904 läst ·
4 svar
904 läst
4 svar
Använda avluftning som avlopp till wc?
Hej.
Grubblar lite över att göra en gästtoalett på övervåningen. Vatten finns hyfsat smidigt tillgängligt och när det gäller avlopp funderar jag hur det är att koppla på avlopp från toa på avluftningen som är ca 2 meter bort? Avluftningsröret som går upp på taket är av toa-dimension och man skulle kunna få lagom fall de två metrarna fram till toaletten.
För/nackdelar med att använda avluftningen till avlopp? Något som måste undersökas vidare för att se det som en möjlighet? Tack!
Grubblar lite över att göra en gästtoalett på övervåningen. Vatten finns hyfsat smidigt tillgängligt och när det gäller avlopp funderar jag hur det är att koppla på avlopp från toa på avluftningen som är ca 2 meter bort? Avluftningsröret som går upp på taket är av toa-dimension och man skulle kunna få lagom fall de två metrarna fram till toaletten.
För/nackdelar med att använda avluftningen till avlopp? Något som måste undersökas vidare för att se det som en möjlighet? Tack!
Man brukar ju ha klart mindre dimension för avluft än 110mm, så jag hade nog inte haft några betänkligheter med att koppla på avlopp där. Känns ju som nån tänkt till och förberett för påkoppling med tanke på dimensioneringen av röret.
Ja det är stup rakt ner till bottenvåningen. Om det är 110 mm på taket vet man då också att det lär vara 110 som är även när det når marken? Känns ju märkligt om det inte är det men blir ju inte så lycka om det mot förmodan inte skulle vara det. Kan inte komma åt och undersöka detta. Samtidigt finns det väl ingen som skulle lyckas bygga så fel?J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara