Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus från 58 där mycket är gammalt och eftersatt. Bland annat är låsen vad jag förmodar original och jag skulle vilja installera ett smart lås.
Det finns två lås i dörren idag.
1. Tillhållarlås som låses med nyckel från både in- och utsida. Detta är i fungerande skick och är det lås som används idag.
2. Ett lås med vred i handtagshöjd och nyckelhål utanför. Dörren har dock som synes inget trycke utan endast en rejäl knopp för att dras/tryckas upp. Själva låsmekanismen i detta undre lås verkar dock ha monterats bort av föregående ägare. Jag tror att detta varit ett återfjädrande lås som s a s "låser sig självt" vid stängning.
Jag skulle nu vilja installera ett Aqara U200 lås och antar att jag då behöver byta ut åtminstone ett av låsen. Eller räcker det exempelvis med att byta cylinder på något av låsen?
Helst skulle jag vilja ha kvar tillhållarlåset som det är och montera U200 på det nedre låset. Idealiskt skulle jag också vilja kunna öppna det undre låset med nyckel utifrån. Vad behöver jag då köpa i låsväg? Har läst om att U200 inte fungerar så bra på lås med 360 graders låsning och tror resterande familjemedlemmar skulle bli vansinniga om låset behövde kalibreras om i tid och otid. Tänker därför att det är bättre att anpassa val av lås så att de verkligen lirar tillsammans.
Har valt bort Yale Doorman och liknande pga att dörren inte har trycke och att det skulle se förjäkligt ut med den befintliga knoppen och det separata trycket i Doorman.
Vi har nyligen köpt ett hus från 58 där mycket är gammalt och eftersatt. Bland annat är låsen vad jag förmodar original och jag skulle vilja installera ett smart lås.
Det finns två lås i dörren idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Tillhållarlås som låses med nyckel från både in- och utsida. Detta är i fungerande skick och är det lås som används idag.
Logga in
Skapa konto
2. Ett lås med vred i handtagshöjd och nyckelhål utanför. Dörren har dock som synes inget trycke utan endast en rejäl knopp för att dras/tryckas upp. Själva låsmekanismen i detta undre lås verkar dock ha monterats bort av föregående ägare. Jag tror att detta varit ett återfjädrande lås som s a s "låser sig självt" vid stängning.
Logga in
Skapa konto
Jag skulle nu vilja installera ett Aqara U200 lås och antar att jag då behöver byta ut åtminstone ett av låsen. Eller räcker det exempelvis med att byta cylinder på något av låsen?
Helst skulle jag vilja ha kvar tillhållarlåset som det är och montera U200 på det nedre låset. Idealiskt skulle jag också vilja kunna öppna det undre låset med nyckel utifrån. Vad behöver jag då köpa i låsväg? Har läst om att U200 inte fungerar så bra på lås med 360 graders låsning och tror resterande familjemedlemmar skulle bli vansinniga om låset behövde kalibreras om i tid och otid. Tänker därför att det är bättre att anpassa val av lås så att de verkligen lirar tillsammans.
Har valt bort Yale Doorman och liknande pga att dörren inte har trycke och att det skulle se förjäkligt ut med den befintliga knoppen och det separata trycket i Doorman.
Är dörrens skick så bra att det är värt att hålla på med eller är det lika bra att byta dörr samtidigt och därmed få betydligt högre säkerhet mot inbrott. Ja menar det är ju mer än själva låset i dörren som behöver lite uppdatering. brytskydd lyftskydd osv och om du själv inte på egen hand klarar låsbytet utan lär ta ut folk som gör plats för moderna låsgrejer och fräser in och eftermonterar det som saknas. så är risken att du spenderar rätt många tusenlappar nu och har iaf en dörr som behöver målas och fixas och snyggas till och en modern dörr har ju oftast betydligt bättre isolering än dom från den där tiden.
Dörren kommer absolut behöva bytas men då handlar det om att bygga en replika. Varken tid eller budget för det finns dock just nu dessvärre.P polaris78 skrev:Är dörrens skick så bra att det är värt att hålla på med eller är det lika bra att byta dörr samtidigt och därmed få betydligt högre säkerhet mot inbrott. Ja menar det är ju mer än själva låset i dörren som behöver lite uppdatering. brytskydd lyftskydd osv och om du själv inte på egen hand klarar låsbytet utan lär ta ut folk som gör plats för moderna låsgrejer och fräser in och eftermonterar det som saknas. så är risken att du spenderar rätt många tusenlappar nu och har iaf en dörr som behöver målas och fixas och snyggas till och en modern dörr har ju oftast betydligt bättre isolering än dom från den där tiden.
Montera lås osv kan jag nog göra själv och tanken är alltså inte i första hand att höja säkerheten (det finns ändå mängder av fönster på markplan där det går att ta sig in) utan att underlätta för familjen och framförallt barnen att ta sig in och ut på ett smidigt sätt.
Men du har helt rätt, om detta blir för dyrt och komplicerat är det såklart inte vettigt och det bygger också på att samma smarta lås kommer kunna användas när dörren väl byts ut.
En lösning skulle vara att byta låshus mot en 566-50Z ( Assa) Då kan du montera tillbaka samtliga behör och använda Aqara U200 som ett motorvred på insidan.
Assa 566 är en ''rullkista'' så du behöver inget trycke på dörren.
Du kommer behöva fräsa upp så att låshuset passar.
Men om du ändå måste fräsa upp för en 225 mm kista kan du köra på en Yale L3S (smalare insida.
Montera ner knopparna och använd dig av Yale enheten för stängning och låsning av dörren.
Tillhållarlåset kan vara kvar som ett extra lås vad du än gör.
Assa 566 är en ''rullkista'' så du behöver inget trycke på dörren.
Du kommer behöva fräsa upp så att låshuset passar.
Men om du ändå måste fräsa upp för en 225 mm kista kan du köra på en Yale L3S (smalare insida.
Montera ner knopparna och använd dig av Yale enheten för stängning och låsning av dörren.
Tillhållarlåset kan vara kvar som ett extra lås vad du än gör.
Klicka här för att svara