R
Hej,
VI har Canal Digital i huset idag och den tidigare ägaren har dragit en kabel enbart till denna. Jag vill inte ha kvar canal digital utan ska bara köra det markbundna gratiskanalerna via digitalbox (1,2,4,6 osv). Min fråga är, kan jag lossa antennkabeln till parabolen och ansluta till takantennen istället och bara plugga in en digitalbox vid tvn?

Om jag sen vill ha tv i fler rum, kan jag då dra en antennkabel genom taket och ställa en bordsantenn på vinden för denna andra tv?

Ja det är samma typ av kabel till parabolen som till vanlig antenn så det går bra att flytta kabeln.

R
ok, får ge mig upp i eftermiddag och se hur de sitter anslutet och hur man får loss för att byta plats på dem.

R
vad tror du om min andra fråga?

Vill du ha tv i flera rum är det mycket enklare med DVB-T (marksänt) än med parabol iom att markantennen till skillnad från parabolhuvudet är passiv. Du behöver bara en antennsplitter, typ en sådan här:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...r-tillbehor/splitter/2-vags-f-splitter-p30432

Kapa sedan kabeln från antennen på lämpligt ställe (vinden), anslut till ingången på splittern. Sedan kan du dra kablar från utgångarna till respektive tv.

R
Ja just, problemet är att kabeln är dragen på utsidan huset och upp på taket till vinden. Vill inte gärna borra hål i taket till utsidan

Sätt en splitter eller ett uttag avsett för vidarematning bakom nuvarande TV då och dra kabel efter list eller liknande till nästa TV-rum ;) Alternativt kan man ju ta hål under takfoten och dra in kabeln från taket där.

R
huset är 194kvm2 och andra tvn är på andra sidan huset så att dra kabel tvärs över blir svårt.

R
Tänkte ge en uppdatering. Jag gav mig upp på på taket, skruvade loss kabeln från parabolen och skruvade fast kabeln på antennen som verkade ha sett sina bästa dagar (suttit på taket sedan 1990). Åkte sen och köpte en digitalbox och pluggade in och allt funkar fint. Det jag funderar på är att jag har sett det här med såkallad "antennförstärkare". Är det nått att ha?

Vad säger digitalboxen att du har för värden på signalstyrka och signalkvalité?
Hur långt har du fågelvägen till telemasten? (kolla täckningskartor/tabell på http://www.teracom.se/)
Hur ser terenget ut, kulligt/skog/mm?

Det finns dom som har antenn ifrån 70-talet och som har tappat dom flesta pinnarna som har kanonbild.

R
De står att mina förutsättningar för mottagning är: "mycket goda" på den hemsidan du postade. I själva boxen står det att styrkan är på kanal 1 tex 40-47% på och kvalitet 80-84%, ungefär samma på alla gratiskanaler. Behövs förstärkare då? Hur ansluts en förstärkare? Ska man låta antennkabeln gå igenom den och vidare till boxen?

Och vi klarade oss med bara antennkabeln men då hackade det ibland :)

Roland112 skrev:
De står att mina förutsättningar för mottagning är: "mycket goda" på den hemsidan du postade. I själva boxen står det att styrkan är på kanal 1 tex 40-47% på och kvalitet 80-84%, ungefär samma på alla gratiskanaler. Behövs förstärkare då? Hur ansluts en förstärkare? Ska man låta antennkabeln gå igenom den och vidare till boxen?
Styrkan ligger lite väl lågt, båda bör ligga över 80%.
Om du ska splitta kabeln till två uttag eller fler så måste du ha antennförstärkare, om du behåller befintlig antenn & kabel. Förstärkardelen ska sitta så nära antennen som möjligt, förstärkaren ska övervinna förlusterna i kabeln.

Ny antenn kan göra susen.
Ny kabel gör oftare än många tror jättestor skillnad på signalen.

R
okej, tack. Får se om jag ger mig upp och byter ut hela antennen istället då.

R
En följdfråga. Jag insåg att en antenn måste va strömmatad separat. Jag gick upp på vinden o ser bara att strömkabel hänger från antennen men den är inte ikopplad. Hur kan jag ändå se på tv då? Går det utan då alltså, kan styrkan på signal bli bättre om jag drar en strömkabel till min antenn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.