Säker vatten ”3.2.3 Fördelarrör för värmesystem” säger att alla kopplingar ska vara åtkomliga. Rimligt, men hur kopplar man då in en radiator för tvårörssystem och nödvändig t-koppling vid när man drar PEX (betongbjälklag)?
antar någon form av sk Q&E-koppling, men hur?
behöver egentligen bara förstå hur själva PEX:en ska förläggas nu.
antar någon form av sk Q&E-koppling, men hur?
behöver egentligen bara förstå hur själva PEX:en ska förläggas nu.
tror jag hitta aktuella instruktioner till slut: https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/tappvatten/ror-for-vattenburet-element.
.
Enligt Säker Vatteninstallation 2021 kan enkla fogar i värmeinstallationer fortfarande placeras dolda. Fördelarrör försedda med utrustning kräver dock åtkomst. Ur punkt 4.5 Värmeinstallationer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
bra, stort tack - alltså "det finns inga krav på placering av fogar".
Jag är nog ändå så nojig så jag inte vill gjuta in något - kanske ett minimalt skåp helt enkelt. Väl inte omöjligt det kan komma i framtida uppgraderingar.
fundera också på om jag kan skullekunna dra heldraget rör där nu och lämna en öppning i väggen, om en vvs-firma med press-verktygen kan skarva in en kopplingen i efterhand?
Jag är nog ändå så nojig så jag inte vill gjuta in något - kanske ett minimalt skåp helt enkelt. Väl inte omöjligt det kan komma i framtida uppgraderingar.
fundera också på om jag kan skullekunna dra heldraget rör där nu och lämna en öppning i väggen, om en vvs-firma med press-verktygen kan skarva in en kopplingen i efterhand?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Radiatorer med anslutning nere till höger och vänster?
Värme allmänt -
Är värmen felkopplad? Utgående värme går till nedre anslutningen på radiatorn.
Värmepumpar -
Vilka anslutningar behöver jag till radiatorkopplet?
Värme allmänt -
Hur "täppa till" gammal elradiatoranslutning?
Badrum -
Lämpligast / enklaste anslutning till radiator (rördim 16mm) ?
Värme allmänt