Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska ansluta en toalettstol till ett 110-rör som sticker upp ur golvet. Tänkte använda toalettanslutningen som syns i bilden, men för att få dit den måste man kapa röret flush med golvet, vilket känns lite läskigt. Är det bara att göra så eller? Det är inget våtrum, men det ligger ett tätskikt under kaklet som lite skydd.
Ont om instruktioner på exakt hur dessa WC-anslutningar ska användas, men dom finns ju att köpa överallt. Här t.ex:
https://www.byggmax.se/wc-anslutning-p31279
OK. Tack för alla tips. Själva kapandet har jag inga problem med, det jag funderade på var om man ska kapa jäms med golvet eller inte.
Jag antar att det finns någon av alla dessa branchregler som säger att man inte ska kapa vid överkant plattor, å andra sidan går det ju inte att få in en sådan toalettanslutning jag har på bilden utan att just kapa vid golvet. Man kan ju köra ner toan direkt i röret, men då måste man ha en utanpåliggande muff som jag inte sett var man köper. Dessutom skulle jag gärna flytta toan några mm åt sidan jämfört röret* och då passar anslutning med offset perfekt.
Jag antar att det finns någon av alla dessa branchregler som säger att man inte ska kapa vid överkant plattor, å andra sidan går det ju inte att få in en sådan toalettanslutning jag har på bilden utan att just kapa vid golvet. Man kan ju köra ner toan direkt i röret, men då måste man ha en utanpåliggande muff som jag inte sett var man köper. Dessutom skulle jag gärna flytta toan några mm åt sidan jämfört röret* och då passar anslutning med offset perfekt.
Jaha vad är det för mojäng då?K KungAnka skrev:
Wc stos sätter man i 110 slätända
Är det en exenter så du kan flytta ut stolen från väggen?
Kan du inte få dit den utan att kapa röret så har du väl inget annat väl än att kapa?
Ja, det är en excenter. Rörmokaren jag anlitade borrade snett, men snabb var han…. Funkar säkert på moderna jättetoaletter, men denna är strax under 80 cm bred och då måste det sitta mitt i rummet.nino skrev:
Röret är kapat och toaletten installerad i förrgår. Det blev bra, tror jag. Hade det varit våtrum så hade jag nog velat ha stosen innan och tätskiktat. Nu är det alltså rör mot golv. Det ser ut exakt så på handfateten i båda våra riktiga badrum, gjorda av proffs, har inte tänkt på att det skulle vara något fel, men jag har läst nånstans att alla rör ska sticka upp? Även för detta handfatet är det kapat bara några mm över golvet, annars får man inte dit täckbrickan (eller vad nu den där kromade tallriken heter).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Ansluta toalettgren till bef. gjutjärnsrör
Vatten & Avlopp -
Möjligt att ansluta toalett till avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Ansluta vatten till vägghängd toalett från prisol
Vatten & Avlopp -
Ansluta ny toalett till avloppsstam genom isolering
Badrum -
Ansluta tvättmaskin till toalettstolens avlopp
Vatten & Avlopp