Oklart i vilken del av forumet detta inlägg bör läggas, men jag tänker att alla verktygsheads här är typiska sådana som tänker som jag.

Vi ska flytta i maj, och flyttar ut ur lgh en knapp vecka innan vi flyttar in i huset. Jag har en teori om att skaffa/låna en (10-fots?) container i samband med flytten för att på så sätt slippa (betala för) två av fyra bärmoment. Jag har plats att ställa containern under den vecka vi är utan boende.

Är det någon som har gjort något liknande? Erfarenheter?

Tanken är att behålla containern en kortare tid efter att vi flyttat som byggförråd, men det är oklart om det behövs.

jonmo jonmo skrev:

Använda container vid flytt istf flyttbil​

Grejorna måste väl flyttas oavsett om de mellanlagras i en container eller i ett annat lager? Varför skulle det inte behövas flyttbil?

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
O O skrev:
Grejorna måste väl flyttas oavsett om de mellanlagras i en container eller i ett annat lager? Varför skulle det inte behövas flyttbil?
Fyll container, flytta container, lagra container, flytta container igen ,lasta ur..

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Stora flyttfirmor brukar ha såna lösningar. Har sett stora trälådor som de använder för mellanlagring. Typ 10-fots container i storlek

Funkar utmärkt, säljaren gjorde så sist vi köpte hus, tror dom hade möblerna i containern i över ett då deras bygge drog ut på tiden.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi lånade ett skåpsläp av största modell och lastade in saker i inför fotografering och visning. Sen fick dessa saker stå i skåpet till det var dags för inflytt i nästa bostad, väldigt smidigt.

Vet inte vad hyra och flytt av container går på men kanske skulle vara billigare att köpa 2-3 släp och sedan sälja (alla utom ett) efteråt? Skönt att kunna flytta på grejerna själv tycker jag.

Det är bara att kolla med lite åkerier för hyroris och ställen som säljer begagnat och se vad det kostar att köpa. Kolla skicket på golvet och om de luktar konstigt. Det går att tvätta men sen måste den hinna torka.
Om det är en vecka så ställ in några större torrbollar där de får plats. För längre förvaring skulle jag köoa en avfuktare med slang.
Lastsäkra bra och ställ gärna mindre grejer på pallar så går de att dra ut med palltruck och med lite tur fram till ytterdörr eller in i garaget.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla inspel!

Tanken jag har är följande:
- Jag tar mitt eget släp och lastar de största men inte så tunga grejerna (4 resårbottnar, ev en soffa) på det.
- Jag ser till att ställa en container på gatan (Stockholms innerstad) på morgonen för ilastning. Jag tänker att man borde kunna slippa krångla med tillstånd eftersom den bara ska stå där i en timme eller två. Alltså man får såklart inte göra så, men jag bryter gärna mot reglerna om man kommer undan med det.
- Ställer släp med möbler under tak hemma hos släkting
- I bästa fall kan jag ställa containern på tomten innan tillträde. Har bra relation med säljarna och vet att de antagligen kommer börja flytta i väldigt god tid.
- Om det inte funkar kan jag ställa containern på samma ställe som släpet.

Plus: Behöver typ inte en flyttfirma till inflytten. Slipper betala för Shurgard och massa timmar i onödan med flyttgubbar.
Minus: Kan åka på problem med containern på gatan (inte så troligt). Kan bli dyrt om jag inte kan hitta en billig chaffis.

Jag har kontakter som gör att jag nog kan komma över en 10-fotare relativt billigt, och kan få hjälp med transport av den också. Vi bor i en trea nu och har ganska lite prylar, så skrymmande möbler vid sidan om gör att det definitivt borde rymmas i en 10:a.

Mer input eller bara glada tillrop uppskattas!

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
janwide
Hurraaaa 😀Låter smart! Kör på det.

• Haha
JörgenR75 och 2 till
  • Laddar…
T
Om du kan lösa det med någon som lämnar och hämtar containern i stan och det finns plats att ställa den på flyttdagen så låter det som en strålande idé.

