Har själv både en UHE 2850 och den skruvdragare som Cujo länkade till ovan. Måste stämma in i hyllningarna, det är klart gedigna prylar. Även trevligt att höra att svenska filialen är behjälpliga vid garantiärenden.

Tråkigt dock att det inte medföljer fett till SDS-fästet med borrhammaren. Vågade själv inte prova något annat än Metabos egna "specialfett" vilket tog några veckor att få loss från Tyskland...

thomasx skrev:
Absolut! :)

Det kanske blir med min kompis som testade den när den var sprillans ny. Han satte den mot väggen, körde i tio sekunder, tog ned den och sa

- Det är nåt fel på den här, det händer ju inget!
- Kolla om det blev nåt hål i väggen, sa jag.
- ooohh shit, sa han, när han noterade det 5cm djupa hålet.

Han var van vid gamla hederliga slagborrmaskiner. Så stor är skillnaden :)
Ja, precis så stor är skillnaden :-). Nu förstår jag vad du menar.

Provkörde just 2850an på granitstengrunden där Makitan gick bet. Förvisso bara 8mm borr men ändå. Först gick det stadigt och fint inåt men inte så fort som jag hade förväntat mig. Borrade 30mm på 10 sekunder eller så. Sen upptäckte jag att jag borrade bakåt *skratt*. Efter att ha ställt om till framåtdrift tog det 10s att borra 7cm till och sen var jag inne vid chucken. Så, nog var det en väldans skillnad vis-a-vis slagborren allt...

Ja, man undrar varför det öht tillverkas slagborrmaskiner. Finns det användningsområden för sådana där en bra borrhammare går bet?

Med undantag för storleksaspekten kan jag inte tänka på något sådant område. När det är sagt är nog inte jag guru på området så det hade varit kul att höra andras åsikt.

tacho skrev:
Ja, man undrar varför det öht tillverkas slagborrmaskiner. Finns det användningsområden för sådana där en bra borrhammare går bet?
Nä det finns det förståss inte eftersom borrhammare är överlägsen slagborren. Varför tillverka en med bara borrfunktion, är det inte bättre att ha slagfunktonen i maskin som går att stänga av och på?

En ren borrmaskin är ju ofta smidigare och bättre vid tex metall borrning och ska man borra lite grövre hål i betong måste man ju ha en lite större borrhammare ändå. Till hemma bruk duger nog nästan vad som helst för man borrar sällan grövre än 12 mm och inte brukar det vara så många hål heller jag har en ur gammal Hilti TE14 som funkar helt ok till betong borrning hemma vid och en blå Bosch 2000 nånting för övrig borrning.

smurfen72 skrev:
Till hemma bruk duger nog nästan vad som helst för man borrar sällan grövre än 12 mm och inte brukar det vara så många hål heller
Det beror vad man har för sorts betong i väggarna... Den "slag"borrmaskin jag har kommer i princip ingen vart ens med 5,5 mm i mina väggar. Min billiga classeborrhammare har dock inga problem.

Trodde inte det fanns så dåliga maskiner som inte ens fixar ett 5,5 mm hål men tydligen finns det.

smurfen72 skrev:
Trodde inte det fanns så dåliga maskiner som inte ens fixar ett 5,5 mm hål men tydligen finns det.
Det finns väldigt bra betong... :) Men visst, till och med min slagborrmaskin hade kanske fixat det till slut men inte på rimlig tid. Nu dömde jag iofs ut den rätt snabbt eftersom jag hade tillgång till bättre verktyg.

Det finns ett användningsområde där slagborrmaskinen trumfar alla andra, och det är förbrukning av betongborr. På grund av att dess arbetssätt uppenbarligen är otroligt dåligt lämpat för att borra i betong så krävs det ju orimligt mycket harvande för att få till ens det minsta hål.

Men visst, det kanske är bättre än att inte ha funktionen alls den dagen då man bara har slagborren till hands. Det kan även vara så att jag borrat i ovanligt hård betong med ovanligt dåliga maskiner (troligtvis - en gammal B&D och en från Biltema).

Betongen är sällan ett problem med en ok maskin men armeringen brukar kunna vara jobbig men knappast i en villa där det sällan är grövre än 10-12 mm järn.

Allt ha sin funktion, man klyver ju inte ved med en morakniv även om man kanske skulle lyckas efter några minuters jobb, likaväl som att man inte täljer med en yxa även om det går. Självklart har man båda verktygen.

Jo visst. Min erfarenhet bygger ju på minst sagt usla maskiner så jag borde väl egentligen hålla tyst ;)

tacho skrev:
Som jag förstått det så kan slaget i en borrhammare ibland ställa till det om man ska borra i porös tegel. Pga det kraftiga slaget finns det en risk att man kan spräcka tegeln. Men helt utan slag kommer man inte långt heller, så alltså är en slagborr inte så dumt till det här.

tacho skrev:
Det kan även vara så att jag borrat i ovanligt hård betong med ovanligt dåliga maskiner (troligtvis - en gammal B&D och en från Biltema).
Mer troligt är kanske att du haft alltför vanligt dåliga borr ;)
Innan jag skaffade mig en borrhammare noterade jag en enorm skillnad när jag bytte från några typ ÖoB borr till ett inköpt på Yrkesjärnhandeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.