Jag har oljat hyllplan i ask och använde fel olja. Jag använde Herdins Vaxolja i tron om att den var vara neutral. Tyvärr var den rätt gul pga tallolja och nu blev hyllorna mycket gulare än tänkt.
I efterhand inser jag att man ska använda vitpigmenterad vaxolja om man vill behålla den ljusa färgen i Ask.
Finns det något jag kan göra nu för att dämpa det gula och komma närmare den bleka askens naturliga färg?
Tänkte slipa och försöka igen men har fått olika råd. Hörde dels att oljan säkert gått djupt in i asken så man kanske behöver hyvla ner 1mm för att få bort oljan. Hyllan är för bred för den hyvel jag har tillgång till och jag tar ogärna bort 2mm då blir hyllan 10% tunnare. Hörde också att sandpapper bara kommer klogga igen om jag försöker slipa, men att det kanske går om några veckor när oljan satt sig.
Man skulle kunna göra ett försök att lägga vitpigmenterad olja ovanpå det första lagret olja, men jag misstänker att det inte kommer sätta sig, och i värsta fall kanske det kan bli flammigt.
Såg någon produkt som heter Timberex vax och oljeborttagare, kan den funka?