Efter att äntligen ha bytt ut halva avloppssystemet i samband med badrumsrenovering på övervåningen har jag stött på nästa problem, nämligen anslutningen till duschen.

Rören till duschen slutar precis innanför den gamla väggen och på dessa röränder sitter en R15 skarvmuff och i den muffen är blandarens anslutningar fastdragen. Dom där excentriska.

Problem ett är att efter renoveringsgips och eventuellt kakel så hamnar skarven för långt in för att få till en säker montering.

Problem två är väl att man egentligen inte får ha en dold skarv i väggen.

Problem tre är att den befintliga skarvmuffen med otur skulle kunna vrida sig på röret och börja läcka.

Lösning om man bortser från ovanstående problem. http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-forl-ror-15rx50/'

Vad gör jag för att få sinnesfrid. Att byta ut röret i väggen skulle innebära att jag blev tvungen att byta alla rör i ett hus med två våningar och källare eftersom enda synliga skarven finns i pannrummet. Det är inte ett alternativ.

Ett ytterligare alternativ vore att skita i duschen på övervåning men det innebär två problem. Dels löser det inte skarven i väggen då den ändå blir kvar fast med en plugg i varje rör. Dels är förhandlingsläget med frun angående en dusch på övervåningen närmast låst.

//Mats
 
får och får men du säger att ni har renoverat hela badrummet? Hur kunde ni förbise detta då om du vill att det ska vara godkänt på alla vis?
 
J
Får man inte sätta en lucka med skvallerrör där skarven sitter?
 
Jag skulle frilagt röret ordentligt, tagit bort skarvmuffen och lött dit en rörstump som räcker i längd. Då slipper man dolt skruvad skarv. Provtryckt innan man stänger väggen.
Det bästa vore ju att även få till någon skvallerfunktion om det går.
 
skarvar är inte tillåtna lödda som skruvade om man ska ha det efter dagens regler.
 
Nu har jag ju inte renoverat färdigt utan jag håller på att renovera och renoverignsgipset är inte limmat på plats än så det är inget som måste göras om. Ingenting är så att säga gjort som försvårar jobbat. Sedan är man ju amatör och tänker kanske inte på varje detalj i förväg som den som renoverat 100 badrum gör.

Der är järnrör i väggen så lödning är väl lite o-bra.

Min fundering nu är att riva bort det ursprungliga gipset och gänga in någon form av förlängning och sedan provtrycka som largab säger medan skarven är frilagd. Hur ofta börjar en gängad skarv med lin att läcka i efterhand om den inte gör det från början. Kanske vanligare än jag fått för mig.

/Mats
 
en gängad nippel korrekt monterad med lin och pasta läcker normalt inte men den stora frågan är ju hur du ska få det tätt bakom väggbricka och in i vägg? Alternativet är ju en modern nippel som i länken nedan men frågan är ju som sagt hur du ska få tätt bakom bricka och in i väggen om det handlar om dusch.
Nippel nedan hör ju till avsedda väggdosor men de var ju ungefär sådär de såg ut förr när det var järnrör i väggen och gängad 90 gradare innanför skivorna.

https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...-Anslutningskoppling-M26-x1-2-rak-387124.html
 
Nippeln som satt där förut är betydligt större och exentrisk för att kunna få rätt avstånd för att passa blandaren. Dessutom är det en avstängningsskruv på dom. Brickan är väl där tänkt att täta dels mot den blanka delen på nippeln och sedan limmas mot väggen. Det är någon form av tätning oring på brickan. Jag har googlat men inte lyckats hitta någon lika dan.

Antar att det är svårare att få tätt med en manschett eller våtrumsmatta mot gängor. Skulle behövas en slät hylsa över gängorna Men tycker att det borde finnas någon lösning. Jag kan ju inte vara den enda med denna konstruktion.

Jag har inte bestämt om det blir kakel eller matta men det kanske blir matta även på väggen till slut. Det bygger för mycket med både renoveringsgips och kakel på vår minitoa. Har även ett element som kan bli lurigt att få rören att passa mot.

Ångrar renoveringsgipset nu men väggarna såg så bedrövliga ut när gamla mattan var borttagen. Skulle jag börjat om hade jag rivit bort all gammal gips och satt helt nytt istället. Men nu är allt renoveringsgips tillpassat och väntar på att limma upp.

/Mats
 
ska man göra det korrekt enligt konstens alla regler så är det tyvärr så att du måste gå djupare och byta rör. Nippeln jag visade sitter normalt i en avsedd väggdosa som tätskiktet appliceras emot. De finns i alla möjliga varianter med avstängning och så, det var bara principen jag ville visa.
Vill du behålla järnrören så kan du ju använda dylika nipplar men då vill det ju till att man kan få tätt mellan bricka och vägg.

Här har du lite mer tillbehör på vad uponor har, finns säkert andra också.

https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/tappvatten-och-radiatorroersystem-pex/tillbehoer/
 
Redigerat:
Vad är det för skick på järnrören?

Är det inte dags att byta?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag skulle byta ut järnrören. Aldrig att jag skulle låta dem vara kvar vid en badrumsrenovering.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jag misstänker att det bara är mässingvinklar med lödda kopparrör i väggen.
Det satt tidigare följande kopplingar i väggen?
[länk]
[länk]

Här är delen i väggen:
[länk]
[länk]

Satt och fundera nu i bilen och du har naturligtvis helt rätt i vad du säger. Tack! En tankevurpa från min sida. Varför skulle det vara järnrör där då det sticker fram kopparrör på alla andra ställen i huset :blushing:

Då borde väl utgångsläget vara lite bättre ?

/Mats
 
Då torde det bästa vara att kapa det gamla och löda på fräscht längre rör !?
Även om det är emot "reglerna".
Alternativt om man kommer åt, byta en bit för att få en inspekterbar skarv någon annanstans ?
 
Tror du inte det går att skarva i en förlängning enligt länken i mitt första inlägg. Känns som jag litar mer på en gänga med lin än en lödning. Jag kan ju öppna upp ändå för att kolla att det blir tätt.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.