Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Förutsättningen är som följer. Har en kamera (IP66) som jag vill sätta upp utomhus men strömförsörjningen har ingen IP-klassning. Jag har redan några eluttag på fasaden och därför undrar jag om det är ok att placera medföljande strömförsörjning i en liten tät låda utomhus.
Där jag vill placera kameran finns inget fönster, någon ventilationskanal etc. och jag vill helst slippa ta hål eller dra 20 meter kabel.
Där jag vill placera kameran finns inget fönster, någon ventilationskanal etc. och jag vill helst slippa ta hål eller dra 20 meter kabel.
Vad menar du med ingen ip klassning? Är det ett naket kretskort?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Med andra ord IP klassad.
IP klassningen i sig avgör inte om en produkt är lämplig att använda ute.
IP klassningen i sig avgör inte om en produkt är lämplig att använda ute.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Med ett litet varningens finger för värme. I en tät låda så blir det varmt om den exv. kommer sitta i solen. Något som inte händer inomhus.
Så man får i allmänhet fundera på om kylning räcker. Med stor låda och litet effektuttag så blir det antagligen inga problem.
Så man får i allmänhet fundera på om kylning räcker. Med stor låda och litet effektuttag så blir det antagligen inga problem.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Anledningen till frågan är för att jag vet att IP-klassningen talar om hur väl produkten står emot inträngande vatten, damm etc. men däremot är jag lite osäker på om en ac-adapter avsedd för inomhusbruk skulle kunna få problem med låga temperaturer, kondens etc.D Dilato skrev:
Men tack, då vet jag.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Ska tänka på placering, tror att jag kan gömma undan lådan från solsken.lars_stefan_axelsson skrev:
En nätadapter tål kyla väldigt bra, den värmer sig själv liksom.B Bästerortarn skrev:
Många mindre nätaggregat saknar helt öppningar för kylning eftersom dom blir knappt ljumna i drift.
Kondens i en liten tät låda blir väldigt låg, det är bara den fukt som redan fanns i luften när du stängde locket som kan kondenseras.
Släng in en påse silikagel https://www.ekoappen.se/7-satt-att-anvanda-silikagel/ i lådan så blir det inget problem.
Jag skulle inte vara orolig.
Om den inte kan utsättas för direkt vatten, det vill säga regn, så skulle jag inte sätta den i en låda.
Det fungerar bra att låta den vara "i dager".
Men direkt vatten kan skapa problem, i övrigt så fungerar det garanterat.
Jag har många "installationer" liknande den här på bilden, och vi har i alla fall 35 minusgrader några gånger varje vinter.
Om den inte kan utsättas för direkt vatten, det vill säga regn, så skulle jag inte sätta den i en låda.
Det fungerar bra att låta den vara "i dager".
Men direkt vatten kan skapa problem, i övrigt så fungerar det garanterat.
Jag har många "installationer" liknande den här på bilden, och vi har i alla fall 35 minusgrader några gånger varje vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Njae, det är inte riktigt sant när vi har med elinstallationer med hög IP-klass utomhus att göra. Där är det istället ofta så att kapslingen när den värms under dagen trycker ut luft pga övertrycket, och sedan, på kvällen (när luftfuktigheten dessutom stigit) drar in luft pga övertrycket. Vilket leder till kondens. Denna kan sedan inte ta sig ut, utan man kan hitta ganska stora mängder vatten när det vill sig till.D Dilato skrev:
Det är inte för inte som elutrustning för utomhusmontage har dräneringshål man kan (ska) slå ut för att undvika det. Det kan bli ganska stora mängder kondens vid vissa placeringar och tidpunkter på året.
Så, svaret är tyvärr, som ofta, "Det beror på."
Så du menar att en låda med IP66/67 inte är tät utan andas så till den milda grad att fuktig luft sugs in?lars_stefan_axelsson skrev:
En sån här till exempel: https://www.styrahem.se/p/440
Jag håller om att det bästa är att man har avrinningshål för även lådor med IP 66/67 har en tendens att inte vara helt gastäta utan genom åren samla på sig vatten som inte kan komma ut, med ett avrinningshål är den risken borta och det blir torrt i kapslingen. Det gäller naturligtvis inte om kapslingen ska ligga i typ vatten mark.
Ska man borra hål i kapslingen som förbättringsåtgärd?
Jag förstår tanken, men den blir ju lite tvetydig när man köper och installerar en kapsling med en viss IP-klass.
För att vara tydlig så håller jag med dig i sak, men det är vara märkligt hur klassning och praktiken kan variera.
Jag förstår tanken, men den blir ju lite tvetydig när man köper och installerar en kapsling med en viss IP-klass.
För att vara tydlig så håller jag med dig i sak, men det är vara märkligt hur klassning och praktiken kan variera.
Så man ska borra hål i kapslingen för att sänka IP-nivån för i fall den inte är tät så kan det bli kondens i den🤔
Då är det väl lika bra att ha en max IP23-dosa eftersom med hål i lådan är den borrade ip-67-dosan ju långt ifrån tät ändå...
Då är det väl lika bra att ha en max IP23-dosa eftersom med hål i lådan är den borrade ip-67-dosan ju långt ifrån tät ändå...