Nu har vår Aquatron varit igång i 7 år. Allt funkar som tänkt utan problem, men jag har noterat att det behövs ett visst underhåll förutom tömning av facken:
1) Trådarna i trådkransen får med tiden en viss beläggning som gör att papper fastnar lättare. En gång om året är det lämpligt att plocka ner cyklonen och ta bort trådkransen för rengöring. Jag har lagt den i bad med citronsyra vilket verkar lösa upp beläggnignen bra, antagligen mest kalk från vattnet.
2) Vattenlåset efter utloppet i botten slammar igen och behöver också rengöras ca en gång per år. Jag har gjort ett eget vattenlås av 90° rörböjar och de är lite för branta krökar på vattenlåset. Om vattenlåset sätter igen så blir det översvämmning i Aquatronen. Detta har hänt två gånger. Jag har satt dit en "renslucka" så jag kan spola vattenlåset med vattenslang (se bilder tidigare i tråden), men det verkar inte räcka till utan det behövs en demontering och rengöring en gång per år.
Jag ska försöka bygga om vattenlåset med radieböjar så kanske spolningen fungerar bättre, men jag har inte hittat 50mm radieböjar någonstans i bygghandlarna jag besökt.
1) Trådarna i trådkransen får med tiden en viss beläggning som gör att papper fastnar lättare. En gång om året är det lämpligt att plocka ner cyklonen och ta bort trådkransen för rengöring. Jag har lagt den i bad med citronsyra vilket verkar lösa upp beläggnignen bra, antagligen mest kalk från vattnet.
2) Vattenlåset efter utloppet i botten slammar igen och behöver också rengöras ca en gång per år. Jag har gjort ett eget vattenlås av 90° rörböjar och de är lite för branta krökar på vattenlåset. Om vattenlåset sätter igen så blir det översvämmning i Aquatronen. Detta har hänt två gånger. Jag har satt dit en "renslucka" så jag kan spola vattenlåset med vattenslang (se bilder tidigare i tråden), men det verkar inte räcka till utan det behövs en demontering och rengöring en gång per år.
Jag ska försöka bygga om vattenlåset med radieböjar så kanske spolningen fungerar bättre, men jag har inte hittat 50mm radieböjar någonstans i bygghandlarna jag besökt.
Hur fungerar kompostering? Jag fick inte rätt på det utan kör med tömning 1 ggr om året iställetR RedTop skrev:Nu har vår Aquatron varit igång i 7 år. Allt funkar som tänkt utan problem, men jag har noterat att det behövs ett visst underhåll förutom tömning av facken:
Komposteringen fungerar bra!D dalldalldall skrev:
Vi har ju en 4x100 Aquatron så vi roterar fram ett nytt fack när det börjar bli fullt. Detta görs ca 4 ggr/ år.
När ett fack roterats ett varv och alltså förmultnat ett år så låter vi fylla på en omgång till i detta fack. När facket har använts två gånger och förmultnat totalt två år så tömmer vi facket och då är det bara mullig jord som vi använder som jordförbättrare i trädgården. Som tidigare nämnts så har vi maskar som hjälper till med nedbrytningen.
Låter kanon, verkar va väldigt noga med att det inte är för blött eller för torrt för det skall fungera?R RedTop skrev:Komposteringen fungerar bra!
Vi har ju en 4x100 Aquatron så vi roterar fram ett nytt fack när det börjar bli fullt. Detta görs ca 4 ggr/ år.
När ett fack roterats ett varv och alltså förmultnat ett år så låter vi fylla på en omgång till i detta fack. När facket har använts två gånger och förmultnat totalt två år så tömmer vi facket och då är det bara mullig jord som vi använder som jordförbättrare i trädgården. Som tidigare nämnts så har vi maskar som hjälper till med nedbrytningen.
