Hej

Jag ska hänga upp en HE-A balk som ska stå på 3 st 45x195 reglar. Det jag undrar är hur jag ska koppla fast Hea-baken och träreglarna så att dem sitter fast ordentligt.

Teknisk ritning av HE-A balk monterad på träreglar framför en lättbetongvägg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den står ju bara på två? en hea200 på 5meter torde väga ganska skapligt så jag skulle nog vilja att det stod på alla tre. Sen hur det förankras är ju valfritt. Mycket hänger ju på vad det är för något ? En del i ett hus eller fristående eller vad?

S Stefan1972 skrev:
Den står ju bara på två? en hea200 på 5meter torde väga ganska skapligt så jag skulle nog vilja att det stod på alla tre.
Du har nog missförstått.
Varje upplag, ett i varje ända, består av 3 st 45x195 sammanskruvade reglar.

För övrigt väger en HEA 200-balk 42,3 kg/m alltså 220 kg för denna balk.

M mikaeluren skrev:
Det jag undrar är hur jag ska koppla fast Hea-baken och träreglarna så att dem sitter fast ordentligt.
Det borde gå bra med plåtvinklar som skruvas i balklivet med genomgående skruv och mutter, och fransk skruv i de yttersta reglarna. Eller kanske genomgående skruv och mutter där också.
Metalliskt vinkeljärn med flera hål för genomgående skruv och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.