Säker vatten ”3.2.3 Fördelarrör för värmesystem” säger att alla kopplingar ska vara åtkomliga. Rimligt, men hur kopplar man då in en radiator för tvårörssystem och nödvändig t-koppling vid när man drar PEX (betongbjälklag)?

antar någon form av sk Q&E-koppling, men hur? :)

behöver egentligen bara förstå hur själva PEX:en ska förläggas nu.

behöver man helt enkelt ha en inspektionslucka vid varje Q&E-koppling?

ser den här i en Google-sökning hos Uponor, men går inte komma åt och ligger under en folder som heter "Arkiv" hos Uponor - gissar det hamnat där pga ändrade inbyggnadsregler från Säkervatten? Ursäkta min okunskap, men vill bara kunna hitta referensdok för detta system.

Uponor radiatorrörsystem med PEX-rör och kopplingar installerade under en radiator.

Johhhan
Enligt Säker Vatteninstallation 2021 kan enkla fogar i värmeinstallationer fortfarande placeras dolda. Fördelarrör försedda med utrustning kräver dock åtkomst. Ur punkt 4.5 Värmeinstallationer:
Text ur Säker Vatteninstallation om krav på placering av fördelarrör för värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
bra, stort tack - alltså "det finns inga krav på placering av fogar".

Jag är nog ändå så nojig så jag inte vill gjuta in något - kanske ett minimalt skåp helt enkelt. Väl inte omöjligt det kan komma i framtida uppgraderingar.

fundera också på om jag kan skullekunna dra heldraget rör där nu och lämna en öppning i väggen, om en vvs-firma med press-verktygen kan skarva in en kopplingen i efterhand?

Johhhan
Det låter vettigt, tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.