Hej!

Jag har tänkt att installera en vattenutkastare vid altan för trädgårdsbevattning. Förra året när ny altan byggdes så grävde jag ner en bit pem32 slang under altan som jag nu tänkt använda till detta. Jag önskar hämta vattnet direkt från den borrade brunnen där det i dagsläget finns en pem32 som går in till huset. Det är cirka 20-25 meter mellan brunn och utkastaren.

Jag blir inte riktigt klok på vilken typ av anslutning som vore lämpligt för mitt ändamål och hoppas på att någon ska kunna hänvisa mig till rätt produkter. Jag förstår att det behövs någon form av T-koppling och eftersom slangen som ska gå till utkastaren inte ligger på frostsäkert djup så kommer jag behöva kunna tömma den under vintern. Jag har försökt att hitta någon lämplig lösning för detta men blir inte riktigt klok på vilka produkter som behövs.

Bortsett från T-kopplingen så kommer det behövas en avstäningsventil så att jag kan frånskilja trädgårdsbevattningen från ledningen in till huset. Efter avstängningsventilen så skulle det behövas någonting lämpligt för att kunna blåsa ur systemet med tryckluft. Jag tänker mig att en anslutning med schraderventil kanske vore bra så att man kan koppla på en vanlig däcktrycksmätare vid tömning. Vet inte riktigt hur mycket tryck pemslang eller kopplingarna tål, tänker att det kanske är bra att ha koll på trycket vid tömning så att man inte blåser på allt för mycket. Är det en onödig eller vettig idé?

Det finns inte jättemycket utrymme i pumphuset så lösningen för T-koppling, avstängningsventil och luftning bör vara ganska kompakt, gärna under 30cm. Någon kunnig som har en bra lösning/idé för det hela? Se bifogade bilder på pumphus/brunn.

Poolfilter och pumpsystem med slangar, mätare och ventiler, uppställt på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus, vattenfilter samt anslutningar, stegar ställda mot husvägg, skräpigt, oorganiserat, underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.