Jag har för dagen hyrt en betongkap, och har precis sågat upp en lång ränna i källargolvet för att ansluta ett nytt avloppsrör till det befintliga avloppet. Jag har med framgång blottat en liten bit av det befintliga röret, men nu slår det mig att jag inte vet hur mycket av det som behöver komma i dager för att det ska gå att grena av det. Min rörmokare verkar ha tagit ledigt idag, så jag ställer mitt hopp till byggahus istället. :) Så min fråga är alltså:

Hur mycket av det befintliga avloppsröret behöver man med enkelhet tillgång till för att kunna sätta dit ett grenrör? Räcker så lite som 20cm? Och hur mycket behöver jag ta upp på varje sida om röret?

Tack på förhand.

• Gilla
Nifo68
  • Laddar…
110 plast?

Krilleman
Är det ett plaströr du ska skära in dig på så behöver du ju grenrör plus dubbla skjutmuffar om du ska få till det smidigt.

Ja är det plast så skulle jag säga 1 meter.

Och tillräckligt på sidorna för att gräva fram hela röret.

Bra, tack. Det blev ca 1.5m i slutändan.

...och, ja, det är 110 plast. :)

Går att göra en fuling med stödhylsor och jetkopplingar om det är ont om plats å :D

Jarlingar Jarlingar skrev:
Går att göra en fuling med stödhylsor och jetkopplingar om det är ont om plats å :D
Hur ser en sådan ut?

Har behovet att gå på med nytt avlopp i betongplattan i garaget där jag misstänker att befintligt rör är diam 160.

160 plast?
Skulle bli mycket förvånad om du har så grovt i en vanlig villa.
Jetkoppling eller ferncokoppling om man tvångt inte vill använda vanliga muffar för plaströr.
Screenshot_20260504-151450~2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
heer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.