5 606 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Anslutningseffekt? En-fas?
Hej, jag har enbart en-fas dvs 230v och 20A i min lägenhet. Har beställt ett kök från ikea och ville välja en induktionshäll FRAMTID HIN4T och en ugn Framtid OV10 på ikea. Problemet är att jag pratade med en på deras köksavdelning som sa att det ABSOLUT inte kommer gå.
Enligt honom så har jag 230v * 20A = 4600 W tillgängligt, och därför kan jag bara välja en häll som har en anslutningseffekt på lägre än 4600W. Den jag tittade på har en ansutlingseffekt på 7200W och då skulle det inte alls fungera enligt honom.
Stämmer verkligen detta? Det går emot lite vad jag hört tidigare.. samt att det vore lite konstigt om ikea inte har NÅGON vitvara som isåfall fungerar i en lägenhet som bara har en-fas.
Tacksam för svar.
Enligt honom så har jag 230v * 20A = 4600 W tillgängligt, och därför kan jag bara välja en häll som har en anslutningseffekt på lägre än 4600W. Den jag tittade på har en ansutlingseffekt på 7200W och då skulle det inte alls fungera enligt honom.
Stämmer verkligen detta? Det går emot lite vad jag hört tidigare.. samt att det vore lite konstigt om ikea inte har NÅGON vitvara som isåfall fungerar i en lägenhet som bara har en-fas.
Tacksam för svar.
Det finns en tråd om just detta från någon vecka tillbaka i tiden, jag föreslår att du tittar där! Och ja, det borde lösa sig med enfas, en hel del som kör det. Man kanske inte kan boosta alla plattor samtidigt, men det gör man väl ändå inte så ofta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har det funkat med gamla spisen så funkar det med den nya, eller hade du tänkt bränna vid ännu mer?
Bara för att man har 150 hästkrafter i bilen behöver man ju inte köra med full gas hela tiden.
Protte
Bara för att man har 150 hästkrafter i bilen behöver man ju inte köra med full gas hela tiden.
Protte
Hade också fött för mig att det skulle fungera sålänge jag inte körde på för fullt, så det som ikea killen sa stämmer INTE? dvs, att jag MÅSTE ha MINST lika många Watt som anslutningseffekten?flouee skrev:
Tack, ville bara ha det bekräftat egentligen... Trodde inte riktigt på honom.
Klicka här för att svara