6 588 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Anslutning stuprör/dränering på Älvsbyhus
Har på gång en ny granne som skall flytta in i sitt nybyggda Älvsbyhus nästa vecka.
Byggfolket har tagit därifrån och påstås vara klara. Han och hans kvalitetsansvarige var där häromdagen och inspekterade och jag fick några ord med husbyggaren när dom var klara. Jag har observerat att stuprören inte är anslutna till dräneringen utan hänger lite snett och när det regnar så sköljer vatten ur stuprören och längs husgrunden och på vissa ställen har det bildats kratrar, detta hade dom pratat med Älvsbyhus säljare om som påstår att dom sätter alltid på lövsilarna på besiktningsdagen det gör inte byggarna!!!!
Har aldrig hört talas om detta och det låter korkat då det regnat en hel del i Skåne senaste veckorna, ville gärna lyssna här om någon annan hört något liknande?
Byggfolket har tagit därifrån och påstås vara klara. Han och hans kvalitetsansvarige var där häromdagen och inspekterade och jag fick några ord med husbyggaren när dom var klara. Jag har observerat att stuprören inte är anslutna till dräneringen utan hänger lite snett och när det regnar så sköljer vatten ur stuprören och längs husgrunden och på vissa ställen har det bildats kratrar, detta hade dom pratat med Älvsbyhus säljare om som påstår att dom sätter alltid på lövsilarna på besiktningsdagen det gör inte byggarna!!!!
Har aldrig hört talas om detta och det låter korkat då det regnat en hel del i Skåne senaste veckorna, ville gärna lyssna här om någon annan hört något liknande?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Ok då det kommer upp rör som helt uppenbart skall anslutas till stuprören så är det ju säkert dagvattenrör. Frågan kvarstår dock, kan ju inte vara hälsosamt med allt detta vatten intill husgrunden och att montera på lövsilar och ansluta stuprören kan ju inte vara något mödosamt arbete eller är det en överlämnandepresent till nybyggaren?
Klicka här för att svara