Ett år senare, har det fortfarande fungerat bra?R RedTop skrev:
Jag funderar på att köpa, men är fundersam om när jag ska sälja huset, om det är till nackdel eller fördel att ha en Aquatron istället för ett vanligt avlopp?
Hur länge kan en Aquatron hålla? Vad är slitdelar, och om det går att köpa reservdelar/reparera enkelt?
Vårt system tuffar på utan problem.A Autorobot skrev:Ett år senare, har det fortfarande fungerat bra?
Jag funderar på att köpa, men är fundersam om när jag ska sälja huset, om det är till nackdel eller fördel att ha en Aquatron istället för ett vanligt avlopp?
Hur länge kan en Aquatron hålla? Vad är slitdelar, och om det går att köpa reservdelar/reparera enkelt?
Vi har kört det i åtta år nu och köpte Aquatronen begagnad. Finns ju inga rörliga delar så inget som slits. Möjligen kan trådkransen i cyklonen bli skadad. Jag har köpt en extra i reserv från Avloppscenter.
https://www.avloppscenter.se/
Jag skulle säga att en Aquatron har i stort sett obegränsad livslängd.
Visst är det lite pyssel med att rotera och tömma facken och en gång om året brukar jag plocka ner cyklonen och göra ren trådkransen. Men alternativet till Aquatron är väl någon form av reningsverk och det kräver ju också service. Hur en ev. framtida köpare ställer sig till Aquatron kan man ju bara gissa.
Det känns som ett bättre alternativ än att betala 50.000-100.000 kr var 15:e år för infiltrationsbädd, och slamtömning varje år.R RedTop skrev:Vårt system tuffar på utan problem.
Vi har kört det i åtta år nu och köpte Aquatronen begagnad. Finns ju inga rörliga delar så inget som slits. Möjligen kan trådkransen i cyklonen bli skadad. Jag har köpt en extra i reserv från Avloppscenter.
[länk]
Jag skulle säga att en Aquatron har i stort sett obegränsad livslängd.
Visst är det lite pyssel med att rotera och tömma facken och en gång om året brukar jag plocka ner cyklonen och göra ren trådkransen. Men alternativet till Aquatron är väl någon form av reningsverk och det kräver ju också service. Hur en ev. framtida köpare ställer sig till Aquatron kan man ju bara gissa.
Man skulle spara kanske 4-6000 kr varje år, då är det nog kanske värt jobbet med att rotera, tömma och rengöra en gång om året och dessutom få gratis gödsel?
Hur många timmar tar det med underhållet varje år tror du?
Kolla med din kommun, jag skulle få betala två återkommande avgifter för mitt aquatron, själv har jag inte fått mitt system att fungera utan har tömning 1 ggr om året, men får man rätt på funktionen med maskar o miljö ska det va ett väldigt bra avloppA Autorobot skrev:Det känns som ett bättre alternativ än att betala 50.000-100.000 kr var 15:e år för infiltrationsbädd, och slamtömning varje år.
Man skulle spara kanske 4-6000 kr varje år, då är det nog kanske värt jobbet med att rotera, tömma och rengöra en gång om året och dessutom få gratis gödsel?
Vilka två avgifter menar du? Och har du ovanpå det tömning 1 ggr om året? Hur mycket kostar det för dig, allt per år?D dalldalldall skrev:
Infiltrationsbädd kommer du inte undan. Någonstans måste du göra av vattnet från Aquatronen och från dusch/tvätt. Vi har en markinfiltration, men det finns kanske andra lösningar.A Autorobot skrev:Det känns som ett bättre alternativ än att betala 50.000-100.000 kr var 15:e år för infiltrationsbädd, och slamtömning varje år.
Uppskattar att vi kanske lägger max 6 timmar/ år på underhåll av Aquatronen, inräknad att vi öser slam från slamavskiljaren som vi tar hand om själva (komposterar).
