Jag tänkte göra en 3D modell av min tomt och skulle vilja göra en hobby-mässig inmätning av diverse punkter i terrängen. Jag har med andra ord inte tänkt att anlita en lantmätare utan vill göra detta själv. Jag undrar om någon kan dela lite erfarenheter?
Mina ideer:
- Krysslaser och pinne med måttskala.
- Göra ett enkel koordinatsystem
- Gå runt och mäta in punkters relativa höjd och diktera in ett protokoll eller ta gps koordinater med mobilen.
Innan jag drar igång och bränner en dag eller så, tänkte jag kolla om någon gjort något liknande och har nåt annat smidigt sätt. Jag kan tänka att tex hålla reda på koordinaterna kan bli lite jobbigt.
Kanske finns det nån smart mobil app för detta? Kanske nåt som kombinerar kameran och GPS?
(hoppas detta var rätt forum

)