Hejsan!
Jag skulle vela veta mer om den här sågen. Hittade den på en loppis och kände för att rädda den. Är det någon som vågar gissa på ålder?
Mvh.
Izac
Jag skulle vela veta mer om den här sågen. Hittade den på en loppis och kände för att rädda den. Är det någon som vågar gissa på ålder?
Mvh.
Izac
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var det jag tippade på också (mellan 30- och 40-talet). Har monterat av bladet och lagt det i en lösning med ättika och pH-minus. Bör ta bort det mesta av rosten.H heimlaga skrev:
Jag brukar våtslipa med fint sandpapper först i vinäger och på slutet i mineralterpentin eftersom vinägern stockar de finaste pappren. Brukar börja från 180 och arbeta mig ned till 320 eller 400. Sedan tvätta rent med mineralterpentin och låta torka och vaxa med Simonitz fast bilvax.
Efter lite mödosamt arbete så kom sågen tillbaka. Badet gjorde susen och tog bort nästan all rost. Lite slipande och polerade senare så blev hon riktigt fin.V Spelare1 skrev:
Redan utan mera arbete så sågar hon rakt och prydligt. Inte illa för en så pass gammal såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Bra att du räddade sågen. Hoppas du får användning för den.
Själv tycker jag det är lite tråkigt när äldre användbara verktyg ofta bara blir prydnadsföremål. Ofta hausas priser upp som gör att man inte kan köpa begagnade verktyg till rimliga priser. Man får leta på loppisar där man kan ha tur ibland.
Kuriosa om sandviksågar: https://www.nyteknik.se/bygg/skrytsagen-fran-sandviken-6403061
Själv tycker jag det är lite tråkigt när äldre användbara verktyg ofta bara blir prydnadsföremål. Ofta hausas priser upp som gör att man inte kan köpa begagnade verktyg till rimliga priser. Man får leta på loppisar där man kan ha tur ibland.
Kuriosa om sandviksågar: https://www.nyteknik.se/bygg/skrytsagen-fran-sandviken-6403061
Jag letar rätt aktivt efter äldre verktyg för att kunna restaurera dem. De förtjänar oftast att användas och inte bara hänga på väggen eller ligga i en låda och damma.imported_Benno skrev:
Bra att du räddade sågen. Hoppas du får användning för den.
Själv tycker jag det är lite tråkigt när äldre användbara verktyg ofta bara blir prydnadsföremål. Ofta hausas priser upp som gör att man inte kan köpa begagnade verktyg till rimliga priser. Man får leta på loppisar där man kan ha tur ibland.
Kuriosa om sandviksågar: [länk]
Redan gjort!H heimlaga skrev:
Klicka här för att svara