Vi har köpt en blandare som har R10 (hona - utvändig) som ska anslutas till vattenrören. Vattenrören har en ballofix R15 (hane - invändig) (tror jag).
Så vi har två problem: 1. Att vi behöver förlänga. 2. Att de är olika mått.
Se frågor längst ner.
Jag tänkte köpa en anslutningsslang som jag sätter i slangen till den som sitter i blandaren - och sen andra delen i vattenröret - för förlängning. Men för att få de att gå på behöver jag en anslutningsslang som har R10 utvändig på ena delen och R15 invändig på andra. Det är dels svårt att hitta sådan slang och sen är jag osäker om det är rätt väg.
För att förlänga har vi köpt anslutningsslang invändig utvändig R10 på rekommendation av hornbach där vi köpte blandaren. (Vill även nämna här är slangen till blandaren är smalare än den nyköpta - om det gör skillnad). Så här ser det ut när man satt på den nya slangen till blandarens:
Den går i blandaren, men går då såklart ej i vattenrörets anslutning (ballofixen) då den är för liten för anslutningen.
Anslutningens yttermått är ca 2 cm tror jag:
Så frågorna är nu..
- Tänker jag rätt med att det behövs R10 hane i ena änden och R15 hona i andra?
- Är det ok att slangen som förlänger är tjockare än den som är på blandaren?
- Eller ska jag kanske köpa bussning/övergång/förminskning som tar vattenrörets ballofix från R15 till R10 (om det finns) för att kunna ansluta det jag har? Eller ska jag försöka hitta en anslutningsslang som har invändig R10 och utvändig R15 för att ersätta den slangen jag köpte på hornbach?
Så vi har två problem: 1. Att vi behöver förlänga. 2. Att de är olika mått.
Se frågor längst ner.
Jag tänkte köpa en anslutningsslang som jag sätter i slangen till den som sitter i blandaren - och sen andra delen i vattenröret - för förlängning. Men för att få de att gå på behöver jag en anslutningsslang som har R10 utvändig på ena delen och R15 invändig på andra. Det är dels svårt att hitta sådan slang och sen är jag osäker om det är rätt väg.
För att förlänga har vi köpt anslutningsslang invändig utvändig R10 på rekommendation av hornbach där vi köpte blandaren. (Vill även nämna här är slangen till blandaren är smalare än den nyköpta - om det gör skillnad). Så här ser det ut när man satt på den nya slangen till blandarens:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går i blandaren, men går då såklart ej i vattenrörets anslutning (ballofixen) då den är för liten för anslutningen.
Anslutningens yttermått är ca 2 cm tror jag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så frågorna är nu..
- Tänker jag rätt med att det behövs R10 hane i ena änden och R15 hona i andra?
- Är det ok att slangen som förlänger är tjockare än den som är på blandaren?
- Eller ska jag kanske köpa bussning/övergång/förminskning som tar vattenrörets ballofix från R15 till R10 (om det finns) för att kunna ansluta det jag har? Eller ska jag försöka hitta en anslutningsslang som har invändig R10 och utvändig R15 för att ersätta den slangen jag köpte på hornbach?
Redigerat:
När du nu har den förlängningen behöver du väl bara en R15xR10 nippel som tätas av packningen på slangen. R15 har yttermått 21 mm.
Blir väl inte 100 % snyggt med en massa olika slangar men det är väl inte så viktigt under diskbänken.
Det gör ingenting att slangen du förlänger med är lite tjockare än sista biten in i blandaren.
PS. är icke-proffs.
Blir väl inte 100 % snyggt med en massa olika slangar men det är väl inte så viktigt under diskbänken.
Det gör ingenting att slangen du förlänger med är lite tjockare än sista biten in i blandaren.
PS. är icke-proffs.
Det ska finnas med en planpackning som passar invändigt i Biltemas övergångskoppling.H hus343435 skrev:
Fick du med den?
Utöver den behövs inget, det ska finnas en gummipackning i muttern från diskmaskinen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Verktyg för anslutningsslang i köksblandare ?
Vatten & Avlopp -
Vad är det för anslutning på blandaren?
Vatten & Avlopp -
Anslutning av duschblandare - genomföring badkar
Vatten & Avlopp -
Vad ska jag ha för anslutningslang till dessa, tyvärr är blandaren köpt på Amazon!
Badrum -
Vad är detta för anslutning på min blandare?
Vatten & Avlopp