Fick samtal igår kl 23 från en hyresgäst att det spolade varmvatten från en anslutning till tvättmaskinen, en Wascator 365H (vill jag mena att den heter)
Slangen som gått sönder är en stålomspunnen Altech slang med några år på nacken, gick sönder precis i anslutningen mot maskinen slangen lossnade från själva kopplingen.

Vad ska jag använda istället?
 
P
nino nino skrev:
Fick samtal igår kl 23 från en hyresgäst att det spolade varmvatten från en anslutning till tvättmaskinen, en Wascator 365H (vill jag mena att den heter)
Slangen som gått sönder är en stålomspunnen Altech slang med några år på nacken, gick sönder precis i anslutningen mot maskinen slangen lossnade från själva kopplingen.

Vad ska jag använda istället?
vilken slang som helst med passande koppling
 
electroluxaren skrev:
vilken slang som helst med passande koppling
Jo men trodde den jag hade skulle hålla, vilket den uppenbarligen inte gjorde...
Ren tur att det inte stod och spolade hela natten.
 
P
nino nino skrev:
Jo men trodde den jag hade skulle hålla, vilket den uppenbarligen inte gjorde...
Ren tur att det inte stod och spolade hela natten.
jag skulle vilja säga att det är tillfällighet att den gick av om den är rätt monterad och inte sönderdragen eller sabotage av en brukare
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns ingen som kan komma åt den och rör sig gör ju inte maskinen..
Rätt monterad, ja det går väl inte att montera på så många vis?
 
Nu har jag kollat och 4år och 3mån har den suttit där
 
P
nino nino skrev:
Nu har jag kollat och 4år och 3mån har den suttit där
har du någon bild?
det kanske är aggressivt vatten?
förutom det så bör du dressera brukarna att stänga av vattnet när de är klara och rensa luddfällan
 
Kan ta en bild senare när jag är dit.
Vattnet är mjuk iaf, vet inte att något stack ut direkt då jag tittade på vattenprofilen för området då jag gjorde mitt "egna" vatten för ölbryggningen, men det är nåt år sen nu.

Tror det är svårt att få dom att slå av 2 kranar som sitter lite dumt till...
Möjligen om man kunde styra båda med nån typ av vattenbrytare med knapp, men ska det verkligen behövas?
Kommer inte ihåg att det varit så i nån av BRF som barnen bott i, men det är klart att det vore det bästa och säkraste
 
Jag skulle bara hängt dit en ny likadan, många tvättstugor har jag varit driftat och att en slang gått sönder har jag aldrig varit med om.
Men vill du ha livrem och hängslen kan du sätta in en magnetventil (NC) som manövreras visa brytare eller tidur.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det kan väl ha varit ett måndagsex? I och för sig har samma sak hänt för mig där en anslutningsslang till en duschkabin plötsligt gick av, som tur var upptäcktes det omgående så inga skador uppstod. Men det var en anslutningsslang liknande den här - bara att böjen i änden var i plast. Efter det såg jag till att aldrig använda anslutningsslangar med plastdelar.
Metallvävd anslutningsslang till duschkabin med böjd ände och metallmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan inte svara på rak arm vad det är, möjligen att det är en böj i plast som inte varit godkänd för vv
Lägger upp bild om 1 timme eller två
 
Bilder på slangen
0-90grader 10bar
Flexibel anslutningsslang för disk/tvättmaskin med etikett som visar 0-90 grader och 10 bar tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibel anslutningsslang för diskmaskin eller tvättmaskin med etikett, vinklad 0-90 grader, 10 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står disk / tvättmaskin så det borde ju vara rätt...
 
Köpte den här nu, lägre flöde 29 mot 35 l/min och max 70grader
Var det dumt?
Den är för tappvatten egentligen, men det är ju samma vatten?
Tvättmaskin känner väl av nivån på vattnet och bryr sig l inte om det tar 1min eller 1.5min att fylla?

Altech flexibel anslutningsslang för tappvatten med etikett som visar specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej maskinen går inte på tid utan som du säger på nivå så det ska inte vara någon fara, och högre temp på varmvattnet än 70° har du sannolikt inte heller.
Eftersom du skriver varmvatten antar jag att maskinen är dubbelansluten med både VV och KV?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonko skrev:
Nej maskinen går inte på tid utan som du säger på nivå så det ska inte vara någon fara, och högre temp på varmvattnet än 70° har du sannolikt inte heller.
Eftersom du skriver varmvatten antar jag att maskinen är dubbelansluten med både VV och KV?
Ja precis det är dubbla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.