Idag kl 1428 rycktes golvet undan mina fötter. Jag fick besked om att imorgon drar bygget igång på allvar. Shit! Nu har jag inte kontroll längre. Nu kan jag inte göra fler ändringar. Efter två år av planering byggs äntligen vårt drömhus!

Skål, ta mig fan!!!

Skål!

[smiley=beer.gif]

Lite avundsjuk är jag.
Får huvudritningarna i slutet på oktober, sen bygglov, sen vänta på leverans, sen bygga............... Sen  8-)

Lycka till  ;)

Skål, skål, skål och lycka till.

2 år... Det var verkligen lång planering! Men slutresultatet blir nog desto bättre!!! Lycka till!

Ja, jösses!

Vi började med kantelement och isolitt till vår kompensationsgrund i måndags. Vi har börjat armera och i helgen lägger man golvvärmen. På tisdag kommer det en stor betongbil!

Vår kompensationsgrund är dimensionerad så att om man lyfter i ena hörnan så lyfter man hus och allt rätt upp i luften utan att någonting spricker.

Om ni är nyfikna på att se en masstodontgrund finns det bilder här: http://www.frejmus.se/Foto/Bygget/Grunden/index.html

42 kubik betong och grunden är klar!

Homien uppdaterad med bilds.

Hemsidan uppdaterad med foto från gjutningen av första skiftet till ytterväggarna

Hej vad det går, kul att se att ni gör framsteg. När räknar ni med att flytta in?

Kontrakterad inflyttning - håll i dig - 23:e januari.

Då blir det inga långa fikaraster för byggarna! ;)

Conan skrev:
Kontrakterad inflyttning - håll i dig - 23:e januari.

Hejsan!

Efter att ha följt detta forum under en tid, lägger jag nu in mitt första inlägg.

Conan:

Vi har varit i husbyggartankar under drygt ett års tid nu och var i kontakt med just Thermohus i Eslöv (som ni ska bygga med enligt er hemsida) vid årsskiftet. Då fick vi reda på att de höll på och uppförde ett visningshus i Stehag och att de skulle påbörja uppförandet av ett kundhus i Ystadområdet. Huset i Stehag skulle enligt Jacob tror jag han hette vara färdigt i April och Ystadhuset skulle vara färdigt i Maj eller Juni. Vi har nu åkt förbi båda dessa hus nyligen och inga av husen är färdiga! Det betyder ju mer än 6 månaders försening, är ni inte oroliga?

Inte nu längre. Nu kör det på åtah-e :-) Men det var tufft i början och visst hade vi våra tvivel.

Vi hade vår första kontakt med Thermohus i december förra året och då var jag mycket tveksam. Det fanns inte mycket att ta på i form av årsredovisningar, avtalsmallar, avropslistor, referenser, etc. Extra jobbigt var det när vi fick dra hela försäljningsprocessen framåt och hade bra mycket mer "koll" än vad Thermohus hade. Dessutom hade vi otur med säljare/VD som på byggahus och PM till oss körde ett race som i slutändan ledde till en smärre förtroendekris. Säljare/VD slutade sedan på Thermohus strax efter kontraktsskrivning. All turbulens och osäkerhet gjorde att vi körde parallellt med flera husföretag men priset och byggtekniken gjorde att vi höll ut. Och att vi valde Thermohus var en kalkylerad risk där vågen till sist vägde över i Thermohus favör.

Nu har Thermohus kommit i kapp. Man har anställt konstruktör, byggledare egna snickare och säljare. Det är en helt annan stuns i företaget.

Vi kom igång i mitten på oktober efter ett längre uppehåll i somras (vi gick från betongstommar till lättbetongstommar och fick konstruera om huset. Dessutom valde vi kompensationsgrundläggning istället för pålning) och än så länge håller vi tidplanen.

Det skall väl i ärlighetens namn också tilläggas att jag är väldigt engagerad i bygget. Jag träffar platschefen nästan varje dag och talar i telefon med entreprenadansvarig minst varje dag. På så vis kan vi räta ut frågetecken innan dom blir inbyggda vilket då tar tid att rätta till.

Idag la man ut gjutformarna för bjälklaget och jag hoppas inte att du skall få tillfälle om tre månader att säga "Vad var det jag sa" :-)

Har du vägarna förbi bygget så droppa ett PM så kan vi träffas där så kan du få fler erfarenheter "hands-on".

Hejsan Conan

Tack för ditt svar. Jag var dock inne på thermohus.nu och kollade på deras projekt och visningshuset i stehag finns inte ens kvar? Trillade det bort när de gjorde om utseendet på hemsidan? Har du någon aning?

Roligt att det går bra för er och att ni håller tidsplanen. Det är ju ganska självklart att företaget har ryckt upp sig om de anställt så mycket personal!

Men det är ju ändå ett mysterium varför dessa två byggen tagit snart ett år att färdigställa. Huset i ystadområdet så ju visserligen ganska färdigt ut utvändigt, men ingen verkade bo där. Men visningshuset i stehag där var det lååååångt ifrån klart???

Håller tummarna för att ni håller tidsplanen i alla fall.

Vet du något annat företag som bygger med samma teknik, för det känns alldeles för osäkert för oss att teckna avtal med Thermohus. Vi är beroende av att tidsplaner följs, och så låter det ju inte så trevligt att helt plötsligt få en extrakostand på 160:- om dagen (läste på er fina hemsida)för att företaget inte står med ordentligt boende till byggarna. Kan ju bli dyrt.

Bygger ni med delad entreprenad eller hur bygger ni?

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.