-2 år osv.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Finns ju en hel del folk som helt enkelt bara yttrar sig om det som de har personlig erfarenhet av och vad man tycker fungerar bra och mindre bra.
Det är sådant jag själv fokuserar på att läsa när jag söker info om ev grunkor att köpa in men var och en gör ju som man tycker.
Det är sådant jag själv fokuserar på att läsa när jag söker info om ev grunkor att köpa in men var och en gör ju som man tycker.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det man själv valt är alltid odiskutabelt det överlägsna alternativet 
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Köpte en Robomow förra våren. Valet föll sig så pga. Klippbredden och klingorna. Men sen var det en annan grej med och det var att ALLA talade så väl om sina HQ. Nästan med religiös underton. Jag kände igen vibbarna från mina år i butik där Asics löparskor, Garmins träningsklockor och Haglöfs skalkläder fick fram samma glitter i ögonen på kunderna. Köpte en Landmann-grill bara för att ALLA köpte Weber, köpte en Nilfisk fönstertvättsmaskin för att ALLA köpte Kärcher. Både grillen och fönstermaskinen har jag reklamerat.... 😃 Robomowen fungerade hur bra som helst första månaderna men sen började motorn krångla. Nu fick jag veta för nån vecka sen att det är fel på alla robotarna i den serien och att motorn än bytas ut. Hur nöjd som helst med det. Vad vill jag säga med allt detta? Ingen aning men hur som helst kommer det alltid finnas fanboys som ska hävda sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej jag förstår inte ditt budskap riktigt.Manganbangan skrev:
Är det som att
Toyota-bilarna har bäst kvalité, och minst antal fel av alla bilar.
Så därför köper du en Landrover (eller Lada) för att de har flest antal fel?
Begriper som sagt inte logiken i ditt resonemang