Byggahus.se
Jag har försökt söka info om detta på detta forum och andra ställen men jag får inte fram något enkelt som löser vad jag vill ha:

- Jag vill ha ett enkelt och gärna billigt interface som kopplas in på den nya elmätarens HAN-port. Detta interface ska koppla upp sig via wifi, har dåligt med trådat internet i dessa regioner.

- Jag vill att detta interface kan lämna data som kan kommas åt via en app, där jag kan få se och visualiserat diverse driftsdata från OBIS-koder via lämpliga diagram som visar tex aktuell effektförbrukning över de olika faserna, aktuell produktion, etc.

Tycker vi borde nått en nivå på teknikutvecklingen idag så att dessa enkla grejer är just riktigt enkla att fixa. Poängen med lagkravet att alla elmätare ska ha denna funktionalitet senast 2024 vittnar en del om behovet - folk måste ha enkla möjligheter att övervaka och styra sin el.

Skulle det finnas en annan tråd (som jag inte hittat) som tar upp detta, enkelt och tydligt: hänvisa gärna till den. Min inställning är att detta bör vara absolut superenkelt för vem som helst att fixa.
 
  • Gilla
Stensture7 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är superenkelt. Man köper en färdig produkt och pluggar in den. Vill man ha en app så köper man en produkt som stödjer en sådan.

Klart man kan fixa allt själv också men varför förväntar du dig att det ska vara lätt att läsa data från serieporten, tolka den och presentera den i en applikation som du skriver själv?

Jag har en sån här som puttar ut data via mqtt till en server med openhab. Detta visualiserar via grafana. Enkelt? Inte särskilt. Finns säkert en mer paketerad produkt till ett dyrare pris.

https://energyintelligence.se/shop/product/p1-till-mqtt-adapter
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är superenkelt. Man köper en färdig produkt och pluggar in den. Vill man ha en app så köper man en produkt som stödjer en sådan.

Klart man kan fixa allt själv också men varför förväntar du dig att det ska vara lätt att läsa data från serieporten, tolka den och presentera den i en applikation som du skriver själv?

Jag har en sån här som puttar ut data via mqtt till en server med openhab. Detta visualiserar via grafana. Enkelt? Inte särskilt. Finns säkert en mer paketerad produkt till ett dyrare pris.

[länk]
Jo jag vet att det finns många inklusive du själv som fixat till lösningar via de öppna gränssnitten. Min tanke var bara att det borde finnas överkomliga lösningar som vem som helst kan använda, detta med tanke på den enorma marknaden nu när varenda jäkla elmätare ska vara utrustade med dessa HAN-portar, öppen standard. Märk väl, varenda elmätare ska vara utrustad med detta senast 2024 som jag fattat det iaf.

Du pratar om att man köper en färdig produkt och bara pluggar in den. Jag får erkänna att jag inte sett några dylika, inte heller i kombination med vettiga appar som kan analysera och visualisera data som genereras från dessa interface.

Kanske är jag bara dåligt påläst, detta ramlade i knät på mig just idag när elektrikern kom och installerade en ny elmätare som har just denna HAN-port.
 
Då jag har EON så har jag beställt deras Elna. Elna kopplas in på HAN porten och går genom min WiFi tillsammans med appen så bör jag få svar på min förbrukning timme för timme och om jag förstår rätt vad hos mig som förbrukar vad. Beställde häromdagen så väntar fortfarande på den. Återkommer gärna när jag vet mer.
 
Holypain Holypain skrev:
Då jag har EON så har jag beställt deras Elna. Elna kopplas in på HAN porten och går genom min WiFi tillsammans med appen så bör jag få svar på min förbrukning timme för timme och om jag förstår rätt vad hos mig som förbrukar vad. Beställde häromdagen så väntar fortfarande på den. Återkommer gärna när jag vet mer.
Det är väl litet detta jag förväntar mig ska finnas. Visst, hade jag gott om fritid att fiffla med div "hacks" osv så är det bevisligen fullt lösbart. Söker enkla lösningar som är tillgängliga för alla dessa miljoner hushåll som nu får moderna elmätare med HAN-port (motsv).
 
tommib
Sanningen är nog den att de flesta fortfarande är helt ointresserade av detta. Därav bristen på produkter. Det kommer nog vad det lider men det tar nog några år till innan folk förstår vad man ska ha det till.

