Hej!
Jag har sökt och sökt utan att hitta svar.
Tanken är att jag ska sätta innertak i hall+litet rum. Jag tänkte regla upp en ram runt rummet och sedan fästa glespanel 28x70 på något avstånd (cc300?) i detta ramverk. Går det att använda samma glespanel för att skapa nämnda ramverk, eller är det för klent? Jag har inte tillräckligt med höjd för att sätta 45x45or som ram. Finns det andra alternativ? Vill helst undvika att sätta glespanelen direkt i taket.

Tack

• Gilla
EccoochD
  • Laddar…
Fulkemisten
Varför vill du undvika det? Det brukar funka utmärkt när man renoverar och vill regla ned.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför vill du undvika det? Det brukar funka utmärkt när man renoverar och vill regla ned.
Det blir väldigt mycket borrande i betongtaket. Det känns smidigare att sätta glesen i ett ramverk. Jag har heller inte tillgång till en borrhammare, så jag måste förlita mig på slagborren! Färre hål i betongen = mindre jobb.

Fulkemisten
Hmm. Hur stor är hallen och vad är det för typ av tak? Att taket skulle klara att bara vara fäst ute vid väggarna håller jag för osannolikt för de flesta typer av innertak förutsatt att det inte rör sig om mycket små spännvidder.

Hallen är enbart 90cm bred, så där tänkte jag köra en ram av glespanel och sedan sätta tvärgående glespanel i ramen på cc300. I det andra rummet är det 230cm från vägg till vägg, så där måste jag nog ha upp reglar även i mitten som jag kan fästa glespanelen i. Jag tänkte sätta vanligt 13mm gips i glespanelen.

Sätter du en ram Runt och sen lägger glespanel så behöver dessa även fästas in minst per 1,2M CC. Så sitter takstolar och det fungerar bevisligen. 2,3m är lite för långt, men det var du inte på.

J Johan456 skrev:
Sätter du en ram Runt och sen lägger glespanel så behöver dessa även fästas in minst per 1,2M CC. Så sitter takstolar och det fungerar bevisligen. 2,3m är lite för långt, men det var du inte på.

Jo precis, jag tänker stärka upp i mitten av taket med extra regel. Men är glespanel för klen att använda som ram/regel i detta fallet?

Sålänge du inte har mer än 1200mm cc på "ramen" så klarar det sig. Takstolar ligger på dessa mått, och där glesar man. Vill du försäkra dig lite kan du sätta en extra rad med gles i det större rummet. Då blir det runt 770mm cc. Det blir bra (y)

Mikael_L
N Nooblet skrev:
Jo precis, jag tänker stärka upp i mitten av taket med extra regel. Men är glespanel för klen att använda som ram/regel i detta fallet?
Nej, gles 28x70 kan användas som ”takstol” när man så att säga kryssglesar. Så gör man ofta vid renovering. Sätter 28x70 CC 1200mm och sen gles på det.

Tack för alla svar! Då kan jag tryggt fortsätta med mina planer.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
N Nooblet skrev:
Det blir väldigt mycket borrande i betongtaket. Det känns smidigare att sätta glesen i ett ramverk. Jag har heller inte tillgång till en borrhammare, så jag måste förlita mig på slagborren! Färre hål i betongen = mindre jobb.
Jag tycker att den största fördelen jag kan se är att du troligen minskar ljud (överhörning) mellan våningarna, dvs ljud och spring från våningen ovanför låter inte lika mycket, och du stör inte heller lika mycket.
Och då är ett sänkt tak, så mycket som möjligt frikopplat från det befintliga bland det bästa.

Sen kanske en hel del ljud fortplantas som stomljud och ner i väggarna, och där hjälper det ju inte.

Synd att jag inte kan göra något liknande för att stänga ute ljudet från mina grannar på våningen under, haha!

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, du får skruva upp ett extra innertak hos dom ... :D

Bjud på en veckas utlandsresa, be om nyckeln så du kan vattna deras blommor. :crysmile:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Men låt inte en saknad borrhammare styra. För detta duger en billig maskin från ex Jula. Skruv o plugg kommer att kosta mer än maskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.