Sen om ni kan ställa den på nya tomten direkt så slipper ni fler flyttar och kan lasta ur i eget tempo innan den tas bort. Ska ni ha den stående ett tag som förråd under renovering/byggtid så kolla med kommunen och prata med grannarna. Det brukar vara OK utan tillstånd ett tag, typ några månader, men ska den stå länge så behövs nog ett tillstånd...

Att hyra en container är ju inte jättedyrt, det är flytten som brukar kosta. Vi hade en 20-fotscontainer som byggförråd och det kostade några tusen att få den på plats och samma för hämtning, sen var det 5-600 per månad att ha den.
Se till att palla under containern så den står i våg och inte sjunker ner i marken, jag skruvade ihop några block av 45x195 som jag la i varje hörn och vägde in. Sen fick jag lyfta lite och lägga under ett hörn efter "ett tag" :)

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag tycker inte det låter som en allt för konstig lösning. Det jag hade kollat upp en extra gång är vilken försäkring som täcker eventuella skador. Så det inte blir någon form av ”mellanläge” där hemförsäkringen inte gäller.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tack för alla inspel!

Tanken jag har är följande:
- Jag tar mitt eget släp och lastar de största men inte så tunga grejerna (4 resårbottnar, ev en soffa) på det.
- Jag ser till att ställa en container på gatan (Stockholms innerstad) på morgonen för ilastning. Jag tänker att man borde kunna slippa krångla med tillstånd eftersom den bara ska stå där i en timme eller två. Alltså man får såklart inte göra så, men jag bryter gärna mot reglerna om man kommer undan med det.
- Ställer släp med möbler under tak hemma hos släkting
- I bästa fall kan jag ställa containern på tomten innan tillträde. Har bra relation med säljarna och vet att de antagligen kommer börja flytta i väldigt god tid.
- Om det inte funkar kan jag ställa containern på samma ställe som släpet.

Plus: Behöver typ inte en flyttfirma till inflytten. Slipper betala för Shurgard och massa timmar i onödan med flyttgubbar.
Minus: Kan åka på problem med containern på gatan (inte så troligt). Kan bli dyrt om jag inte kan hitta en billig chaffis.

Jag har kontakter som gör att jag nog kan komma över en 10-fotare relativt billigt, och kan få hjälp med transport av den också. Vi bor i en trea nu och har ganska lite prylar, så skrymmande möbler vid sidan om gör att det definitivt borde rymmas i en 10:a.

Mer input eller bara glada tillrop uppskattas!
Vi flytta från hus till hus x antal flyttkartonger fick vi ställa i nya husets garage sen kom flyttfirman tog möbler mm maganiserade det och körde det sen till huset 3000 extra var kostnaden för magasineringen.

L Lazze skrev:
Vi flytta från hus till hus x antal flyttkartonger fick vi ställa i nya husets garage sen kom flyttfirman tog möbler mm maganiserade det och körde det sen till huset 3000 extra var kostnaden för magasineringen.
Intressant, jag är såklart även intresserad av sådana lösningar. Vilken firma var det?

jonmo jonmo skrev:
Intressant, jag är såklart även intresserad av sådana lösningar. Vilken firma var det?
Dom flyttar inte längre kör bara åkeri delen.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
hsd
jonmo jonmo skrev:
Oklart i vilken del av forumet detta inlägg bör läggas, men jag tänker att alla verktygsheads här är typiska sådana som tänker som jag.

Vi ska flytta i maj, och flyttar ut ur lgh en knapp vecka innan vi flyttar in i huset. Jag har en teori om att skaffa/låna en (10-fots?) container i samband med flytten för att på så sätt slippa (betala för) två av fyra bärmoment. Jag har plats att ställa containern under den vecka vi är utan boende.

Är det någon som har gjort något liknande? Erfarenheter?

Tanken är att behålla containern en kortare tid efter att vi flyttat som byggförråd, men det är oklart om det behövs.
Låter som en bra ide
En diversehandel här importerade en massa grejer och de ställde upp 2 containrar på baksidan som lager
Men vad kostar en containerflytt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.