Jag gör det själv mest för att det är intressant och roligt samt att jag har pengar att lägga på det. Jag höll faktiskt på och pulade själv med en ESP8266 som gjorde exakt samma sak som nuvarande lösning men den kraschade med jämna mellanrum och krävde manuell omstart. Eftersom jag har mer pengar än tid (för detta lilla projekt i alla fall) så var det enklast att kasta en bunt på problemet och nu har jag en stabil lösning som levererar. Dessutom i en rimlig kapsling istället för en breadboard i mätarskåpet :)

Personligen tycker jag att det är spännande att produkter som Ngenic och liknande inte slagit igenom bredare apropå förra årets elpriscirkus men även där är det troligen så att de flesta inte bryr sig tillräckligt för att ens köpa en färdig produkt, alt inte är beredda att ta komfortsänkningen som de innebär. De som är beredda att ta en komfortsänkning gör det genom att sänka innetemperaturen några grader vilket sparar betydligt mer än vad Ngenic o.dyl. gör. Vi har effekttaxa (försöksområde) och första månaden höll vi på med det där. Sen sket vi i det för att det är så lite pengar ändå för att hålla på och tänka på det hela tiden. Idag var första gången på ett år som min fru frågade om det, "Visst var det så att man inte skulle starta diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare samtidigt".

Jag tror att det kommer mer eller mindre bra produkter för detta men det tar några år till. Eons Elna är väl ett exempel på något lite mer moget (utan att ha provat själv).
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Holypain Holypain skrev:
Då jag har EON så har jag beställt deras Elna. Elna kopplas in på HAN porten och går genom min WiFi tillsammans med appen så bör jag få svar på min förbrukning timme för timme och om jag förstår rätt vad hos mig som förbrukar vad. Beställde häromdagen så väntar fortfarande på den. Återkommer gärna när jag vet mer.
Ja återkom gärna! Skitbra att få se vad dessa typer av tjänster med viss hårdvara kan leverera vad gäller de data folk vill ha, och till vilket pris.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Här är en variant som brukar få hyfsade omdömen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset, drog iväg en beställning eftersom kontakten RJ12 bör funka fint. Inga pengar att tala om om det skulle skita sig.
 
A alfista skrev:
Här är en variant som brukar få hyfsade omdömen.
Jag köpte en Homewizard men skickade tillbaka den. Med min elmätare Kamstrup Omnipower DK-8660 så behöver Homewizard RJ12-versionen extern strömmatning till USB-porten och det har jag inte enkelt tillgängligt. Sedan behövs det månadsabonnemang i Homewizard-appen för att kunna se last per fas.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte en Homewizard men skickade tillbaka den. Med min elmätare Kamstrup Omnipower DK-8660 så behöver Homewizard RJ12-versionen extern strömmatning till USB-porten och det har jag inte enkelt tillgängligt. Sedan behövs det månadsabonnemang i Homewizard-appen för att kunna se last per fas.
Det var ju litet tröttsamt... får se vad jag har för nytta av denna dongel då. Det uttrycktes explicit att ingen extra strömmatning skulle behövas men vi får se då. Att kunna se last per fas var något jag bara förutsatte fanns som standard, det handlade om långtidslagring av data som skulle kosta litet extra. Men kan ha missuppfattat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det var ju litet tröttsamt... får se vad jag har för nytta av denna dongel då. Det uttrycktes explicit att ingen extra strömmatning skulle behövas men vi får se då. Att kunna se last per fas var något jag bara förutsatte fanns som standard, det handlade om långtidslagring av data som skulle kosta litet extra. Men kan ha missuppfattat.
Kolla här vilka elmätare som stöds direkt.
https://helpdesk.homewizard.com/sv/articles/5935311-ar-min-smartmatare-kompatibel

För egen del kollar jag på Tibbers Pulse KM som är byggd speciellt för Kamstrup Omnipower elmätare. Man behöver inte ha elavtal med Tibber.
https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-km
 
Tack för länken, min nya mätare presenterades där som kompatibel så det bör vara oproblematiskt.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.