Hej. Bara en enkel fråga, köpte ett hus från en fågelskådare, fick hans lista på arter han sett från tomten. Det var 139 arter. Är det normalt eller bra / dåligt. Själv har jag knappt sett 100 fåglar sammanlagt. Av samma modell. Ni som kan sånt här kanske kan bedöma detta. Tackarr

L
Hehe det beror nog allt på var tomten ligger och hur stor den är :) Har en stark känsla att de flesta av oss aldrig fått tomten kartlagd av en nitsk fågelskådare dessutom över många år. Det låter rätt fantastiskt med 139 olika arter - inte illa! Själv kan man ju skilja på kråka och gråsparv ... och domherrre ... ... och och ... stork ... ;)

• Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Ja precis! Här kommer listan.
Tomtlista Tälläng 9 kvillsfors
Gråhäger
Knölsvan
Sångsvan
Knipa
Storskrake
Duvhök
Fiskgjuse
Lärkfalk
Sothöna
Enkelbeckasin
Morkulla
Skogssnäppa
Fiskmås
Gråtrut
Fisktärna
Gök
Pärluggla
Tornseglare
Spillkråka
Större hackspett
Mindre hackspett
Hussvala
Trädpiplärka
Ängspiplärka
Strömstare
Gärdsmyg
Järnsparv
Koltrast
Björktrast
Taltrast
Ärtsångare
Trädgårdssångare
Svarthätta
Kungsfågel
Grå flugsnappare
Svartvit flugsnappare
Talltita
Svartmes
Blåmes
Trädkrypare
Törnskata
Nötskrika
Kråka
Korp
Stare
Bofink
Bergfink
Grönfink
Hämpling
Gråsiska
Domherre
Sävsparv
Bivråk
Tofsmes
Törnsångare
Sparvuggla
Stenskvätta
Fjällvråk
Orre
Grågås
Större korsnäbb
Mindre korsnäbb
Forsärla
Storlom
Storspov
Pilgrimsfalk
Rörsångare
Näktergal
Svart rödstjärt
Blå kärrhök
Fasan
Havsörn
Kattuggla
Backsvala
Rördrom
Härmsångare
Gluttsnäppa
Bläsand
Havstrut
Kungsörn
Bändelkorsnäbb
Stenfalk
Smådopping
Vitkindad gås
Storskarv Gräsand Ormvråk Tofsvipa Skrattmås Ringduva Gröngöling Ladusvala Sidensvans Buskskvätta Dubbeltrast
Lövsångare
Entita Nötväcka Kaja
Pilfink Grönsiska Gulsparv Göktyta Varfågel Kricka
Brun kärrhök Tjäder Gransångare Trädlärka Berguv Prutgås Ejder
Kanadagås Sparvhök Trana Drillsnäppa Skogsduva Kungsfiskare Sånglärka Sädesärla Rödhake Rödvingetrast Grönsångare
Stjärtmes
Talgoxe
Skata
Gråsparv Steglits Stenknäck Gulärla
Sädgås
Mindre sångsvan Rödstjärt Tornfalk Tamduva Kärrsångare Grönbena Hornuggla
Röd glada
Totalt antal: 139 Senaste art: 2018-05-21

• Wow
Lärospånet
  • Laddar…
Som sagt, jag hör också till de som klarar att skilja skata från svala ungefär. Men jag är ganska säker på att vi aldrig har haft en sångsvan eller kungsörn på besök.

Däremot en hackspett som nyligen kommit på att det blir jättefint ljud om man hackar på antennförstärkaren till TV antennen, bara tidigt på morronen....

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Beror på hur högt upp vi räknar tomt … En och annan falk eller örn har väl flugit över nån gång.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Beror på hur högt upp vi räknar tomt … En och annan falk eller örn har väl flugit över nån gång.
Nu var det inte fåglar tomten, det var fåglar han sett från tomten, här gäller det ha en bra kikare.
O det viktiga för att få många arter, är att tomten ligger där det finns olika naturtyper typ sjö, skog, åkrar.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var ingen dålig lista. Inte en normal tomt.

Då kanske du har sett fler fåglar nu när det gått några år?

Jaqoup Jaqoup skrev:
Då kanske du har sett fler fåglar nu när det gått några år?
Nja, jag kan inget om fåglar📠🦆

Kanske inte var en bra tomt då utan en skarp fågelskådare

Jag deltog i vinterfågelräkningen under ett par år. Utrustad med fågelböcker på mitt arbetsbord med stort fönster mot den gamla stenmuren som gränsar mot kohage fick jag lära mig från scratch - min kunskap var noll.

Placerade matningsstation vid muren.

Tyvärr fick jag sluta med detta. Det var inte bara pippina som fick frukost, lunch och middag serverat. Mössbeståndet (och en och annan råtta) utökades snabbt och Nomore var här åtskilliga gånger med fällor (sprutning funkar inte när man har hund). Det tog 2 år att få bort beståndet.

Januariräkningens resultat: 30 arter.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
C
Jaqoup Jaqoup skrev:
Kanske inte var en bra tomt då utan en skarp fågelskådare
Kanske hade bra fantasi också? Är det inte en havsörn där borta? 😆

• Gilla
Jaqoup
  • Laddar…
Satsuki
Baserat på arterna gissar jag att det är en tomt som ligger granne med ett naturreservat vid stranden av en sjö eller havet. Någonstans i södra delarna av Sverige, skulle jag gissa tills jag såg tjäder på listan
Jag har tidigare fågelskådat så jag kan en del om fåglar och det är en jättebra lista…. Måste vara en fin tomt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.