Som rubriken beskriver är alltså röret vari antennkabeln från antennen till tvuttaget blockerad av något. Skulle byta kabel och nu stannar den nya kabeln innan den kommer fram till sin destination.

Tips på vad detta kan vara ? Brott på PVC-röret ? Hur fixar man till ett sådant här rackarns fel lagom till jul-TV ?

mvh / Kristoffer

Hur har du försökt få i den nya kabeln? försöker du bara sticka i den eller har du försökt att dra den med hjälp av en dragfjäder?

Det kan vara nått så simpelt som en skarpare "kurva"

Vi har testat både och ! Båda med lika negativt resultat !

Finns det experter på kabeldragning ?

var de knivigt att får ur den gamla?.....provat frånbåda hållen med dragfjäder?

Det var inte svårt att få ut den gamla.
Japp, har provat från båda hållen !
:(

Låter som ett bekant problem..

Dolda dosor?

GoForIt skrev:
Dolda dosor?
Oh yes, både en och annan. Inte säker på att de ligger just i vägen för denna kabledragning. Om så skulle vara fallet, ideer ? Kan man ta sig in via dem på något sätt ?

Prova med fjädern och försök höra var det stoppar. Knacka lite försiktigt på den platsen och se om det låter ihåligt. Då kan det vara dags och se om det är en övertapetserad dosa där. I sådanna fall får man ta en tapetkniv och skära runt dosan och sen hoppas att det är en med snäpplock. Är det skruv så måste man ju hitta skruvarna också

Bara en fråga. Vad är det för kabel som man dra som antennkabel? behövs det något speciellt typ för digital teve?

mats_o skrev:
Prova med fjädern och försök höra var det stoppar.
Jag tror att hela väggen där är ihålig. Det är knepigt att lokalisera "stoppet" närmare exakt.

Toso: vad menar du med digitaltv?

Menar du en vanlig boxer box så är det vanlig antennkabel, samma sak med satelit. tror att det är samma typ av kabel för kabeltv också men då jag alltid har bott i villa så vet jag inte säkert i det fallet

krillecurry skrev:
Oh yes, både en och annan. Inte säker på att de ligger just i vägen för denna kabledragning. Om så skulle vara fallet, ideer ? Kan man ta sig in via dem på något sätt ?
Jag har försökt att byta antennkabeln från vinden ner till gillestugan i källarplan. Den går i en slits där det finns flera andra rör också. Men det går inte att få igenom någon dragfjäder, trots rejält infettad sådan, där heller. Troligen är det en ingjuten, dold dosa någonstans. Antagligen drog man väl denna när huset byggdes. Så det fick bli en utanpåliggande lösning till slut ändå.

Lite sent nu, men tips till nästa gång kablar/trådar skall bytas ut. Dra in den nya kabeln med hjälp av den gamla! ::)

Jag kan bara hålla med.

Alla ni som läser detta kom ihåg att alltid dra med den nya kabeln eller en dragtråd när ni drar ut den gamla.

Jag har själv suttit där och svurit.....

Ett tips som jag har lyckats med ett antal gånger är en sytråd fastknuten på en papperstuss. Sedan tar man fram dammsugaren och suger igenom tråden. Nästa steg är ett tunt snöre som man drar igenom med sytråden. Sedan ett tjockare snöre och sist så drar man igenom en dragtråd som tål mycket kraft. Nu är man klar att dra igenom den riktiga kabeln.

Tyvärr så kommer man ju bara halvvägs ibland, och så ryker det av.. >:(
Antennkabel är ju betydligt svårare att få igenom långa sträckor, med kanske flera kraftiga böjar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.