78 630 läst ·
15 svar
79k läst
15 svar
Antennproblem - varför funkar 1, 2 och barnkanalen, men inte 4:an och 6:an
Sida 1 av 2
Har antennproblem till och från.
Se´n vår gamla antenn från -78 brakade ner i våras och vi kopplade in en ny antenn har vi haft problem till och från med TV4 och TV6.
Vi har en digitalantenn som vi nu har lagt på vinden. I början fungerade det alldeles utmärkt, men nu har det blivit sämre och sämre. Allra värst är det när det är dåligt väder...
1:an, 2:an, barnkanalen och kunskapskanalen har vi inga bekymmer med.
4:an och 6:an däremot funkar ibland, ibland är det en massa störningar och ibland är det svag eller otillräcklig signal.
Från den nya antennen har vi använt den gamla kabeln som går till ett uttag, därifrån har vi en "tillfällig" lösning med en antennsladd till den "stora" TV:n.
Var ska jag börja felsöka? Behövs det en förstärkare på vinden? Gör det någon skillnad om jag sätter upp ett riktigt uttag med slutmotstånd? Måste antennen upp på taket?
Se´n vår gamla antenn från -78 brakade ner i våras och vi kopplade in en ny antenn har vi haft problem till och från med TV4 och TV6.
Vi har en digitalantenn som vi nu har lagt på vinden. I början fungerade det alldeles utmärkt, men nu har det blivit sämre och sämre. Allra värst är det när det är dåligt väder...
1:an, 2:an, barnkanalen och kunskapskanalen har vi inga bekymmer med.
4:an och 6:an däremot funkar ibland, ibland är det en massa störningar och ibland är det svag eller otillräcklig signal.
Från den nya antennen har vi använt den gamla kabeln som går till ett uttag, därifrån har vi en "tillfällig" lösning med en antennsladd till den "stora" TV:n.
Var ska jag börja felsöka? Behövs det en förstärkare på vinden? Gör det någon skillnad om jag sätter upp ett riktigt uttag med slutmotstånd? Måste antennen upp på taket?
Kablaget är det troligen inget fel på så det är förstärkare som är det första steget och/eller flytta ut antennen. Det låter helt enkelt som att ni har dålig signal. Den gamla antennen, var den tvådelad och pekade åt olika håll? Har ni sändarmaster i närheten åt flera håll osv?
Prova med och flytta ut antennen, antenn på vinden funkar bara i sändarens närhet, max några kilometer.
Dom nya digital sändarna har bara en bråkdel av den effekt som dom analoga hade.
Hur långt har du till sändaren ?
Dom nya digital sändarna har bara en bråkdel av den effekt som dom analoga hade.
Hur långt har du till sändaren ?
Det håller jag inte med om, jag har snarare några mil och har perfekt mottagning med antennen på vinden. Beror naturligtvis på många faktorer såsom vägg/takbeklädnad, terrängen mellan hus och sändare samt antenntyp.BR125 skrev:
Då vi inte har information om någon av dessa faktorer är det inte lätt att avgöra vad som är problemet i detta fall, men min gissning är att antennen inte är tillräckligt bra. Därmed inte sagt att det kommer att fungera med antennen på vinden för trådskaparen, det är inte alltid en lämplig lösning, men här på västkusten är det ju en fördel om antennen slipper utsättas för saltmättade stormar så jag brukar rekommendera att man åtminstone först undersöker om det är möjligt.
Har trådstartaren haft bra bild med en utomhusantenn och nu får dålig mottagning med inomhusantenn misstänker jag att han bor en bit ifrån masten.
Inte alla kan rikta vindsantennen mot gaveln på huset som kanske har träbekädnad utan det blir i riktning genom taket med allt vad det innebär, snö, is på vintern.
En bra antenn (inte Clas) typ Televes eller Triax klarar saltvatten, snö och is utan problem, rätt monterad klarar den minst 20 år i vårt klimat.
Inte alla kan rikta vindsantennen mot gaveln på huset som kanske har träbekädnad utan det blir i riktning genom taket med allt vad det innebär, snö, is på vintern.
En bra antenn (inte Clas) typ Televes eller Triax klarar saltvatten, snö och is utan problem, rätt monterad klarar den minst 20 år i vårt klimat.
Prova med en annan box. Låna av någon i närheten som det fungerar bra för. Finns en del boxar både nya och gamla som säger att det inte finns någon bra signal på vissa kanaler och en annan box kan ha perfekt mottagning.
Att det fungerar med svt kanalerna och inte 4an och 6an beror på att svt kanalerna sänds på en mux och 4an och 6an på en annan med annan frekvens. Något i sändare, eller mottagare fungerar inte som det ska just på den frekvensen. Börjar du flytta runt och rikta om antennen är chansen stor att du får 4an och 6an att fungera bra men att svt blir dåliga istället.
. Sen iallafall för min del så är det inte bara riktningen som avgör utan höjden spelar nästan större roll. Räcker att flytta antennen en dm upp eller ner för att påverka mottagningen avsevärt.
Att det fungerar med svt kanalerna och inte 4an och 6an beror på att svt kanalerna sänds på en mux och 4an och 6an på en annan med annan frekvens. Något i sändare, eller mottagare fungerar inte som det ska just på den frekvensen. Börjar du flytta runt och rikta om antennen är chansen stor att du får 4an och 6an att fungera bra men att svt blir dåliga istället.
Exakt, det beror på omständigheter och utrustning om det fungerar, men att det bara skulle vara en användbar lösning inom en radie av några få kilometer kan jag omöjligen hålla med om.BR125 skrev:
Riktigt så långt att det är en annan frekvens, och på de flesta orter brukar nog frekvensen för TV4/TV6 ligga högre än för SVT vilket gör att den i allmänhet lättare dämpas av växtlighet och andra hinder. Det kan också vara så att antennen genom sin konstruktion har sämre mottagning på den frekvensen.cem77 skrev:
alfista skrev:
Förklaringen heter marginal, muxarna ligger inom 470- 850 MHz, det är omöjligt att göra en antenn som har samma förstärkning över hela det bandet.
Dessutom har inte alla muxarna samma effekt i en given riktning.
Det är därför folk tappar mottagning på t.e.x muxen som har SVT men har perfekt mottaging på Canal Digitals mux.
Idag skall samma antenn kanske driva minst 3 mottagare därför är det viktigt med marginal så man klarar mottagning oavsett väderförhållande.
En tv antenn har aldrig gjorts för att stängas in på en vind, den skall sitta fritt och helst ha så bra signal att den inte behöver en förstärkare.
Självklart, även om det förmodligen är andra omständigheter (utanför användarens kontroll) än just antennkarakteristiken som mest påverkar skillnaden i mottagen signalstyrka mellan olika frekvenser.BR125 skrev:
Jäpp, och det finns inget som säger att man inte kan få bra marginal utan förstärkare även om antennen sitter på vinden och man har några mil till sändaren om förhållandena är goda, jag har det i alla fall så. Precis som det under andra förhållanden kan krävas herrejössesantenn med förstärkare sittande på högt maströr för att få anständig signal.BR125 skrev:
Haft samma problem med få in tv4, men lyckades få in den genom flytta antennen par cm bara, Så kan vara det lilla ibland som gör det. Brukar finnas någon meny i boxen där man kan kolla antennsignalen. Om det nu finns på alla kan jag dock ej svara på.