Hej, jag tänker köpa Siemens IQ700 spishäll (med inbyggd fläkt) och ansluta denna till ett vanligt 160mm avloppsrör i betongplattan ( godkänt av sotarmästare). Simens har en adapter från den retangulära im-kanalen till en rund dito. ( Kanske finns det fler som jag inte hittat) Se bilderna nedan. Hur kan man ansluta adaptern (dia 152.5) till avloppsröret som har en ytterdiameter på 160mm och en innerdiameter på 151mm? Det framgår inte av Siemens ritning om 152.5mm är ytter eller innerdiameter.
Eftersom plattan inte är gjuten så kan jag använda mig av ett annat rör om det skulle behövas.
Hoppas att någon kan hjälpa mig?
Eftersom plattan inte är gjuten så kan jag använda mig av ett annat rör om det skulle behövas.
Hoppas att någon kan hjälpa mig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag hade INTE använt avloppsrör i plast som imkanal, även om den skulle vara ingjuten i betong. Jag hade valt spirorör till imkanalen.
Vad händer om det skulle börja brinna?
Mellan spiroröret och fläkten brukar man ha en bit flexslang så att man kan dela mellan fläckar & imkanal för att kunna rensa imkanalen med en viska.
Vad händer om det skulle börja brinna?
Mellan spiroröret och fläkten brukar man ha en bit flexslang så att man kan dela mellan fläckar & imkanal för att kunna rensa imkanalen med en viska.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur gick det, fick du till din imkanal? Tycker det saknas något mått på bilden t.ex. från framkant av köksskåpet till centrum av röret i plattan.
Bättre sent än aldrig. Allt blev perfekt. Göt in 160mm avloppsrör. Övergången hade nästan samma diameter som avloppsröret. Kapade avloppsröret 3 cm ovanför golvet. Delade en 5cm avloppsrörbit, la denna utanför röret och övergången. La också in en tätningslist. Sedan ett par slangklämmer utanpå.M Mr Carlsson skrev:
T.o.m. sotarmästaren tyckte det var en snygg lösning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skulle ni göra anslutningen tii fasaden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Contura c350 fläkt anslutning?
Värme allmänt -
Hjälp! Vatten anslutning till flottören i toan läcker.
Vatten & Avlopp -
Varmvatten anslutning till Siemens diskmaskin
Kök -
DSC eller Siemens larm system och anslutning mot z-wave
Villalarm & Hemautomation