Kan tillägga att vi inte betalar något till kommunen. Vi har ansökt om och fått beviljat att vi tar hand om slammet från slamavskiljaren själva. Det blir inte mycket, men då är vi noggranna med att inte hälla ut fett i köksavloppet.
Jag är den ende i vår kommun som har denna typ av avlopp, valde det i första hand för att det var miljövänligt, i andra hand för att det var billigt då jag själv installerat allt, i efterhand kom det fram att jag måste betala en summa för att jag ska lägga komposten i min trädgård(bor på landet) den andra summan minns jag ej, men var väl en lika dum avgift, vart 3dje år typ skall dessa betalas, men nu har jag inte fått komposteringen att fungera, så tömmer 1 ggr om året istället o betalar bara tömning, min kommun är en av få eller den enda som kräver sådana här avgifter, dom skiter I miljön, bara pengar som hägrar, jag har överklagat detta med hjälp av en förening eller förbund, kommer inte riktigt ihåg vilken. Söderåsens miljöförbund kanske, dom har hjälpt folk med avlopp o bråkiga kommuner och hade aldrig träffat på en sån trög kommun som min förr, men överklagan avslogsA Autorobot skrev:
Tömningen kostar runt 11/1200 kr, det andra var mindre summor, men onödigt dumt ändå av kommunenD dalldalldall skrev:Jag är den ende i vår kommun som har denna typ av avlopp, valde det i första hand för att det var miljövänligt, i andra hand för att det var billigt då jag själv installerat allt, i efterhand kom det fram att jag måste betala en summa för att jag ska lägga komposten i min trädgård(bor på landet) den andra summan minns jag ej, men var väl en lika dum avgift, vart 3dje år typ skall dessa betalas, men nu har jag inte fått komposteringen att fungera, så tömmer 1 ggr om året istället o betalar bara tömning, min kommun är en av få eller den enda som kräver sådana här avgifter, dom skiter I miljön, bara pengar som hägrar, jag har överklagat detta med hjälp av en förening eller förbund, kommer inte riktigt ihåg vilken. Söderåsens miljöförbund kanske, dom har hjälpt folk med avlopp o bråkiga kommuner och hade aldrig träffat på en sån trög kommun som min förr, men överklagan avslogs
Tack för svaret, jag får fundera vad som är bästa alternativet, helst skulle man vilja slippa överförmynderiet, jag bor i skogen och närmaste grannen bor 500m bort, ändå måste man tydligen hålla på med sånt här larv, t.ex. är jag tvungen att betala sophämtning trots att jag kan återvinna allt. Nu slänger jag det mesta i soptunnan, väldigt miljövänligt att ha en lastbil som åker runt till alla hus och fritidshus, och förmodligen tömmer tomma soptunnor.R RedTop skrev:Infiltrationsbädd kommer du inte undan. Någonstans måste du göra av vattnet från Aquatronen och från dusch/tvätt. Vi har en markinfiltration, men det finns kanske andra lösningar.
Uppskattar att vi kanske lägger max 6 timmar/ år på underhåll av Aquatronen, inräknad att vi öser slam från slamavskiljaren som vi tar hand om själva (komposterar).
Kan tillägga att vi inte betalar något till kommunen. Vi har ansökt om och fått beviljat att vi tar hand om slammet från slamavskiljaren själva. Det blir inte mycket, men då är vi noggranna med att inte hälla ut fett i köksavloppet.
Hemskt med sådant överförmynderi, jag har bott i mitt hus i skogen i 30 år, utan att avloppet eller vattnet krånglat, nu plötsligt har jag bara en månad på mig att ansöka om ett nytt, eller så gör dom en inventering som förmodligen kostar tusenlappar. Sedan vet jag inte hur lång tid jag har på mig att göra ett nytt avloppssystem, jag har egentligen inga pengar för det, jag har nyligen investerat i nytt tak, solpaneler och bergvärmepump. Jag mår jättedåligt av det här.D dalldalldall skrev: