Byggahus.se
Har tagit bort markisen då jag byggt uterum. Jag tänkte sätta vägguttag från elen där motor kabeln var ansluten, men ser att ledarna värkar vara 1,0 mm i diam vilket förvånar mig. Det är säkrat med 10 amp. Ska ett el-uttag klara 10A bör ledarna vara minst 1,5mm eller?
 
1,5 mm2 till allt med 10 amp. och inte mindre. Annars blir det 6 amp säkring.
 
Är det en fast anslutning med normal installationskabel så låter det långsökt att det skulle vara mindre än brukligt. Eller handlar det om nån skarvsladd/gummikabel?
 
Totte_S
1mm i diameter är inte samma sak som 1mm2
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
OM den verkligen är bara 1mm i diameter, så låter det mest som en lampsladd med 0,75 mm2.
 
Den minsta arean på installationsledningar är väl 1,5mm2, har den en area under 1,5mm2 så är det någon typ av "sladd" OM det inte är en ledning som härstammar från 40talets kristidskablar.
 
E elmont skrev:
Den minsta arean på installationsledningar är väl 1,5mm2, har den en area under 1,5mm2 så är det någon typ av "sladd" OM det inte är en ledning som härstammar från 40talets kristidskablar.
Det är jag som kollat dåligt, efter noggrannare kontroll så är det sannolikt 1.5mm kvadrat så det som det ska.
Tack för responsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.