Hejsan!

Jag skulle vela veta mer om den här sågen. Hittade den på en loppis och kände för att rädda den. Är det någon som vågar gissa på ålder?

Mvh.
Izac

Hand håller en gammal handsåg med rostigt blad och slitet handtag mot en gräsbevuxen bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal handsåg med fokus på handtaget och ett märke.
Skapa konto

Jag vågar inte gissa åldern men jag misstänker att det kan vara före kriget i alla fall.

Putsa upp och väss den så har du en bra såg.

H heimlaga skrev:
Jag vågar inte gissa åldern men jag misstänker att det kan vara före kriget i alla fall.

Putsa upp och väss den så har du en bra såg.
Det var det jag tippade på också (mellan 30- och 40-talet). Har monterat av bladet och lagt det i en lösning med ättika och pH-minus. Bör ta bort det mesta av rosten.

Jag brukar våtslipa med fint sandpapper först i vinäger och på slutet i mineralterpentin eftersom vinägern stockar de finaste pappren. Brukar börja från 180 och arbeta mig ned till 320 eller 400. Sedan tvätta rent med mineralterpentin och låta torka och vaxa med Simonitz fast bilvax.

• Gilla
vkab
  • Laddar…
V Spelare1 skrev:
Hejsan!

Jag skulle vela veta mer om den här sågen. Hittade den på en loppis och kände för att rädda den. Är det någon som vågar gissa på ålder?

Mvh.
Izac

[bild] [bild]
Efter lite mödosamt arbete så kom sågen tillbaka. Badet gjorde susen och tog bort nästan all rost. Lite slipande och polerade senare så blev hon riktigt fin.

Redan utan mera arbete så sågar hon rakt och prydligt. Inte illa för en så pass gammal såg.

Renoverad gammal handsåg med trähandtag och fräsch sågklinga på ett verkstadsbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Bra att du räddade sågen. Hoppas du får användning för den.

Själv tycker jag det är lite tråkigt när äldre användbara verktyg ofta bara blir prydnadsföremål. Ofta hausas priser upp som gör att man inte kan köpa begagnade verktyg till rimliga priser. Man får leta på loppisar där man kan ha tur ibland. :)

Kuriosa om sandviksågar: https://www.nyteknik.se/bygg/skrytsagen-fran-sandviken-6403061

• Gilla
vkab
  • Laddar…
Fila och skränk tänderna så får du en såg som är överlägsen allt som säljs under Sandvik namnet i dag.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Bra att du räddade sågen. Hoppas du får användning för den.

Själv tycker jag det är lite tråkigt när äldre användbara verktyg ofta bara blir prydnadsföremål. Ofta hausas priser upp som gör att man inte kan köpa begagnade verktyg till rimliga priser. Man får leta på loppisar där man kan ha tur ibland. :)

Kuriosa om sandviksågar: [länk]
Jag letar rätt aktivt efter äldre verktyg för att kunna restaurera dem. De förtjänar oftast att användas och inte bara hänga på väggen eller ligga i en låda och damma.

H heimlaga skrev:
Fila och skränk tänderna så får du en såg som är överlägsen allt som säljs under Sandvik namnet i dag.
Redan gjort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.