Vad jag har förstått så är det just detta som är en av orsakerna till att man kan få onödigt hög energiförbrukning om man använder termostater tillsammans med värmepump, dvs att det blir mycket öppna/stäng som kan göra att värmepumpen inte klarar de hastiga tempsvängningarna på vattnet utan måste dra på med elpatronen.Havsutsikt skrev:Kanske lite klumpigt uttryckt, ja när den "slår till" och öppnar så öppnar den fullt till det är varmt inne, men det tar en bra stund och det går steglöst. På samma sätt stänger den sakta. Det är en rejäl fördröjning på det hela. Den ligger inte och "shuntar" hela tiden utan den är som en termostat som öppnar och stänger efter behov.
Den andra orsaken är den som BAS nämnde, att man ofta kör ut onödigt varmt vatten i värmesystemet när man använder termostater. Värmepumpar arbetar tydligen effektivast med så låg framledningstemp som möjligt.
Nä mitt råd är att styra med utegivare och innegivare. Och med innegivare menar jag då en givare kopplad till värmepumpen (inte någon termostat kopplad till golvvärmeslingorna).
Sen så är det ju inte alltid lämpligt att använda innegivare heller. Har man exempelvis golvvärme med ingjutna slingor i betong så har man ett väldigt trögt värmesystem och då kan det kanske fungera bäst att bara köra med enbart utegivare.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Ja här blandas det och ges i bästa råden.... Men det som ofta glöms av i VP sammanhang är de olika förutsättningarna som man har med radiatorer vs. golvvärme. Att "dra på med elpatronen" är en helt felaktig åsikt om man har en volymförstorare som jag har. Däremot kan det vara en relevant synpunkt om det rör sig om ett system som är relativt litet i volym.pjoffen skrev:Vad jag har förstått så är det just detta som är en av orsakerna till att man kan få onödigt hög energiförbrukning om man använder termostater tillsammans med värmepump, dvs att det blir mycket öppna/stäng som kan göra att värmepumpen inte klarar de hastiga tempsvängningarna på vattnet utan måste dra på med elpatronen.
Den andra orsaken är den som BAS nämnde, att man ofta kör ut onödigt varmt vatten i värmesystemet när man använder termostater. Värmepumpar arbetar tydligen effektivast med så låg framledningstemp som möjligt.
Nä mitt råd är att styra med utegivare och innegivare. Och med innegivare menar jag då en givare kopplad till värmepumpen (inte någon termostat kopplad till golvvärmeslingorna).
Sen så är det ju inte alltid lämpligt att använda innegivare heller. Har man exempelvis golvvärme med ingjutna slingor i betong så har man ett väldigt trögt värmesystem och då kan det kanske fungera bäst att bara köra med enbart utegivare.
Jag menar att en förbrukning på västkusten på ca 6500- 7000 kwh + hushållsel med ett hus på 230 kvm och 43 fönster inte är onormalt högt, snarare kanon bra och med en mycket nöjd ägare.d^_^b
Det aldra viktigaste är att man justerar in värmpumpen efter just ditt hus & dina behov, här räcker det inte med att bara laborera med ALLA värmepumens inställninar, utan även justera in radiatorsystmet också, när detta är gjort, då monteras en inne givare & hella dena kombination, spar mängder med energi !!!
ett montera in termostater, är nått man gör om man vill ha komfort, men inte har tid/ork, konstap att göra ovanståede, då kan man snabt o enkelt montera in termostater, men det spar bara energi om du har övriga systmet tok fel inställt!
ett montera in termostater, är nått man gör om man vill ha komfort, men inte har tid/ork, konstap att göra ovanståede, då kan man snabt o enkelt montera in termostater, men det spar bara energi om du har övriga systmet tok fel inställt!
Jag skulle vilja visa den där energi rådgivaren de tester jag sett flera med frånluftsvärmepumpar gjort.
med termostater så åker dom på massa elpatron, när termostaten öpnar, utan termostater, hålls plattan (ja dom har golv värme ingjutet iplattan) plata håls på en bra medel tempratur o behöver inte hjälp av elpatronen, så man spar mängder med energi, genom at ta bort termostaterna
med termostater så åker dom på massa elpatron, när termostaten öpnar, utan termostater, hålls plattan (ja dom har golv värme ingjutet iplattan) plata håls på en bra medel tempratur o behöver inte hjälp av elpatronen, så man spar mängder med energi, genom at ta bort termostaterna
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Rumstermostat funkar säkert bra om man har enstaka rum som värms mycket av solinstrålning. Har man flera rum som värms av solinstrålning kanske en innegivare kan göra nytta.
Annars är det ur energieffektivetssynpunkt bäst att strypa golvvärmeslingorna redan i golvvärmefördelaren (=fast strypning). Värmepunpen får då bästa förutsättningar för att kunna jobba effektivt.
Att man har en volymtank ändrar inte detta förhållande i någon större utsträckning.
Sen är väl saken den att en värmepump är så effektiv att skillnadena inte blir så stora även om driftsförhållandena inte är optimala. Det kan ju göra att man upplever system med rumstermostater som väldigt effektiva i alla fall.
Annars är det ur energieffektivetssynpunkt bäst att strypa golvvärmeslingorna redan i golvvärmefördelaren (=fast strypning). Värmepunpen får då bästa förutsättningar för att kunna jobba effektivt.
Att man har en volymtank ändrar inte detta förhållande i någon större utsträckning.
Sen är väl saken den att en värmepump är så effektiv att skillnadena inte blir så stora även om driftsförhållandena inte är optimala. Det kan ju göra att man upplever system med rumstermostater som väldigt effektiva i alla fall.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jodå det finns, har inte allt i huvudet bara. Kolla in på www.varmepumpsforum.com och sök på din värmepump så hittar du allt du behöver veta.Rrrrr skrev:
Du bör ju även justera in dina radiatorer/golvvärme och även där hittar du allt du behöver på samma forum. Har för mig att jag även skrivit en guide vid något tillfälle här på forumet om injustering av golvvärme. Sök så skall du finna.
Klicka här för att svara